مسعود نظر: موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 1110

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد/ بدا به حال نسل آینده

مسعود نظر: موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد
مسعود نظر: موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد

موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد و هرکسی به خودش اجازه می دهد باهر بضاعت و سوادی که دارد هم درس بدهد و هم آهنگسازی کند.بد به حال بچه هایی که اینگونه تربیت می شوند و بد به حال ما که نسل آینده را اینگونه بی توجه تربیت می کنیم

مسعود نظر، مدرس موسیقی کودک در گفت و گو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره مهمترین مشکلات موسیقی کودک گفت: ابتذال مهمترین مشکل موسیقی کودک است؛در واقع فاجعه ابتذال سونامی موسیقی کودک در ایران محسوب می شود. ژانر سنتی و کلاسیک ماهیت خودش را دارد ولی موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد و هرکسی به خودش اجازه می دهد باهر بضاعت و سواد و امکاناتی که دارد هم درس بدهد و هم آهنگسازی کند.

وی ادامه داد: تعداد آهنگسازان متخصص و متعهد به تعداد انگشتان یک دست هم نیست ولی در اگر به واحد موسیقی صدا و سیما سری بزنید هزاران اسم می بینید که برای اشعار ، تئاتر ها ، نمایش های عروسکی ، انیمیشن ها و فیلم های کودک و نوجوان آهنگسازی کرده اند که هیچ کدام نه کودک را می شناسند و نه صلاحیت آهنگسازی برای کودکان را دادند ، بلکه فقط به صرف ساده بودن آن یا به دلیل این که مخاطب کودک است با یک کامپیوتر یا دستگاه اُرگ بدون هیچ فکری یک ملودی کودکانه می سازند و اسمشان در این آثار ثبت می شود.

این مدرس موسیقی کودک هدف از یادگیری موسیقی کودک اینگونه تشریح کرد: هدف ، یادگیری و ایجاد انگیزه و آموزش سریع و آکادمیک برای کودکان و نوجوانان و ایجاد انگیزه برای ادامه و پیشرفت در رشته  موسیقی است.همچنین  کودک در حین یادگیری موسیقی حواس پنجگانه او نیز تقویت شده و مهارت های اجتمایی مانند شرکت در جمع، همنوازی  ، تقویت اعتماد به نفس و بعد های دیگر روانشناسی در زندگی عادی خود را  به خوبی کسب می کند.

وی افزود: البته این دلایل به معنای تضمین شدن آینده هنری و موسیقیدان شدن کودک نیست؛زیرا برای هنرمند شدن تحصیلات آکادمیک ، تجربه های عملی نوازندگی و خوانندگی و تحقیق و تمرین بسیار لازم است؛ البته نبوغ ، استعداد و علاقمندی را نیز باید به آن اضافه کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موسیقی کودک به پراکندکی متد آموزشی و نبودن یک متد واحد در آموزش مربوط دانست و گفت:متاسفانه موسیقی کودک، متولی ندارد، حتما باید سازمانی این هدایت را به عهده بگیرد.به فرض مثال موسیقی در آموزش و پرورش به عنوان یک درس رسمی تدریس شود یا مربیان و معلمان موسیقی یا کسانی که می خواهند موسیقی درس بدهند از یک متد و روش مدون تبعیت کنند.مثلا من روش تدریس خود و تجربه های عملی ام را به صورت یک کتاب تالیف کرده ام. همچنین  مربیان دوره های عملی و تئوری یکسانی را بگذرانند. هم اکنون مرکز آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی مربیانی که می خواهند تدریس کنند امتحان به عمل آورده و برایشان کارت صلاحیت صادر می کنند.اما آیا وقتی هرمربی در هر کلاسی موسیقی تدریس می کند، کارت صلاحیت دارد؟

مسعود نظر در پایان گفت: نباید فراموش کرد که کودکان الان نسل آینده این جامعه هستند و اگر کوچکترین غفلتی برای آموزش آنها در هر عرصه ای شود آینده ای جبران ناپذیر در انتظار جامعه ماست و این وظیفه ماست که هر کدام به نحوی مراقب آموزش کودکانمان باشیم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131