دو کتاب مرتضی حنانه پس از ۲۰ سال هنوز منتشر نشده‌است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 495

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


دو کتاب مرتضی حنانه پس از ۲۰ سال هنوز منتشر نشده‌است

موسیقی هنری ایران: محمدرضا درویشی می‌گوید؛ استاد مرتضی حنانه ۲۰ سال پیش درباره‌ی عبدالقادر مراغه‌ای دو کتاب نوشته که پس از دو دهه، شاگردش آن را منتشر نکرده‌است. برلیانی(شاگرد حنانه) معتقد است؛ کتاب‌ها از درک جامعه‌ی امروز خارج است‏.

ایلنا: دو کتاب از استاد مرتضی حنانه هنوز بعداز ۲۰ سال در ایران منتشر نشده است.
محمدرضا درویشی(آهنگساز و محقق موسیقی) در این‌باره گفت: موج عبدالقادرشناسی در ایران پدیده‌ای تازه است؛ به گونه‌ای که در سال ۵۷-۵۳ که من دانشجوی دانشکده‌ی هنرهای زیبا بودم؛ بسیاری از هنرجویان و حتی موسیقیدان‌ها اسمی از این موسیقیدان ایرانی نشنیده بودند.
وی افزود:البته آن زمان کتاب مقاصدالحان توسط تقی بینش چاپ شده بود. همچنین استاد مرتضی حنانه درآن دوران کتابی باعنوان "گام‌های گمشده" داشت و علاوه بر آن در کتاب دیگری؛ مشغول شرح و تفسیر مقاصدالالحان عبدالقادر مراغی بود.
به گفته‌ی درویشی، این کتاب پس از حدود ۲۰ سال که از درگذشت حنانه می‌گذرد هنوز نزد علی برلیانی(از شاگردان مرتضی حنانه) است و متاسفانه برلیانی آن را منتشر نکرده است.
این آهنگساز با اشاره به اینکه برلیانی از استاد مرتضی حنانه دست‌خطی مبنی بر واگذاری کتاب‌هایش به برلیانی دارد‏، تصریح کرد: باوجود اینکه چندین بار با برلیانی صحبت کرده‌ام تا این کتاب‌ها را منتشر کند ولی وی با این استدلال که انتشار این کتاب‌ها از درک جامعه امروز خارج است‏،از این کار سر می‌زند.
عبدالقادرابن غیبی حافظ مراغی؛ در سال ۷۵۴ یا ۷۵۸ قمری در مراغه متولد و در سال ۸۳۸ قمری به خاطر بیماری طاعون در هرات(پایتخت ایران در زمان شاهرخ پسر تیمور) درگذشت.
این هنرمند ملقب به"حافظ" است که احتمالا به دو دلیل بوده است. در ابتدا وی خواننده و حافظ قرآن بوده و دیگر اینکه به خواننده‌های خاص در زمان تیموریان لقب حافظ می‌دادند.
عمده رسالات عبدالقادر مراغی در هرات نوشته شده و بخشی از آنها در دوره‌ی آل‌جلایر نوشته شده است.
عبدالقادر مراغی؛ آخرین موسیقیدان،‌ آهنگساز و نظریه‌پرداز مهم ما در دوران اسلامی‌ محسوب می‌شود.

یازدهم تیر نود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131