پدرام درخشانی: موسیقی زیر زمینی، تلفیقی از سیاست و زرنگی است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 442

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پدرام درخشانی: موسیقی زیر زمینی، تلفیقی از سیاست و زرنگی است

پدرام درخشانی: موسیقی زیر زمینی، تلفیقی از سیاست و زرنگی است
پدرام درخشانی: موسیقی زیر زمینی، تلفیقی از سیاست و زرنگی است

فعالیت های موسیقی به تهران 17 میلیونی محدود شده است

هیچ کدام از موسیقی‌های زیرزمینی برای خودشان هویت ندارند و همه تقلید است. موسیقی هنری ایران: اما به خاطر اینکه کلام آنها انتقادی، سیاسی، اجتماعی و در این مفاهیم است راحت‌تر وارد اذهان عمومی می‌شود؛ اما به نظر من اینها موسیقی نیست بلکه باید بگوییم تلفیقی از سیاست و زرنگی است.

پدرام درخشانی ، آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: در ایران برگزاری کنسرت حرفه‌ای و فروش آلبوم فقط در تهران اتفاق می‌افتد.یعنی نزدیک به صددرصد فعالیت های حرفه‌ای ما در شهری‌ست که نهایت 17 میلیون نفر جمعیت دارد و به نظر شما این شهر چقدر می‌تواند مخاطب موسیقی سنتی باشد و این که چه طیفی از مخاطبان این شهر هم علاقه گوش دادن به موسیقی سنتی را دارند، هم پول رفتن به کنسرت موسیقی را دارند و هم فرهنگ خرید آلبوم را دارند! در این راستا باید بگوییم حجم کنسرت و تعداد مخاطبان با هم همخوانی ندارد. وی افزود: همچنین فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران نه ورودی دارد نه خروجی و همه  فعالیت های موسیقی در یک حصار اتفاق می‌افتد؛این در حالی‌ست که به فرض مثال اگر یک کنسرتی در یکی از شهرهای اروپایی برگزار شود به مرور آن کنسرت در تمام شهرها نیز برگزار می شود. اما در کشور ما کنسرت ورودی (ارکستر های که از خارج کشور بیایند) اصلا نداریم  و کنسرت‌های خروجی بسیار کم است و این تعداد کم کنسرت در شهرستان‌های خاص اتفاق می‌افتد که معمولا همیشه حاشیه به دنبال دارند. این نوازنده سنتور درباره دلایل استقبال نکردن مخاطبان از موسیقی سنتی گفت:از  دیگر دلایل کم استقبالی مردم  از موسیقی سنتی را می‌توانیم به وضعیت جامعه و تبلیغ موسیقی زودگذر و بدون پایه و اساس بدانیم؛ به‌گونه‌ای که این موسیقی مانند چتری شده است  که سطح موسیقی با محتوای کشور را پوشانده است و باعث می‌شود این نوع موسیقی دیده نشود. متاسفانه عامه مردم فکرمی‌کنند تمام موسیقی همان است که می‌شنوند و تاسف برانگیز‌تر آنکه این روند در همه اقشار جامعه اتفاق افتاده است و ربطی به بالای شهر و پایین شهر ندارد. در این راستا مردم به دلیل نداشتن و آگاه نبودن از موسیقی اصیل و کلاسیک، موسیقی روزمره و بازاری را گوش می‌دهند. این موسیقیدان خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون یک نوع تفکر ابتدایی هم در میان مردم مرسوم شده است مبنی بر اینکه موسیقی سنتی ریتم کندی دارد و هیجان‌انگیز نیست اما به نظر من این موضوع به درک و فرهنگ شنونده موسیقی بستگی دارد؛ به‌گونه‌ای که برای من موسیقی سنتی بسیار دل‌انگیزتر و هیجان‌انگیزتر از موسیقی‌های روز است و برای من اغلب موسیقی‌های روز تداعی کننده یکسری معتاد است که لب خیابان نشسته اند و تزریق می‌کنند. اما به اعتقاد من موسیقی باید تداعی کننده زیبایی، آفتاب، روشنایی باشد . پدرام درخشانی در ادامه درباره موسیقی که این روزها باب شده و نامش موسیقی زیر زمینی است،گفت: هیچ کدام از موسیقی‌های زیرزمینی برای خودشان هویت ندارند و همه تقلید است. اما به خاطر اینکه کلام آنها انتقادی، سیاسی، اجتماعی و در این مفاهیم است راحت‌تر وارد اذهان عمومی می‌شود و بسیاری از این موسیقی‌ها می‌تواند یک‌شبه ره صدساله را بپیماید و عنوان موسیقیدان را برای خود به ارمغان ببرد اما به نظر من اینها موسیقی نیست بلکه باید بگوییم تلفیقی از سیاست و زرنگی است.

 

وی در ادامه افزود: بهتر بگوییم در این نوع موسیقی‌ها شعارهایی داده می‌شود که جنبه موسیقایی دارد و الا اگر به اینها موسیقی بگوییم دیگر به افرادی مانند شهرداد روحانی که سال‌ها زحمت کشیده است و موسیقی زیبا ارائه می‌دهد باید چه بگوییم؟! در این راستا باید بگوییم موسیقی زیرزمینی یک هنر جدید که تازه اختراع شده است. این نوع موسیقی فقط جالب است  و از نظر موسیقیایی جایگاهی ندارد.

 

دوازدهم اسفند نود و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131