بابک چمن آرا: تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی بدهند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 487

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بابک چمن آرا: تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی بدهند

بابک چمن آرا: تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی بدهند
بابک چمن آرا: تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی بدهند

 

یک ناشر و تهیه‌کننده‌ی موسیقی گفت: ما شرایط اقتصادی تالار وحدت را درک می‌کنیم، اما باید تعداد اجراهای تئاتر نسبت به موسیقی، در این سالن منصفانه باشد، نه این‌که ساعت‌های مناسب اجرا صرفا در اختیار تئاتری‌ها قرار گیرد. اگر هم قرار است که این روال ادامه‌دار باشد، چرا تئاترشهر را به گروه‌های موسیقی نمی‌دهند؟

 

بابک چمن‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، اظهار کرد: روزهای بی‌شماری در سالن اصلی تئاترشهر نمایشی روی صحنه نمی‌رود. اتفاقا این سالن خیلی برای اجرای موسیقی ظرفیت دارد. حداقل از سالن‌های ارسباران و نیاوران خیلی بهتر است. این سالن از آکوستیک خوبی هم برخوردار است. اگر قرار باشد، تالار وحدت برای ما جا نداشته باشد، تئاترشهر را به ما بدهند.

 

او ادامه داد: حرمت و احترام کارگردانان تئاتر سر جای خودش است. مثلا مگر چند علی رفیعی داریم که بخواهد نمایش روی صحنه ببرد؟ اما این‌که 60 یا 70 شب در تالار وحدت به اجرای تئاتر اختصاص پیدا کند، اتفاق خوبی نیست. تالار وحدت یک سالن موسیقی است.

 

وی با بیان این‌که مسائل مالی تالار وحدت باعث چنین رویدادی شده است، گفت: من خیلی خوشحالم که تالار وحدت معمولا می‌گوید، برنامه‌ی کاری‌اش را تا یک سال یا شش‌ماه دیگر بسته است و برنامه‌ی اجراهایش مشخص شده، این خیلی خوب است و نشان از نظم دارد؛ اما وقتی می‌بینیم همه‌ی شب‌های این تالار به نمایش اختصاص دارد، ناراحت‌کننده است. این اتفاق برای این می‌افتد که در این تالار، موسیقی کمتر از تئاتر می‌فروشد، اما نباید فقط نگاه مالی به موضوع داشت.

 

مدیر انتشارات «آواخورشید» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی وضعیت نشر و اجرای کنسرت در سال 94 اظهار کرد: از نظر فرهنگی در سال 94 کیفیت آثار بالاتر رفت و حرفه‌ای بودن خط مشی همکاران من شد. چند شرکت که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند، انتخاب، انتشار و ارائه‌ای بسیار حرفه‌ای داشتند. وزارت ارشاد نیز سال آرامی داشت و اتفاق خاصی نیفتاد. ممکن بود یک اثر بدون دلیل در وزارت ارشاد گیر کند و یک اثر هم مجوز بگیرد.

 

او بیان کرد: از نظر اقتصادی همان فشاری را که در سال‌های 92 و 93 تحمل کردیم در سال 94 نیز روی دوش‌مان بود. ما بدترین تابستان سال‌های اخیر را تجربه کردیم که بخشی از آن به حواشی سیاسی و بخشی به گرمای هوا در پایتخت برمی‌گشت. اتفاقا ماه مبارک رمضان هم با گرمای تابستان همزمان شده بود و رونق روزانه تحت تأثیر این عوامل قرار گرفت. پارسال فقط شهریور و مهر خوبی داشتیم که با تداخل با ایام سوگواری محرم و صفر، عمر کوتاهی داشت. بازار شب عید نیز از لحاظ اقتصادی خیلی دیر رونق گرفت. در مجموع، ما در سال 94 حدود سه‌ماه رونق داشتیم.

 

مدیر «مرکز موسیقی بتهوون» درباره‌ی اجراهای صحنه‌ای نیز توضیح داد: فکر می‌کنم، حضور گروه‌هایی مثل پالت و چارتار روی صحنه و کنسرت‌هایی که آن‌ها داشتند، با توجه به حال‌وهوای موسیقی‌شان تا حدی ذائقه و سلیقه مردم را تغییر داد.

 

او در ادامه‌ی سخنانش گفت: سال 94 توجه رسانه‌ها بیشتر به حواشی جشنواره‌ی موسیقی فجر و خانه موسیقی معطوف شد. در واقع، آن‌ها آنقدر درگیر این مسائل بودند که کمتر به حوزه‌ی نشر توجه کردند. یکی دیگر از اتفاقات مهم سال گذشته، جایزه‌ای بود که رامین صدیقی به‌عنوان ناشر، از نمایشگاه ومکس گرفت و به نظر من، باید فرصتی داده می‌شد تا او درباره این جایزه توضیح دهد، زیرا ما ناشران در شرایطی هستیم که الگوی جهانی نداریم. برای همین خوب بود فرصتی در این زمینه به‌وجود می‌آمد.

 

چمن‌آرا یکی دیگر از اتفاقات مهم سال 94 را ثبت مجمع ناشران موسیقی دانست و آن را اتفاق خوبی در سطح کلان ارزیابی کرد که پس از شش‌سال به ثمر نشست.

 

او درباره فعالیت‌های «مرکز موسیقی بتهوون» در سال گذشته نیز اظهار کرد: سال گذشته 9 آلبوم موسیقی،‌ 14 تئاتر‌، شش مستند‌ و یک کنسرت را در کارنامه‌ی کاری‌مان داشتیم. امسال آمار ما فرقی با سال گذشته نخواهد داشت، اما قطعا فیلم‌های مستند بیشتری منتشر می‌کنیم.

 

وی درباره‌ی شرایطی که در روزهای آغازین سال 95 بر این صنف حاکم است نیز گفت: درست است که سال 95 آغاز شده، اما رویدادهای فرهنگی هنوز جان نگرفته‌اند. امیدوارم امسال هیچ اتفاق بدی برای هیچ هنرمندی نیفتد و خبرهای خوبی درباره سلامتی محمدرضا شجریان و عباس کیارستمی بشنویم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131