علیرضا قربانی: هنوز وضع هنر خوب نیست

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 614

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

علیرضا قربانی: هنوز وضع هنر خوب نیست

علیرضا قربانی: هنوز وضع هنر خوب نیست
علیرضا قربانی: هنوز وضع هنر خوب نیست

 

یک خواننده موسیقی ایرانی گفت: اگر امروز اعلام می‌کنیم وضع هنر خوب نیست، دلیل آن فقط لغو مجوز کنسرت نیست، بلکه وضعیت تولید، نشر و اثرگذاری موسیقی بر جامعه مناسب نیست و اثرگذاری موسیقی امروز بر جامعه بسیار کم است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، علیرضا قربانی در جشن امضای آلبوم «دخت پری‌وار» در اصفهان اظهار کرد: امروز وضع موسیقی و هنر، مطلوب نیست و در واقع باید گفت که هنوز هنر، وضع روبه سامانی پیدا نکرده و در این میان، موسیقی که همواره در میان هنرها ضربه بیشتری خورده، هنوز سامانی آن‌گونه که باید و شاید پیدا نکرده است.

 

او ادامه داد: در کنار موسیقی، وضعیت تئاتر هم تعریفی ندارد و وضع سینما از هر دو این هنرها بدتر است. به‌طور کلی، وضع هنر خوب نیست و علل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بی‌شک وضعیت اجتماعی، سیاسی، معیشتی و به تبع آن، وضعیت فرهنگی است که اساس آن مطلوب نیست.

 

این خواننده موسیقی سنتی بیان کرد: من به باز شدن فضا برای فرهنگ، هنر و بویژه موسیقی امیدوارم، اما هنوز باز شدن فضا برای فعالیت را حداقل شخصا حس نکرده‌ام. البته در چند روز گذشته مثل این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت‌های خوبی انجام داده و برای عده‌ای که سابقه طولانی‌تری در عرصه موسیقی کشور دارند، راحت‌تر مجوز آلبوم و کنسرت صادر می‌کند و برای شهرستان‌ها نیز قرار شده که بیشتر تصمیم‌گیری‌ها حداقل در حوزه موسیقی به اداره‌های کل استان‌ها واگذار شود و دیگر، خبری از استعلام‌های عجیب و غریب از تهران نباشد.

 

وی درباره موسیقی‌های تلفیقی، بخصوص موسیقی تلفیق سنتی و پاپ، اظهار کرد: در این نوع موسیقی، چیزی به جهت محتوایی و تکنیکی ارائه نشده است. البته این مدل موسیقی، یک گذار است و نشانه تغییرات و تحولات بارزی است که باید رخ دهد تا این مدل نیز به تثبیت برسد. خوشبختانه این موسیقی امروز به قدری در حال تکثر است که قطعا بعدها خود به خود کنار خواهد رفت.

 

این خواننده ادامه داد: اصفهان و پس از آن، شیراز شهرهایی هستند که در آن‌ها می‌توان خاطره‌انگیزترین کنسرت‌ها را برگزار کرد، چراکه مخاطبان در این دو شهر، متوجه موسیقی هستند و هر دو مهد فرهنگ و هنر ایرانی‌اند. البته متأسفانه درباره حضور نیافتن بانوان روی سن، گاهی صحبت‌هایی می‌شود و این واقعا چیزی جز بی‌مهری و کم‌توجهی به موسیقی نیست که بانویی نتواند روی صحنه بنوازد.

 

قربانی درباره آلبوم «دخت پری‌وار» نیز توضیح داد: این دومین کار من و مهیار علیزاده است و یک منشأ و روندی است که نوشتن جوانان در موسیقی ارکسترال را عوض کرد و نوعی موسیقی که در آن، آواز به تنهایی خوانده می‌شود در این آلبوم تکرار شده است. اشعار عاشقانه در این کار از قدیمی‌ترین شاعران تا جوان‌ترین آن‌ها وجود دارد؛ این شعرها از سعدی، عراقی و عطار نیشابوری تا ابیاتی از هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور و علیرضا کلیایی را شامل می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، دخت پری‌وار شامل 11 قطعه (8 اثر با کلام و سه قطعه سازی) است و در آن تلاش شده که قطعات ارکسترال نمود بیشتری داشته باشد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131