سازهای گلستان سوزی ندارد/ موسیقی گلستان مهجور و خاموش

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 539

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سازهای گلستان سوزی ندارد/ موسیقی گلستان مهجور و خاموش

موسیقی هنری ایران: وقتی ۶ ماه برای تولید یک اثر موسیقی تلاش شود و موانع و مشکلات باعث شود تا این کنسرت و اثر اجرا نشود دیگر سازها سوزی ندارند و کار کردن در این حوزه سخت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان،  یک هنرمند موسیقی گلستان با اشاره به موانع و مشکلات فراروی اجرای کنسرت و هنرموسیقی در استان گفت: برخی از هنرمندان برجسته کشور آثار زیادی اجرا نشده دارند که ریشه در مشکلات این هنر دارد.

کوشان یغمایی هنرمند گنبدی که نوازندگی تنبک را نزد استاد مرحوم امیرناصر افتتاح فرا گرفته است می گوید: یکی از چیزهایی که موجب شور و شعف برای یک هنرمند موسیقی می شود اجرای کنسرت است.

وی اظهار داشت: من و دوستان دیگر به طور مثال برای اجرای یک کنسرت در حدود ۶ ماه با جان و دل وقت می‌گذاریم تا یک برنامه موسیقی را در حد ایده‌آل آماده کنیم اما وقتی با بعضی موانع روبرو می‌شویم خیلی برایمان سخت است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از هنرمندان برجسته ما کلی آثار اجرا نشده دارند گفت: این مسائل باعث دلسردی و عدم رشد کار هنری یک هنرمند می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع از موسیقی به شرط سلامت، جایگاه خاص خود را در اقشار مختلف مردم از لحاظ فکری دارد و اگر بتوانیم موسیقی پربار و مقدمات آشنایی و ارتباط با اشعار گرانبهای شاعران این مرز و بوم را به کودکان خود آموزش دهیم دیگر نگران نفوذ فرهنگ بیگانه نخواهیم بود، چه بسا آنان باید عامل ترویج هنر غنی شرق باشند و در این چند سال اخیر شاهد استقبال بسیاری از جوامع غربی از هنرهای شرقی و ایرانی بوده‌ایم .

یغمایی تشخیص و تفکیک موسیقی خوب از بد را بسیار مهم دانست و گفت: این یکی از مهمترین اصولی است که یک هنرجو باید در طول دوران هنرآموزی خود بدان دست یابد تا همیشه از گزند آسیب‌های هنری در امان باشد.

این مدرس موسیقی به بحث آموزش در موسیقی اشاره کرد و بیان داشت: سیستم آموزشی دچار معضلات عمده‌ای است. یکی اینکه هر استاد متد و روش آموزشی خاص خود را دارد. از طرفی متأسفانه به جهت نبود یک اجماع هنری بین اساتید موسیقی متدهای آموزشی برای کودکان (که در بهترین سن فراگیری قرار دارند) نداریم.

کوشان یغمایی عنوان کرد: برای قرار گرفتن در مسیر درست پیشرفت در موسیقی نیاز به یک متد واحد آموزشی در هر رشته سازی داریم و این جز با همفکری و تعامل اساتید میسر نخواهد بود.

این هنرمند گلستانی یکی دیگر از معضلات هنر موسیقی را " استاد پروری در ایران " اعلام کرد و گفت: درجه استادی در ایران تعریف نشده است و به نظر بنده در موسیقی ایرانی، استاد به کسی می‌گویند که مسلط بر ردیفهای سازی و آوازی و دارای خلاقیت در بداهه‌نوازی و آهنگسازی باشد، حال خود بخوان حدیث مفصل از این همه اساتیدی که در گوشه گوشه این مرز و بوم در حال ارتزاق از این هنر محجور هستند.

وی عنوان کرد: چگونه می‌توان استادانی همانند میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، درویش خان، وزیری، مرتضی نی داوود، ابوالحسن صبا، خالقی عبادی، حسن کسایی و جلیل شهناز را که الحق اساتید شایسته موسیقی ایرانی‌اند با خیلی از به اصطلاح استادان امروزی با مختصری سابقه هنری همتراز دانست؟

وی تاکید کرد: معتقدم با معرفی آثار برجسته اساتید و پخش و تکثیر آنها از طریق رسانه ملی می‌توان تأثیر به سزایی بر رشد سلیقه هنری مردم گذاشت و با ارتباط نزدیک و دلجویی از اساتید قدیمی به دوستی مردم با موسیقی اصیل این دیار و احیای فرهنگ چندهزار ساله ایران می‌توان امید داشت و با تایید و نظارت اساتید در چاپ و انتشار کتب موثق آموزش موسیقی در معرفی  مکتبهای مختلف موسیقی سنتی کوشا بود.

این هنرمند موسیقی گلستان یادآورشد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک بازنگری جدی و دلسوزانه در امر صدور مجوزها برای آموزشگاههای موسیقی داشته باشد. به نظر من تنها داشتن مدرک کارشناسی موسیقی نمی‌تواند دلیل موجهی برای تشکیل کلاسهای موسیقی باشد.

وی تاکید کرد: باید نظارت کارشناسی دقیق‌تری نسبت به این کلاسها و مدرسان آنها اعمال شود. در گذشته تعداد کلاسهای موسیقی بسیار اندک ولی بسیار معتبر بود و به همین دلیل بسیاری از هنرمندان خوب امروز ماحصل تلاش اساتیدی هستند که در آن مراکز مشغول تدریس بودند.

یغمایی گفت: این معضل در شهرستانها که منشاء رشد و شکل‌گیری اکثر هنرمندان موسیقی هستند بیشتر به چشم می‌خورد و با سهل‌انگاری در صدور مجوز کلاس‌های موسیقی شاهد آموزش غیر اصولی به هنرجویان هستیم.

این هنرمند موسیقی به تلاشهای حوزه هنری در حمایت از هنر و هنرمندان اشاره کرد و گفت: برگزاری کنسرتهای متعدد، حمایت از تولید و نشر آثار هنرمندان و فعالیت در خیلی شاخه‌های دیگر از جمله اقدامات مثبت حوزه هنری بوده است.

وی افزود: به هر حال حوزه یک نهاد فرهنگی‌هنری است که می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در اشاعه هنر داشته  داسته است.

هشتم بهمن هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131