خوب ترین‌های موسیقی در سال 94

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 578

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خوب ترین‌های موسیقی در سال 94

خوب ترین‌های موسیقی در سال 94
خوب ترین‌های موسیقی در سال 94

موسیقی هنری ایران: سال 94 جزو سال‌های پرفراز و نشیب موسیقی بود و اتفاق‌های تلخ و شیرین زیادی در آن رقم خورد. اخباری که برخی از آن‌ها، خبر از روزهای روشن برای موسیقی می‌دادند و برخی دیگر، کام اهل ساز و آواز را تلخ می‌کردند.

خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا در این گزارش، نگاهی به اتفاق‌های خوب موسیقایی در سال 94 می‌اندازد.

یک شب خوب ایرانی

ارکستر موسیقی ملی ایران 20 خردادماه به رهبری فرهاد فخرالدینی به صدا درآمد تا نزدیک به چهار سال سکوت، حاشیه و تعطیلی پایان یابد؛ سکوتی که به هیچ‌وجه به نفع موسیقی ملی ایران نبود. ارکستر موسیقی ملی ایران تمرین‌های خود را پس از مدت‌ها دوباره به رهبری فرهاد فخرالدینی آغاز کرد و سرانجام 20 خردادماه 1394 یک اتفاق مهم در موسیقی ایران رخ داد.

آیین گشایش ارکستر موسیقی ملی با حضور وزیر ارشاد (علی جنتی) و جمعی از مسوولان دولت یازدهم مانند محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، حسین فریدون (دستیار ویژه رییس‌جمهور)، محمدباقر نوبخت (سخنگوی دولت) و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار و طنین قطعات موسیقی ملی ایران بار دیگر با اجرای این ارکستر شنیده شد.

فخرالدینی برای اجرای افتتاحیه از سالار عقیلی و محمد معتمدی به‌عنوان خواننده دعوت کرده بود و این دو هنرمند علاوه بر اجرای قطعات خاطره‌انگیز، قطعه‌ی «ای ایران» را با یکدیگر اجرا کردند تا این موسیقی دلنشین، پایان‌بخش یک شب با شکوه ایرانی باشد.

ارکستر ملی همچنان فعال است و بدون توقف کارش را پی گرفته است.

«شب باران عشق» در تالار وحدت

یکی دیگر از اتفاق‌های خوب سال 94 بازگشت ناصر چشم‌آذر به صحنه بود. این آهنگساز پیشکسوت پس از 30 سال، شامگاه 20 مهرماه روی صحنه رفت و قطعات خاطره‌انگیزش را با همراهی ارکستر در تالار وحدت اجرا کرد. این کنسرت «شب باران عشق» نام داشت و با همراهی گروه کُر «نامیرا» و به رهبری فرهاد هراتی اجرا شد.

این آهنگساز قدیمی همچنین در بخشی از کنسرتش گفت: امشب پس از 30 سال شاهد اجرای قطعاتم در کنار شما نازنینان هستم. پیش از این‌که روی صحنه بیایم، فکر می‌کردم که چطور با مخاطبانم ارتباط برقرار کنم، اما وقتی شما را دیدم، اشتیاقی پیدا کردم که غیرقابل وصف است.

وقتی آیینه‌داران به تهران آمدند

فستیوال موسیقی «آیینه‌دار» یک فستیوال مهم در زمینه‌ی موسیقی نواحی است که به همت محمدرضا درویشی برگزار می‌شود. 17 خردادماه امسال این فستیوال دومین سال فعالیت خود را پی گرفت و مخاطب زیادی را جذب کرد. در این دوه، 120 هنرمند از سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان در جشنواره شرکت‌ کردند و آیین‌های موسیقی مختلف را روی صحنه بردند. در این جشنواره‌ی سه روزه، «آیین زار» نیز در تالار رودکی اجرا شد. این سالن، در فستیوال موسیقی «آیینه‌دار» میزبان مخاطبان زیادی بود.

پرواز پروانه‌های عاشق چین

از آنجا که ارکستر سمفونیک تهران یکی از شلوغ‌ترین سال‌های حرفه‌ای خود را به مدیریت هنری علی رهبری پشت سر گذاشت و تقریبا هر هفته رپرتواری برای اجرا داشت، در شب‌های گرم مردادماه نیز میزبان ارکستر فیلارمونیک چین به رهبری «لانگ‌ یو» شد. «لانگ یو» در این اجرا چوب رهبری‌اش را برای قطعه‌ی «پروانه‌های عاشق» که یک قطعه‌ی مشهور چینی است به حرکت درآورد. در این اجرا، نوازندگان ایرانی و نوازندگان چینی روی صحنه، کنار هم نشستند و ساز زدند. این ارکستر 100 نفره‌ی چینی دو شب در تالار وحدت روی صحنه رفت و مخاطبان زیادی را به سالن اجرا کشاند.

روشن شدن تکلیف موسیقی در فرهنگسراها

ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران از سال 93 مطرح شد، اما تا اوایل سال 94 کش آمد. با این حال، بابک ربوخه (رییس موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) پاییز امسال یک نشست خبری برگزار کرد و ضمن تشریح این موضوع، خبرهای مسرت‌بخشی را اعلام کرد؛ فرهنگسراهای خاوران‌، ابن سینا‌، ملل، اندیشه‌، اشراق‌ و خانه فرهنگ نور اولین فرهنگسراهایی بودند که برای آموزش موسیقی بازگشایی شدند.

ربوخه در این‌باره توضیح داده بود: در این یک سالی که سمت مدیریت بخش موسیقی را در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران پذیرفته‌ام، متوجه شدم که کیفیت آموزش در این بخش خوب نیست. بسیاری از مدرسان کم‌تجربه در این کلاس‌ها تدریس می‌کردند و از میان 173 معلم فقط 51 نفر کارت تدریس موسیقی داشتند و در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده بودند. ما با بررسی دقیق با استفاده از همان 51 نفر، کلاس‌های فرهنگسراها را بازگشایی کردیم. البته باز هم نیازمند استادان با تجربه بودیم که از طریق اعلام فراخوانی به موزیسین‌ها خواستیم که آن‌ها در کنار ما حضور داشته باشند. تا کنون 16 فرهنگسرا تدریس خود را در زمینه موسیقی آغاز کردند و روند از سرگیری فعالیت‌های موسیقی در این بخش‌ها همچنان ادامه دارد.

او در عین حال تأکید کرد: بعضی فرهنگسراها از نظر فیزیکی، برای تدریس موسیقی مناسب نیستند. اصلا قرار نیست در هر جایی کلاس موسیقی برگزار شود. برای این کار، فرهنگسراها باید اتاق درست با نور و آکوستیک خوبی داشته باشند. باید برای این مکان‌ها ساز خریده شود و همه امکانات فراهم باشد. ما قصد داریم پیانو هم بخریم تا سایر فرهنگسراها بتوانند در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند. به‌زودی فعالیت‌های ما در این راستا گسترده‌تر خواهد شد.

«باربد» با تمام حاشیه‌هایش

سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر امسال با تغییرات ساختاری برگزار شد و اهدای جایزه‌ی «باربد» در این جشنواره، یکی از رویدادهای خوب موسیقی ایرانی بود. هرچند اهدای این تندیس در نخستین دوره، شائبه‌هایی را درپی داشت، اما اهدای این تندیس می‌تواند بدعت خوبی در جشنواره‌ی موسیقی فجر باشد و به ایجاد انگیزه برای حضور هنرمندان در جشنواره کمک کند.

هشتم اسفند نود و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131