بنیاد رودکی به علی رهبری: هیچ‌ شناختی از موسیقی ندارید حتی از نوع کلاسیکش

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 624

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بنیاد رودکی به علی رهبری: هیچ‌ شناختی از موسیقی ندارید حتی از نوع کلاسیکش

بنیاد رودکی به علی رهبری: هیچ‌ شناختی از موسیقی ندارید حتی از نوع کلاسیکش
بنیاد رودکی به علی رهبری: هیچ‌ شناختی از موسیقی ندارید حتی از نوع کلاسیکش

 

خودتان را به فرهنگ ایران وصل نکنید

 

بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در نامه‌ای عجیب و ادبیاتی بسیار عجیب‌تر نسبت به علی رهبری چنین نوشت: ادبیات علی رهبری؛ رهبر جهانی ارکستر کف‌خیابانی است و وی بیشتر دنبال پول و حقوق خود بوده تا حقوق نوازندگانش.

 

به گزارش ایلنا؛ پس از انتشار نامه استعفای علی رهبری؛ بنیاد فرهنگی و هنری رودکی؛ جوابیه‌ای عجیب با ادبیاتی بسیار شگفت‌انگیز خطاب به علی رهبری برای رسانه‌ها ارسال کرد. متن نامه‌ای که بنیاد رودکی آن را با تیتر "خود کرده را تدبیر نیست" برای رسانه‌ها ارسال کرده؛ بدون کم و کاست و همان ادبیات نادرست به شرح زیر است:

 

در نامه‌ای که شب گذشته (16 اسفندماه) از طرف علی رهبری در رسانه‌ها انتشار یافت؛ ایشان کناره‌گیری خود را از رهبری و مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند که مانند همیشه که البته دور از ذهن هم نبود، با ادبیات خاص خودشان و واژه‌هایی که بیشتر کف خیابانی است تا شایسته یک رهبر ارکستر در سطح جهانی!

 

البته شروع نوشته ایشان با مهربانی بی‌سابقه و بدور از عادت مرسوم! آغاز شده است.

 

جناب آقای رهبری

 

 چرا پس از اینکه در حضور شما به شما اعلام شد که بنیاد رودکی تمایلی برای تمدید قرارداد با شما ندارد نپرسیدید چرا؟ البته کاملاً می‌دانستید ولی با فرار به جلو موضوع را استعفاء جلوه دادید البته شما بار‌ها اعلام کرده‌اید که کسی در ایران یافت نمی‌شود که بتواند هم‌سطح شما باشد و یا از شما چیزی بپرسد.

 

در اینجا ضروری است که جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی برخلاف مظلوم نمایی‌های شما مواردی را مطرح نمائیم.

 

جناب علی رهبری

 

 «کمند مهر چنان پاره کن که گر روزی شده زکرده پشیمان به هم توانی بست»

 

تمایل شما برای گسستن بسیار قوی‌تر از پیوند زدن است شما نمی‌توانید با این شیوه چیزی را درست کنید، شرط درست کردن همراهی و همدلی و قدرت جذب است که شما متاسفانه این توانایی را ندارید.

 

یک. شما سنگ نوازنده‌ها را به سینه نزنید چراکه وقتی ۸۶ نفر نوازنده و به اصطلاح خودتان (بچه‌های خودمون) را با توهین و تهدید از ارکستر اخراج می‌کردید و به آن‌ها برچسب لات و... می‌دادید و بعد در جلوی مردم در سخنراهای پس از اجرا گردن کج می‌کردید و با مهربانی! از مردم می‌خواستید شما را تشویق کنند و مدام تکرار می‌کردید (این‌ها بچه‌های خودمون) هستند (این‌ها ایرانی هستند) آن ۸۶ نفر هم بچه‌های خودمون بودند و ایرانی هم بودند و شما به آن‌ها توهین کردید و بین بچه‌های خودتون فرق گذاشتید آن‌ها را تهدید به ممنوع‌الکاری کردید و... و صد البته کسی با بچه‌ها خودش این کار را نمی‌کند.

 

دو.  وقتی شما برای مدیریت هزینه‌های ارکستر پیشنهاد می‌دادید که نوازنده‌ها برای اجرای اضافه در شب حقوق بیشتری نمی‌گیرند و‌‌ همان حقوق تمرین صبح محاسبه شود!!!! و وقتی ما مخالفت می‌کردیم، شما می‌گفتید راضی کردن بچه‌ها با من!!! امروز مدافع حق بچه‌ها شده‌اید! فریب و دورویی تا چقدر؟

 

سه.  وقت به رسانه‌ها بر چسب آشغال‌نویس را می‌دهید ودر خلوت می‌گفتید آن‌ها باید از ما حساب ببرند! و در حضورشان از آن‌ها عذر خواهی می‌کردید بیاد شعر حافظ می‌افتم

 

واعظان کین جلوه در محراب و منبر می‌کنند

 

چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

 

چهارشما قول دادید در زمانی که با مشکل بودجه مواجه شدیم برنامه‌ها را اصلاح می‌کنید (یادتان که نرفته) اما در رفتاری عجیب و غیراخلاقی زیر قول خود زدید و به یکباره همه چیز را گسستید و شروع به توهین و افترا کردید.

 

پنجشما در همه جا خود را رهبری در سطح جهانی معرفی می‌کنید که البته تائید یا رد آن در قضاوت تاریخی مشخص می‌شود، و با هوشمندی می‌خواهید تمامی ایرادات خود را به واسطه کیقیت کار ارکسترکه مرهون تلاش بی‌نظیر نوازندگان است و البته رهبری شما بپوشانید که البته از نظر فرهنگ ایرانی شرط اول حسن خلق است و راستی و درستی بعد چوب رهبری...

 

ششرفتار شما در فرهنگ ایران بسیار غریب است و بیگانه و معنای ایرانی بودن در آن بسیار کمرنگ، بیخود خود را به این فرهنگ کهن و ارزشمند وصل نکنید. شما ۴۰ سال در فرهنگ غرب بزرگ شدید ادعا می‌کنید که ایرانی هستید اما ایرانی با ادبیات کهن و غنی خود هیچ وقت مانند شما صحبت نمی‌کند.

 

در زبان شما هیچ اثری از بزرگواری ایرانی و گذشت و راستگویی نیست شما اگر ایرانی بودید به پند‌های سعدی و فردوسی ودیگر بزرگان قدری توجه می‌کردید. که شدیداً در مورد شما مصداق دارد:

 

درشتی ز کس نشنود نرم‌گویی سخن تا توانی به آزرم گوی

 

رخ مرد را تیره دارد دروغ بلند یش هرگز نگیرد فروغ

 

چو با راستی باشی ومردمی نبینی بجز خوبی وخرمی

 

ستیزه به جایی رساند سخن که ویران کند خاندان کهن

 

کسی کوبود پاک ویزدان پرست نیازد به کردار بد هیچ دست

 

 و نیز، ندانسته در کار تندی مکن، این آئین هنرمندی ایرانیان است که هزار سال پیش فردوسی بزرگ گفته است.

 

واما در مورد ادعای شما بر شناخت موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک و..... مطمئن شدیم که شما پس از به ادعای خود، چهل سال رهبری و مدیریت و تنفس در فضای موسیقی کلاسیک هیچ‌ شناختی از موسیقی ندارید نه تنها از نوع کلاسیک آن. شما تکنسین خوبی هستید و نت‌ها را رهبری می‌کنید اما رفتار و منش شما نشان می‌دهد شما نتوانسته‌اید مفاهیم‌شناختی و درون موسیقی را بفهمید آن پلی فونی عظیم و هماهنگی غنی در موسیقی کلاسیک را نفهمیده‌اید و جایی که خطوط ملودی در تضاد باهم حرکت می‌کنند و در ‌‌نهایت به انسجام می‌رسند موضوعی است که شکا اساساً درک نکرده‌اید و با حذف نگاه منتقد با این زبان صریح، که هیچ کس در ایران شایستگی همنشینی با شما را ندارد آیا این فرهنگ موسیقی کلاسیک است که شما با آن آشنایید؟ نه شما پس از چهل سال متوجه راز این موسیقی نشدید و در حقیقت شما یک مونوفون به تمام معنا هستید.

 

حال اتهام شما مبنی بر عدم شناخت موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک، نسبت به کسانی که نام برده‌اید بیشتر برازنده شما نیست؟

 

بیخود ادعای شناخت موسیقی را نکنید که موسیقی برای شما ابزاری برای امرار معاش بیش نیست رفتار شما نشان می‌دهد که شما هیچ هدف انسانی را در موسیقی دنبال نمی‌کنید رفتار و شخصیت شما نتوانسته در مواجهه ۴۰ ساله با موسیقی مفاهیم عظیم آنرا درک کند و امروز کسانی را که هیچ ادعایی در مورد شناخت موسیقی ندارند متهم می‌کنید و این نشان از آگاهی نازل شما از مفهوم مدیریت دارد.

 

آنچه از شما می‌شنویم و بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها می‌شنویم افتخارات شما در مالاگاست آن هم از زبان خود شما! این خودپسندی کجا در فرهنگ ایرانی جای دارد فروتنی و تواضع در کجای رفتار و گفتار شما جای گرفته، تماماً درشتی و تحسین از خود. البته سند تمام حرف‌های شما خودتان هستید بعید می‌دانم این رفتار شما در ایران فقط مختص اینجا باشد!

 

هفت- شما به عنوان مدیر هنری در اجرای ارکستر سمفونیک تهران با رفتار خود به فرهنگ ایرانی توهین کردید شما در جایگاهای قرار گرفتید که شایستگی نگهداری آن را نداشتید. هر زمان که توانستید فروتنانه و با احترام به ایران و فرهنگ ایرانی بازگردید شاید امیدی به اصلاح باشد در ضمن با سخن پراکنی‌های شما، شما بزرگ نمی‌شوید بزرگی آدابی دارد و چه نیک باید گفت: «ستون بزرگی است آهستگی»

 

هشت- درباره مسائل مالی هم سخن گفتید و از حقوق نوازنده‌ها دفاع کردید که خود شما می‌دانید در جلسه آخر گفتگوی حضوری با شما بیشتر از حقوق خود صحبت کردید نه نوازندگان! و مطالبه بیش از آنچه دریافت کرده‌اید را داشتید 4/360/000/000 میلیارد ریال بابت حق‌الزحمه و هتل و تشریفات فرودگاهی و بلیت رفت و برگشت و...

 

آن زمان که ادعایی بی‌اساس می‌کردید که حقوق مرا به نوازندگانی بدهید که مشکل دارند و حقوق نگرفته‌اند ما را تهدید می‌کردید که قبل از خروج از ایران تمام و کمال حقوق خود را دریافت کنید تا حدی که دوستان از حساب شخصی خود حقوق شما را دادند و شما به خوبی می‌دانستید!!!!

 

از موضوع صندلی‌هایی که بدون هماهنگی بنیاد رودکی خریداری کردید و گویا گفته بودید به ارکستر سمفونیک هدید کرده‌اید و بعد در عین ناباوری درخواست پرداخت آن را داشتید نیز بماند در کنار دیگر رفتارهای ناهمگون شما....

 

و نیز یادتان نرفته حتما که یک بار تشریفات فرودگاهی شما با مشکل مواجه شد زمین و زمان را زیر و رو کردید تا در صف مردمان عادی سفر نکنید و مبادا قدری تنه شما در کنار مردمان عادی قرار گیرد!!!

 

نه- امید داشتیم تا شاید قدری عاقلانه بیاندیشید و به رفتار دوگانه خود اصلاحی داشته باشید اما کمند مهر را چنان گسستید که امیدی به وصل دوباره نیست.

 

جناب علی رهبری لطفاً ادعا نکنید که شما هنرمند ایرانی هستید زیرا ایرانیان در تواضع، فروتنی، خردمندی وام دار حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی و هزاران بزرگ دیگرهستند البته می‌دانیم که این واژه‌ها برای شما کاملاً بی‌معناست، بد نیست در این فرصت و فراغت قدری بیشتر تمرین بزرگی کنید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131