هوشنگ جاوید: جشنواره موسیقی نواحی جای نوآوری نیست

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 638

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هوشنگ جاوید: جشنواره موسیقی نواحی جای نوآوری نیست

هوشنگ جاوید: جشنواره موسیقی نواحی جای نوآوری نیست
هوشنگ جاوید: جشنواره موسیقی نواحی جای نوآوری نیست

حفظ میراث معنوی و جدا کردن سِرِه از ناسره

هوشنگ جاوید می‌گوید: تلاش کردیم با تغییر روند اجرایی جشنواره و تعریف هدفی مشخص، در جشنواره امسال شرایطی را فراهم کنیم که بتوان سِره را از ناسره مجزا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی، عضو شورای سیاستگذاری و یکی از اعضاء هیات داوران نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) با بیان اینکه تفکیک موضوعی یکی از ویژگی‌های مهم این دوره‌ی جشنواره موسیقی نواحی و مناطق ایران است، گفت: یکی از نکات مهمی که ما در آغاز راه بر آن تاکید داشتیم این بود که روند اجرایی جشنواره را تغییر بدهیم و تلاش کنیم از برگزاری و اجرای این جشنواره، هدف‌ درست و مشخصی تعریف کرده و به آن برسیم.

این نویسنده و استاد موسیقی نواحی ادامه داد: در نهمین جشنواره موسیقی نواحی سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که چه در فرازهای سور و چه در سوگ، بتوانیم سِره را از ناسره مجزا کنیم. به همین خاطر در همان دور نخست از تعداد نزدیک به 200 گروه متقاضی حضور در جشنواره تنها 60 گروه به مرحله دوم راه پیدا کردند. البته این به آن معنا نیست که کسانی‌که حذف شدند کارشان را بلد نبودند و یا اینکه آثارشان خوب نبوده بلکه با توجه به رویکرد امسال جشنواره که رعایت و حفظ اصالت‌ها در الویت اصلی بود، تمام گروه‌هایی که به نوعی نوآوری داشتند را کنار گذاشتیم. چراکه اصولا جشنواره موسیقی نواحی جای نوآوری نیست و اصلا یکی از هدف‌های برگزاری این جشنواره حفط میراث معنوی که به ما رسیده آن هم به شکل درست است.

نویسنده کتاب‌های "آخرین خنیاگر" و "پرند ستایش در ایران" با بیان اینکه امسال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که از این به بعد در هر دوره جشنواره علاوه بر معرفی نوازندگان جدیدی از میان نسل جوان به جامعه، چنانچه پیشکسوت ناشناخته‌ای نیز در کشور باقی مانده باشد شناسایی شده و به جامعه معرفی بشود، اظهار داشت: ارائه درست اصالت‌ها در اجراهای جشنواره امسال به این معنی است که چه افرادی به صورت گروهی در جشنواره حضور دارند و چه آنهاکه به صورت تک‌نوازی در جشنواره شرکت می‌کنند، باید در آثارشان اصالت روایت‌‌ها را به صورت دقیق رعایت کنند و در آثارشان هر آنچه در اصالت و ماهیت موسیقی نواحی و مناطق مختلف ایران وجود داشته را اجرا کنند.

این عضو هیات داوران جشنواره موسیقی نواحی درباره شیوه داوری این دوره نیز توضیح داد: امسال تفکیک خاصی بین گروه‌ها و نوازندگان جوان ایجاد شد که در طول جشنواره و نه به عنوان مسابقه بلکه به عنوان راویان اصالت، اجراهایشان توسط هیات داوران جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد براساس نوع کار و اصالت اجرایشان از آنها تقدیر خواهد شد. ضمن اینکه اگر به افراد برگزیده در این دوره مدرکی داده می‌شود، دقیقا مبتنی بر تبحری است که آنها در اجراهایشان ارائه کردند. یعنی اگر فردی سه قطعه می‌نوازد در مدرکی که دریافت می‌کند قید می‌شود که تبحر شما در نواختن این سه قطعه مورد تایید هیات داوران است. و این به آن معنا نیست که دارنده آن بتواند پس از جشنواره ادعا کند که چون نفر برگزیده شده، پس استاد موسیقی منطقه‌اش است و دیگر استادان پیشکسوت خود را درنظر نگیرد.

نویسنده کتاب "آواهای روح‌نواز" در ادامه با اشاره به گروه‌های زیادی که به نام گروه‌های موسیقی مناطق و نواحی در دهه‌های گذشته شکل گرفتند و اکثر آنها نیز مدعی هستند که اجرای‌شان اصیل و محلی است، گفت: اصولا موسیقی ما در بخش فولکور و فرهنگ مردم تابع گروه و آنسامبل به معنای امروزی نبوده، یعنی آن تعریفی که امروز برای گروه وجود دارد در موسیقی ما وجود نداشته است. متاسفانه بسیاری از این گروه‌ها که در جهت ترویج موسیقی نواحی و مناطق شکل گرفتند برخلاف هدف‌‌شان و به مرور، ماهیت اصالت‌ها از اجرای آنها گرفته شده و این امر آسیب شدیدی به موسیقی نواحی ایران زده است.

هوشنگ جاوید با بیان اینکه جای شکر دارد که خداوند کمک کرد امسال افراد جدیدی که در این حرفه باقی مانده‌اند را شناسایی کنیم، اضافه کرد: حرمت‌ معنوی نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی و مناطق به اصالت اصلی خود که میراث معنوی ماست؛ برمی‌گردد و این میراث معنوی باید بتواند به شکل دستی ادامه راه بدهد. جشنواره امسال نخستین گام در این راه است که امیدوارم در دوره‌های بعدی نیز همین روند ادامه پیدا کند.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی از روز 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131