عباس خوشدل: نگران آینده موسیقی ایرانی هستم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 495

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عباس خوشدل: نگران آینده موسیقی ایرانی هستم

عباس خوشدل: نگران آینده موسیقی ایرانی هستم
عباس خوشدل: نگران آینده موسیقی ایرانی هستم

 

موسیقی هنری ایران: آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در تشریح تازه‌ترین فعالیت های خود با انتقاد از شرایط اقتصادی تولید آثار موسیقایی از تربیت و معرفی چند خواننده جوان در آینده ای نزدیک سخن گفت.

 

عباس خوشدل آهنگساز پیشکسوت و خالق آثار ماندگاری چون «نیلوفرانه» به خوانندگی علیرضا افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه شرایط فعلی تهیه و تولید آثار موسیقایی به گونه‌ای است که دیگر به نسل ما اجازه فعالیت مستمر را نمی دهد. دستمزدها به شکل بسیار عجیبی افزایش پیدا کرده و اسپانسری وجود ندارد که بخواهد با جان و دل روی آثاری در حوزه موسیقی ایرانی وقت و سرمایه خود را هزینه کند. تولید چنین آلبوم‌هایی نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که غالبا هم بازگشت مالی آنچنانی ندارد در نتیجه کمتر کسی حاضر می شود در این فضای شلوغ که موسیقی پاپ حرف اول را در نظام اقتصادی می زند وارد تهیه‌کنندگی آثاری شود که من و امثال من به عنوان آهنگساز در آن حضور داریم.

 

وی ادامه داد: شرایط این سال های تولید آثار موسیقایی به گونه ای طراحی شده که دست آهنگساز برای اجرای زنده یا تولید یک برنامه مستقل و کامل با مشخصات موسیقی ایرانی بسته است و جمیع این موارد باعث می شود دیگر رغبتی برای تولید کارهای موسیقایی در قالب آلبوم و اشکال گسترده تر نداشته باشم، اما این موضوع دلیلی بر بیکار بودن من نیست و اتفاقا طی ماه های گذشته تصمیم گرفتم کار جدیدی را شروع و با استفاده از پتانسیل هنرمندان جوان و گمنام و مستعدی که تاکنون در محضر هنرمندانی چون علی جهاندار، صدیق تعریف، رامبد صدیف، حمیدرضا نوربخش و محمدرضا شجریان به فراگیری آواز پرداخته‌اند فضایی را فراهم کنم که آنها با انتشار حتی یک قطعه خود را در جامعه موسیقی معرفی کنند.

 

آهنگساز آلبوم «نیلوفرانه» بیان کرد: در اولین قدمی که برای این کار برداشته شده آهنگی را برای هنرمند جوانی به نام قاسم زاده ساخته ام که روی قطعه شعری از هوشنگ ابتهاج در دستگاه های ماهور و چهارگاه آهنگسازی شده و قرار است بعد از دریافت مجوز از سوی دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در شبکه های مختلف پخش شود که فکر می کنم این فضای ایجاد شده مقدمه بسیار خوبی برای شروع یک کار تازه است که می تواند تاثیر خوبی به سهم خود در فضای موسیقی داشته باشد، چراکه شرایط این سال های موسیقی در مسیر معرفی نسل جدید موسیقی به مخاطب نبوده است.

 

این هنرمند در بخش پایانی صحبت های خود با ابراز امیدواری از بازگشایی هرچه زودتر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما توضیح داد: من اگر وارد دور جدیدی از فعالیت های موسیقایی ام شدم فقط به این خاطر است که به موسیقی این کشور مدیونم و در عین حال به آن تعهد اخلاقی دارم. اگر نسل من نتواند در تربیت و معرفی نسل جدید موسیقی ایرانی به سهم خود کاری را انجام دهد آن وقت باید با جدیت تمام نگران وضعیت آینده موسیقی ایرانی باشیم. وقتی مردم دیگر حوصله شنیدن یک آواز را ندارند این نمی تواند اتفاق خوبی برای موسیقی ایرانی باشد، بنابراین لازم است جدی تر از اینها به فکر موسیقی باشیم.

 

نهم اسفند نود و چهار

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131