ملیحه سعیدی: دنبال مجوز کنسرت بودن از من گذشته است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 1031

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ملیحه سعیدی: دنبال مجوز کنسرت بودن از من گذشته است

ملیحه سعیدی: دنبال مجوز کنسرت بودن از من گذشته است
ملیحه سعیدی: دنبال مجوز کنسرت بودن از من گذشته است

 

یک قانون‌نواز پیشکسوت این روزها مشغول تألیف‌های جدیدش برای ساز قانون است و هنوز قصد اجرای صحنه‌ای ندارد.

 

ملیحه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: این روزها در خانه و در حال تألیف آثاری برای ساز قانون هستم. به‌تازگی کتابی را با محتوای ردیف‌های میرزا عبدالله تألیف کرده‌ام که همراه با هفت لوح فشرده منتشر خواهد شد.

 

او ادامه داد: این اثر را همین اواخر برای انتشار به موسسه‌ی «ماهور» تحویل داده‌ام. در این هفت لوح فشرده با ساز قانون نوازندگی کرده‌ام.

 

سعیدی که سال‌هاست با سازش روی صحنه‌ی اجرا نکرده است، در این‌باره توضیح داد: من دیگر حوصله‌ی این کارها و حاشیه‌هایش را ندارم؛ حوصله این‌که بخواهم دنبال مجوز بروم. باید تسهیلاتی برای هنرمندان فراهم می‌شد تا ما هم بتوانیم کار ارائه دهیم؛ اما این‌که بخواهم دنبال سالن و مجوز کنسرت باشم، دیگر از سن من گذشته است.

 

این نوازنده‌ی قانون همچنین گفت: من مثل خیلی‌ها پولدار نیستم که مدیر برنامه داشته باشم و یک نفر دنبال این کارها برایم باشد؛ یک گوشه نشسته‌ام و کار خودم را می‌کنم.

 

ملیحه سعیدی، مدرس، آهنگساز، نوازنده‌ی ساز قانون و مدیر سابق هنرستان موسیقی دختران است که آموختن موسیقی را از کودکی در خانواده‌ای اهل هنر آغاز کرد. در زمان ریاست حسین دهلوی، در رشته‌ی ویلن کلاسیک و ایرانی از هنرستان موسیقی ملی فارغ‌التحصیل شد. نواختن سازهای ویلن آلتو، قیچک، تمبک، پیانو و قانون را ضمن تحصیل در هنرستان و دانشگاه فرا گرفت و قانون را به‌عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و نزد مهدی مفتاح در هنرستان آموخت.

 

در چند سال اخیر با کوشش‌های ملیحه سعیدی، لحنی ایرانی و هم‌رنگ با سایر سازهای موسیقی دستگاهی، از ساز قانون شنیده می‌شود. شیوه‌ی نواختن این ساز به‌طور سنتی با دو انگشت اشاره انجام می‌شود. در سال‌های اخیر علاوه بر تکنیک دو انگشتی، با ابتکار ملیحه سعیدی، شیوه‌ی 10 انگشتی نوازندگی قانون نیز رونق گرفته است. در این روش، امکانات زیادی از ساز در اختیار نوازنده و آهنگساز قرار می‌گیرد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131