اپرت آوازی «شیخ صنعان» ساخته شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 532

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اپرت آوازی «شیخ صنعان» ساخته شد

موسیقی هنری ایران: اپرت آوازی «شیخ صنعان» با شعری از حسین اسرافیلی و آهنگسازی عباس آزاد به سفارش حوزه تولید اداره کل نغمات آیینی و رادیو نوا ساخته شد.

به گزارش ایسنا، این اثر در ۱۰ قسمت و بصورت یک داستان آوازی و عارفانه به بیان مثنوی ارزشمند شیخ صنعان حکیم عطار نیشابوری می‌پردازد. کلام این اپرت با نثری مسجع به‌ همراه اشعاری موزون با تکیه بر اصالت موضوع در سبک و سیاق ادبیات کلاسیک ایرانی نوشته و سروده شده که این مهم توسط استاد حسین اسرافیلی - شاعر پیشکسوت و آیینی کشورمان انجام گرفته است.

هر پرده از این اپرت شامل مقدمه‌ای گفتاری است که با صدای بهروز رضوی نقل شده و قبل از هر قسمت مخاطب را در جریان روند داستان قرار داده و او را با موضوع پیش رو پیوند می‌دهد.

سلیقه آهنگساز در انتخاب دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی متناسب با ریتم و حال و هوای هر قسمت از اثر، درخور توجه است.

«چهارگاه» برای توصیف فضایی که در آن جنون عشق به جنگ با شیخ آمده،«همایون» برای بیان حالت دعا و اعتکاف مریدان،«آواز دشتی» و «بیات راجه» جهت به تصویر کشیدن خواهش و درخواست مریدان از شیخ مبنی بر عدم ورود به ماجرای داستان و ... نمونه‌هایی از این انتخاب‌هاست.

تنظیم این اثر بدون استفاده از هرگونه ابزار و افکت‌های موسیقایی انجام شده و سوال و جواب هم‌خوانان و هم‌اوایان، تحریرهای بین جملات موسیقی و تکیه بر اصل ملودی محوری در نهایت کار تنظیم این اپرت را تشکیل می‌دهند.

هنر آواز ایرانی در توصیف ظرایف و دقایق ادبیات کلاسیک ایران و نقش آن در انتقال مفاهیم موجود در آن مورد توجه است و بهره‌گیری از این پتانسیل بالا در چنین آثاری اهمیت دارد.

قطعه پنجم این اثر که لحظه دیدار شیخ و دختر ترسا را بیان می‌کند توسط دو هم‌آواز در نقش‌های مقابل اجرا شده است و یک دوئت در فرم آواز ایرانی را تشکیل داده است.

استفاده از پرده دشتی در درجه سوم دستگاه ماهور و تکرار آن در یک اکتاو دیگر باعث تاکید و تسهیل در دریافت معانی شعر این قسمت شده است. شکسته، راک و خاوران از دیگر گوشه‌های دستگاه ماهور است که در این قطعه اجرا شده‌اند.

این اثر با آهنگسازی عباس آزاد و با هنرمندی خوانندگان و هم‌آوایانی همچون پوریا اخواص، صابر نظرگاهی، فردین لاهورپور، ابراهیم احمدی، محمد اصغری و محمد هاشم احمدوند ساخته شده است.

هجدهم بهمن هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131