آیا دولت از تنها ارکستر حرفه‌ای ایران حمایت می‌کند؟

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 533

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیا دولت از تنها ارکستر حرفه‌ای ایران حمایت می‌کند؟

آیا دولت از تنها ارکستر حرفه‌ای ایران حمایت می‌کند؟
آیا دولت از تنها ارکستر حرفه‌ای ایران حمایت می‌کند؟

 

یک سال کار بدون قرارداد/یک پنجم بودجه ارکستر محقق شد

 

موسیقی هنری ایران: با گذشت یکسال از فعالیت ارکستر سمفونیک تهران هنوز نوازندگان ارکستر قرارداد رسمی یکساله ندارند. آیا معاونت هنری و دولت به قول خود عمل می‌کنند؟

 

یکسال از حضور علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران؛ در ایران می‌گذرد. در طول این یکسال علی رهبری پس از حواشی متعدد و استعفاها و خروج‌های مختلف توانسته ارکستری استاندارد با نوازندگانی که همگی ایرانی هستند تشکیل دهد.

 

این رهبر ارکستر سال‌ها پیش هم مدتی به ایران آمد و هدایت و رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده گرفت اما بعد به دلیل مسائل مالی که وجود داشت و اینکه حمایتی از ارکستر نشد؛ این ارکستر رو به تعطیلی رفت و نهایتا علی رهبری پس از حمایت از حقوق نوازندگان مجبور به ترک ایران شد و ارکستر سمفونیک بازهم تعطیل شد.

 

سال گذشته که علی رهبری به ایران آمد و طی یک نشست خبری با حضور بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، پیروز ارجمند (مدیرکل سابق دفتر موسیقی) از افتتاح دوباره ارکستر با مدیریت هنری خودش خبر داد؛ گفت که آمده تا ارکستر را به هر شکلی شده راه بیاندازد و در برابر تمامی سختی‌ها می‌ایستد. این مسائل از همان اجرای اول آغاز شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازهم مشکلات ارکستر سمفونیک به مسائل مالی برمی‌گردد. ارکستر در گام اول؛ فروردین ماه سال 94 یک برنامه شش ماهه ارائه کرد که توانست با موفقیت و بدون بی‌نظمی آن را به سرانجام برساند. اما مشکلات از آنجا شروع شد که با پایان برنامه شش ماهه؛ علی رهبری برنامه مهر تا مهر (یکساله) ارکستر را ارائه کرد.

 

هرچند نوازندگان ارکستر از اولین اجرایی که داشتند به درستی حقوق خود را دریافت نکردند اما این مسائل به تدریج پررنگ‌تر شد. اولین قراردادی که توسط بنیاد رودکی تنظیم شد و به دست نوازندگان ارکستر رسید با مخالفت بسیاری مواجه شد و نهایتا نمایندگان نوازنده‌های ارکستر طی جلساتی که داشتند؛ توانستند به توافقی با بنیاد برای رقم و محتوای قرارداد برسند. اما این پایان کار نبود و قرارداد یکساله با نوازندگان امضا نشد درحالیکه علی رهبری قصد داشت تا با آغاز برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک؛ تمام نوازندگان قرارداد داشته باشند.

 

مشکلات مالی و عدم حمایت دولت و بنیاد رودکی باعث شد تا علی رهبری پس از حاشیه‌هایی که برای ارکستر پیش آمد؛ به انتقاد از عملکرد بنیاد رودکی بپردازد و از عدم پایبندی بنیاد رودکی به تعهداتش شکایت کند. اما حالا مشخص شده که تنها 800 میلیون از پنج ونیم میلیارد بودجه مصوب دولت به حساب بنیاد رودکی واریز شده و همین مسئله باعث شده نه تنها حقوق نوازندگان به تعویق بیافتد بلکه برنامه‌های ارکستر هم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

 

حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود به تالار وحدت آمد و در حضور هنرمندان قول افتتاح ارکستر سمفونیک را داد. هرچند این افتتاح با تاخیر صورت گرفت اما سرانجام توانست به موقعیتی حرفه‌ای از نظر کیفی دست یابد اما وضعیت مالی ارکستر همچنان غیرحرفه‌ای باقیمانده است. وعده‌ای که رئیس جمهوری بیش از دوسال پیش در حضور صدها هنرمند داد؛ امروز به موقعیتی حساس رسیده است. علی مرادخانی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از دوبرابر شدن بودجه موسیقی خبر داده و درصورتی که بودجه‌ی مصوب برای ارکستر سمفونیک به طور کامل واریز شود؛ این ارکستر می‌تواند به آینده‌ی خود امیدوار باشد.

 

امروز تمامی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری آن منتظرند تا معاون هنری وزیر ارشاد بتواند بودجه‌ی لازم برای ادامه‌ی کار ارکستر را فراهم کند. نوازندگانی که هر چند در فعالیت‌های پیشین ارکستر هیچگاه اینگونه برای پایداری ارکستر سمفونیک تلاش نمی‌کردند اما این بار با تمامی مشکلات ایستادند و در انتظار اقدامات معاونت هنری و دولت هستند.

 

واضح است که ارکستر سمفونیک تهران نیاز به حمایت دارد تا بتواند به تدریج روی پای خودش بایستد. آیا علی مرادخانی از ارکستر سمفونیک تهران حمایت می‌کند و آیا وعده‌ای که رییس جمهور داده؛ نهایتا محقق می‌شود؟

 

دهم اسفند نود و چهار

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131