بزرگواران بنیاد رودکی از آب گل‌آلود چیزی نصیب‌تان نخواهد شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 608

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بزرگواران بنیاد رودکی از آب گل‌آلود چیزی نصیب‌تان نخواهد شد

بزرگواران بنیاد رودکی از آب گل‌آلود چیزی نصیب‌تان نخواهد شد
بزرگواران بنیاد رودکی از آب گل‌آلود چیزی نصیب‌تان نخواهد شد

باربد بیات گفت: ما از شما گله اى نداریم. اگر پدرم زنده بودند که اعتبار هنرى‌اش از تمامى همکاران شما بیشتر است، هیچ گاه خود را در حد و اندازه‌اى نمى‌دیدند که هیّئت امنا و شورایى داشته باشند که استاد رهبرى را ارزیابى کند. امیدوار به روزى هستیم که امثال شما و همکاران‌تان را در این سرزمین کمتر بر سر پست‌های فرهنگی هنری ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ باربد بیات سولیست و نوازنده اول هورن ارکستر سمفونیک تهران و فرزند بابک بیات پس از استعفای علی رهبری از مدیریت هنری و رهبری ارکستر سمفونیک تهران؛ در نامه‌ای خطاب به بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) نوشته است:

 

جناب آقاى جمالى، همانطور که شنبه مورخ ١٥ اسفند عرض کردم، هیچ گاه رفتار بنیاد رودکى با ما نوازندگان ارکستر رفتارى در شأن یک موزیسین نبوده است.ارقام دستمزد پرداخت شده برای استاد رهبرى را هم که اعلام کرده‌اید دور از واقعیت نیست. 

با حساب سرانگشتى کاملا روشن است که استاد رهبرى مدیر هنرى ارکستر سمفونیک تهران از فروردین تا مهر ۹۴، ٢٠ اجرا داشتند و بعد از آن هم یک یا دو اجرا. همین را ضرب در ١٥٠٠ یا ٣٠٠٠ یورو بکنید و حقوق ماهیانه ایشان براى مدیریت هم حساب کنید حداکثر ٧٨ هزار یورو مى‌شود با در نظر گرفتن ٣٠٠٠ یورو براى هر اجرا مبلغى نزدیک به سیصد میلیون تومان ( یادآوری می‌کنم که دستمزد ایشان در اشل بین‌المللی بین ١٥،٠٠٠ تا ٢٠،٠٠٠ یورو براى هر کنسرت است). هزینه سفر و  پرواز ایشان از وین رفت و برگشت بین ٤٠٠ تا ٨٠٠ یورو است به‌اضافه خدمات CIP و هر شب أقامت در هتل رودکى ٢٢٠ هزار تومان. 

مبلغ اعلام شده دور از واقعیت نیست. در ابتدای امر در اوایل سال بعد ورود به ایران در نشست‌های خبری و کنجکاوی‌های زیاد خبرنگاران ایشان هم در حضور شما چیزى جز این نگفتند.

حقیقتا پرداخت دستمزد ایشان دلیل بى‌نظمى شما در پرداخت به نوازندگان ارکستر نیست. جلسه‌ای برای تخریب ایشان تشکیل دادید و قبل از جلسه حقوق معوقه نوازنده‌اى را یکجا به‌صورت کامل پرداخت کردید که در جمع نوازندگان برای شما همچون مزدوری در تخریب استاد رهبری سخنرانی کند.

یادآوری می‌کنم که آقاى رهبرى فقط یک یا دو نفر را به خاطر بى‌نظمى اخراج کردند و باقی کسانی که ارکستر را ترک کردند تنها و تنها به دلیل عدم پرداخت حق طبیعى‌شان، یعنی همان حقوق ماهیانه‌اى که شما باید پرداخت مى‌کردید؛ ارکستر را ترک کردند.

عدد ۸۶ نفر نوازنده ناراضی را از کجا آورده‌اید؟ نوازندگانی که حقوق‌شان را پرداخت نکرده بودید را با نوازندگان میهمان (که تعدادشان کم هم نبود) جمع بسته‌اید؟ مگر غیر از این است؟

همچنین نوازندگانی که از ارکستر اخراج نشدند ولى در کمال احترام خواسته شد که نوازندگان جوان‌تر بهتری جاى آنها بنشینند و آنها هم به عنوان نوازنده دوم آن ساز همکارى کنند که این درخواست را قبول نکردند و ارکستر را ترک کردند. خودتان بهتر می‌دانید که خیلى از این همکاران هنوز در ارکستر ملى تحت پوشش بنیاد هستند.

از ارکستر ملی نام بردم باز باید یادآوری کنم که چه قدر استاد رهبرى و مخصوصا اعضاى ارکستر سمفونیک از خودگذشتگى نشان دادند که تمرینات ارکستر ملی به خوبى و به صورت منظم انجام شود. نوازندگان کنترباس ارکستر ما دو روز در هفته به خاطر اینکه کنترباس‌های تالار را ارکستر ملی استفاده می‌کرد، به شوق وجود شخص علی رهبرى سازهای خودشان را می‌آوردند و با تقبل هزینه‌های حمل و نقل ساز، خودشان شخصا سازهای بزرگ را به‌دوش می‌کشیدند. در صورتیکه باید این سازها را شما در اختیار نوازندگان می‌گذاشتید.

ما حتی صندلی برای نشستن نداشتیم و مدیر هنرى ارکستر سمفونیک مجبور شد شخصا هزینه‌اش را متقبل شود و برایمان صندلی بخرد. (به اضافه ٧٥ صندلى دیگر) و خدا می‌داند بنیاد رودکی چه زمانی مبلغ صندلی‌ها را تسویه خواهد کرد.

بهتر است همه این مسایل را بدانند و از زبان کسانى این حرف‌ها را بشنوند که هر روز با استاد رهبری در ارتباط بوده‌اند و از دل ارکستر بیرون آمده‌اند.

ما نوازندگان هیچ مشکلى با ایشان نداشتیم و نداریم. تمام این حرف‌ها را اشخاص و مدیران ضعیفی چون شما براى تخریب ایشان راه انداخته‌اند. مدیران ضعیفی که در کنار مدیریت خبره علی رهبری جایی برایتان نیست.

باید بگویم من و همکارانم که تنها دنبال کار حرفه‌اى و خارج از حاشیه هستیم جایى براى حضور خود در کنار شما و بدون علی رهبرى نمی‏خواهیم.

دوست دارم همه بدانند که علی رهبری چگونه همواره همچون پدری در کنار ما بود. دوست دارم همه بدانند که چگونه هنگامی که یکی از نوازندگان جوان به‌دلیل مشکل سربازی قادر به همکارى با ارکستر نبود مدیر هنرى ارکستر سمفونیک شخصا و به‌جای شما جناب آقای جمالی و بنیاد فرهنگی‌ عریض و طویل‌تان حقوق معوقه ایشان را پرداخت کردند که ایشان بتواند مشکل سربازی‌اش را برطرف کند و زودتر به سر کارش برگردد.

به جنابعالی و اطرافیان‌تان و هیچ شخص دیگری اجازه نمی‌دهیم از زبان ما نوازندگان ارکستر سخن بگویید.

این ما بودیم که ١٢ ماه زحمت کشیدیم، به شوق بودن در کنار شخصی چون علی رهبری، به آرزوی داشتن ارکستری حرفه‌ای، برای فرهنگ و هنر این مرز وبوم از جان ودل مایه گذاشتیم.

ما نوازندگان طی این ۱۲ ماه به بدقولی‌های بنیاد رودکی عادت کرده بودیم. کسری و تاخیر در پرداخت‌ حقوق ها به لطف شما و دوستان‌تان برایمان طبیعی شده بود و با هر پرداخت ناچیز بنیاد شگفت‌زده می‌شدیم.

در این مدت با انتشار بیانیه‌ها و مطالب عجیب و غریب مضحکه خاص و عام شده‌اید.

ما از شما گله‌ای نداریم. مدیریت ضعیف شما و همکاران‌تان جز این راهی دیگر ندارد. اما چه طور مى‌شود که براى جشنواره‌اى بسیار ضعیف بودجه‌اى بیشتر از ١٧،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ ریال وجود داشته باشد؟

حالا بیایید صفرهاى دستمزد پرداخت به یک رهبر بین‌المللی را برایمان منتشر کنید و سرزنش همکارانش را برانگیزید که چرا برای دستمزد چنین کار سنگینی آنقدر کوتاه آمده و با مبلغی بسیار کمتر از اشل جهانی این حرفه، راضی به بستن قرارداد شد. 

ما از شما گله اى نداریم. اگر پدرم زنده بودند که اعتبار هنرى‌اش از تمامى همکاران شما بیشتر است، هیچ گاه خود را در حد و اندازه‌اى نمى‌دیدند که هیّئت امنا و شورایى داشته باشند که استاد رهبرى را ارزیابى کند.

امیدوار به روزى هستیم که امثال شما و همکاران‌تان را در این سرزمین کمتر بر سر پستهای فرهنگی-هنری ببینیم. چراکه در این محیط هنرى که شما سر کارید کار هنرى ماندگار و تاثیرگذارى نمی‌توان انجام داد، اگر کارى هم انجام شود مقطعى است و ماندگار نخواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131