تعدادی از قطعات اردوان کامکار در کتاب شخصی دیگر

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 3818

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تعدادی از قطعات اردوان کامکار در کتاب شخصی دیگر

تعدادی از قطعات اردوان کامکار در کتاب شخصی دیگر
تعدادی از قطعات اردوان کامکار در کتاب شخصی دیگر

به گزارش موسیقی موج

 

تعدادی از قطعات «اردوان کامکار» از نوازندگان سرشناس سنتور به سرقت رفت. در همین راستا تعدادی از هنرمندان و هنرجویان اردوان کامکار نامه‌ای را نگاشته و امضا کردند

 

متن این نوشته بدین شرح است :

 

مسئله‌ی سرقتِ هنری مقوله‌ایست آشنا که از دیرباز گریبان‌گیر صاحبان و کاربلدانِ عرصه‌ی هنر بوده‌است. بخصوص در حوزه‌ی موسیقی که بی‌اغراق می‌توان گفت همزاد آن است... وگرنه تاریخ‌سازی‌ها برای جلب‌نظر اهل‌فن و عوام این چنین موروثی و پشت‌به‌پشت وقیحانه ادامه پیدا نمی‌کرد. یافتن ریشه و علت رخداد این پدیده برعهده جامعه‌شناسان و رفتارشناسان آشنا به مردم و اقلیم ایران... اما اکنون شاید تنها راه مقابله با این موضوع، آشکارسازی وجوه فاجعه‌بار تداومِ نگرشِ گاه بی­ تفاوت و گاه محجوبانه‌ی اولیای ‌موسیقی با این مقوله‌ی مخرب برای آیندگان است. ازین‌رو باید تعارفات را کنار گذاشت و عریان سخن گفت...

 

بطور دقیق نیمی از اتودها و قطعات کتاب «تمرینات پیشرفته سنتورنوازی مدرن» حاصل زحمات و نبوغ نوازنده‌ی سنتور نامی ایران «اردوان کامکار» طی سال‌ها ممارست و خون‌دل‌خوردن است که به شکل ناشیانه‌ای بُرش خورده و بین قطعاتی با سطح فنی بسیار نازل گنجانده شده‌اند. تمامی این اتودها و قطعات طی نزدیک به دو دهه‌ی گذشته بین شاگردان متعدد کلاس آقای کامکار دست‌به‌دست شده و توسط ایشان بارها تدریس و ویرایش گردیده است. برخی ازین اتودها نیز پس از تکامل با صلاحدید آهنگساز، در اجراهای رسمی نواخته شدند. از جمله قطعه «شهریار» که صاحب حقیقی اثر در سال ۱۳۷۰ آنرا تصنیف و تنظیم نموده و گروه کامکارها در سال ۱۳۷۵ در آلبوم «ایران‌زمین» منتشر کرده‌اند.

 

طبعا مسئولیت این عمل زشت بر عهده‌ی مؤلف کتاب است. اما جدا از حرکت نادرست وی در وهله‌ی دوم کوتاهی از مؤسسه‌ی انتشاراتیِ با سابقه‌ای است که کتاب را بدون گذر از صافی هیئتی حقیقتا ناظر و کارشناس به چاپ رسانده‌ است. بدین ترتیب این مجموعه قطعات همسنگ و هم‌رده با سایر کتب مرجع و ارزشمند نشر شده و اعتبار جعلی خود را از جانب انتشاراتی وزین گرفته که به نحوی هم قربانی است و هم مقصر.

 

به راستی اکنون چگونه می‌توان از کارآمدی و امنیت گذرگاه چاپ آثار، چه به شکل مدون و چه به صورت صوتی و تصویری آسوده‌خاطر بود؟ آیا قوانین وضع شده بطور مکفی بازدارنده‌ی جاعلان هنری هستند؟ مگر مصائب پیش روی اهالی حرفه‌ای موسیقی در زمینه‌ی انتشار آثار و حقوق مؤلف چگونه است که هنرمند را به کل از عرضه‌ی اثرش منصرف می‌سازد؟ اساسا چه حمایتی از موسیقیدان برای تسهیل فعالیت‌هایش و احقاق حقوقش یا دست‌کم ایمنی‌اش در برابر سرقت هنری وجود دارد؟ آن‌هم در زمانه‌ای که فرصت‌طلبان هر آنچه که قابلیت سرقت داشته باشد، میدزدند! حتی نام و لقب هنرمند را چه رسد به هنرش!

 

روشن است طرح این‌دست سؤال‌ها ذهن را معطوفِ سیاست‌گذاران اصلی حوزه‌ی موسیقی یعنی عوامل محترم وزارت فرهنگ و ارشاد می‌کند. انتظار می‌رود ازین طریق، پیام به گوش مسئولان رسیده و شاهد پاسخگویی ایشان و ارائه راه حلی به واقع مؤثر باشیم تا به امید پروردگار نوبه‌ی آخری باشد که گروهی از اهالی هنر مجبور به مذمت و محکومیت سرقتی هنری باشند.

 

جمعی از هنرمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان موسیقی و هنرجویان استاد اردوان‌ کامکار.

 

به ترتیب حروف الفبا

1- مینا آذران

2- امیر آزاده

3- جاوید ابراهیم ­­پور

4- علی ابراهیمی

5- آلاله ابوترابی

6- عباس ابوحمزه

7- محمدعلی احدی

8- بنیامین احمدخسروی

9- پرنیان احمدی­ نژاد

10- دامون اخوان

11- رامک اخوان

12- مسعود اسحاقیان

13- اسد اسدبیگی

14- کامبیز اسدی

15- سحر اصغرزاده

16- علی اعلایی

17- نیلوفر اقبال ­حامد

18- احسان امامی

19- علیرضا امامی

20- فردوس امیری

21- محمد انشایی

22- علیرضا انصاری

23- مسعود اهتمام

24- محمدرضا ایزدی

25- سینا ایمانی

26- آرزو بابایی

27- پیمان بابایی

28- مبینا بابایی

29- آریا باستانی ­نژاد

30- تینا برزگر

31- زهره برومند

32- علی بشردوست

33- علی بوستان

34- علی بهرامی ­فرد

35- فاطمه بهزادی

36- سینا بهروزفر

37- بهمن بهمرام

38- الهام بیگلری

39- خشایار پارسا

40- سهراب پورناظری

41- علی پیله ور

42- وحید تاج

43- حسین تقی ­نژاد

44- نازنین تن­ساز

45- شقایق ثقفیان

46- رسول جعفری

47- علیرضا جعفری

48- بهنوش جعفریان

49- پدرام جوادزاده

50- حمیدرضا جوان

51- همایون جهانشاهی

52- امین جهانگیری

53- سپهر حسن­ خانی

54- شیما حسن ­زاده

55- فخرالدین حسن­ زاده

56- مهدی حسن ­زاده

57- سهیل حسنوی

58- احسان حسینی

59- حسام حسینی

60- میرسعید حسینی­ پناه

61- لیلا حمدگزار

62- فرهاد خالقی

63- محمد خاکی

64- عابد خدامی

65- حبیب خرمی

66- فرشاد خزایی

67- آرش خطیبی

68- بابک خواجه ­نوری

69- حسین خوشچهره

70- شیما خیری

71- گلناز دارابی

72- حمید دشتی ­نژاد

73- زهره دادخواه تیرانی

74- امیر دهقانی

75- امیر دهقان ­پور

76- احسان ذبیحی ­فر

77- نگار ذوالفقار

78- مهرنوش ذوالفقاری

79- امیرحسین رئوفی

80- یلدا ربیعی

81- موسی رجبی اصل

82- شادی رحمانی

83- پرنیا رستگار

84- فریده رضایی

85- حسین رضایی ­نیا

86- امیرناصر رنجبر

87- مجید ریاحی

88- پونه زارعی

89- سالار زمانی

90- شمس­الدین زمانی

91- ساینا زمانیان

92- حامد زندکریم ­خانی

93- علی زندوکیلی

94- علیرضا زهیدی

95- همایون سبزواری

96- پویا سرایی

97- ملیکا سرکرده

98- دانش سعیدی

99- بهاره سعیدی­­زاده­ اصفهانی

100- علی سلامی

101- نوا سلیمانی

102- مهدی سیدصالحی

103- ارژنگ سیفی ­زاده

104- یاسمن شاه­ حسینی

105- محبوب شاه­ علیپور

106- بهزاد شایانفر

107- مراد شبان­زاده

108- سینا شبان­پور

109- صالح شریعتی

110- امید شفیعی

111- مهشید شیرازی

112- پرستو شیرانی

113- معین شیرزاد

114- مهرداد صادقی آذر

115- شیدا صالحی

116- وصال صالحیان

117- سورنا صفاتی

118- رضا صلاحی

119- امیرعلی صمدانی

120- مرضیه صمیمی پرور

121- وحید طارمی

122- مهیار طریحی

123- علی عابدین

124- علی اصغر عربشاهی

125- هادی عرفانیان

126- بهنام عسکری

127- علی عشقی

128- فراز عشقی صحرایی

129- پویان عطایی

130- سحاب علم

131- سینا علم

132- افشین علوی

133- عاطفه عین­ علی

134- مهیار غضنفری

135- یمین غفاری

136- نفیسه غلامپور

137- داوود غلامی

138- حمید فروزان

139- فریبرز فرهنگ مهر

140- بهنام قاضی

141- کیوان قاضی

142- سیدجعفر قاضی­ عسکر

143- سعید قربانی

144- آلا قربانی افخمی

145- آذرنوش قلی پور

146- علی قمصری­­­­­­­­­­

147- ندا کاجی

148- محمد­­­مهدی کاردگر

149- صائب کاکاوند

150- سیاوش کامکار

151- علیرضا کدخدازاده

152 - عباس کره ­بندی

153- کاوان کریمی

154- روح الله کلامی

155- مجید کولیوند

156- حامد گرجی

157- کاوه گله­ داری

158- احسان لرپور

159- مهران لرپور

160- امیرعلی لطفی

161- بیتا مالکی

162- کوروش متین

163- پدرام محققی

164- ایمان محمد قاسم

165- پویا محمدی

166- مازیار محمدی آذر

167- کیوان محمودیان

168- رویا مدنی

169- هیرش مرادگورانی

170- هژیر مرادی

171- مهرداد مسعودی فرید

172- عرفان مشتاقی

173- کاوه معتمدیان

174- محمدحسین مقدس تفرشی

175- اردوان منصوری

176- سعید منطقی

177- مصطفی مومن پور

178- علی مومنیان

179- مرتضی مومنیان

180- مصطفی مومنیان

181- شروین مهاجر

182- عباس میرزایی

183- محمد نادری

184- روزبه نافعی

185- علی نجاتی

186- علی نجم زاده

187- محمدرضا نساج پور

188- سمیرا نصری

189- احمد نظافتی

190- فاطمه نکونام

191- حسین نوربخش

192- سروش نوید

193- ماهان نهرودی

194- پوریا وزیری

195- سیاوش ولی پور

196- حسین هاشم­ پور

197- آرین هاشمی

198- اکبر یاوریان

199-  مهدی یسری

200- میلاد یسری

201- ذکریا یوسفی

خبر مرتبط: نامه رامتین ارجمند در مورد قطعات اردوان کامکار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131