اجرای کوارتت سَکسُفون استکهلم و رئیس کنسرواتوار گرجستان

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 758

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای کوارتت سَکسُفون استکهلم و رئیس کنسرواتوار گرجستان

اجرای کوارتت سَکسُفون استکهلم و رئیس کنسرواتوار گرجستان
اجرای کوارتت سَکسُفون استکهلم و رئیس کنسرواتوار گرجستان

رزو کیکناتزه و کوارتت سَکسُفون استکهلم ازجمله هنرمندان بین‌المللی نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران بودند که روز گذشته (5 اردیبهشت) در موزه هنرهای معاصر روی صحنه رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در اولین روز فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران؛ رزو کیکناتزه اولین هنرمندی بود که در موزه هنرهای معاصر روی صحنه رفت. این هنرمند که رئیس کنسرواتوار تفلیس گرجستان است؛ در این فستیوال علاوه بر اجرای صحنه‌ای ورکشاپی را نیز برگزار می‌کند.

رزو کیکناتزه به عنوان نوازنده با گروه‌های موسیقی مختلفی در سراسر دنیا همکاری داشته است. همچنین در طول سال‌های فعالیت هنری خود به عنوان آهنگساز با مراکز معتبر فرهنگی و همچنین گروه‌های موسیقی همکاری داشته است. کیکناتزه در زمینه آموزش موسیقی نیز در آکادمی موسیقی لیبک آلمان، مدرسه موسیقی روزنگارتن آلمان و کنسرواتوار تفلیس گرجستان مشغول تدریس رشته‌های الکتروآکوستیک، بداهه‌نوازی آزاد و نوازندگی ساکسوفون است.

پس از او شاهین مهاجری اجرایی را روی صحنه آورد. کارهای او در دنیای موسیقی میکروتونال انجام می‌شود. مهاجری تحقیقات فراوانی را در زمینه سیستم فواصل 96 قسمتی مساوی، سیستم‌های اکتاوی تتراکوردی، سیستم‌های غیراکتاوی تتراکوردی، سیستم‌های دارای درجه پنجم یا بدون آن، سیستم‌های تقسیم نامساوی، سیستم‌های کوک براساس ساختار داخلی صدای اشیا را انجام داده است. وی در زمینه آهنگسازی نیز اخیراً با ارائه قطعه‌ای در سومین دوره مسابقات سالیانه آهنگسازی میکروتونال مؤسسه «UnTwelve» در سال 2011 شرکت کرد و مقام سوم را کسب کرد و در مسابقه‌ای که مؤسسه تحقیقاتی AEH در فرانسه با همکاری کمپانی MOTU واقع در ایالت ماساچوست آمریکا برگزار کرد، از بین 12 نفر از انتخاب‌شدگان نهایی از میان کشورهای انگلیس، آمریکا، ‌اسلونی، ‌فرانسه، ‌ایران و ترکیه نفر اول شد.

اما فیروزه نوایی و سیاوش امام و رامین بهنا دیگرا اجراگران ایرانی روز اول بودند. و پس از آن‌ها کوارتت سکسفون استکهلم اجرایی را روی صحنه آورد.

این کوارتت که شامل نوازندگانی چون ماتیاس کارلسن، لین سوفی پرسن، لیف گُران، یورگن پترسن می‌شود؛ روز گذشته اجرایی منحصر به فرد را روی صحنه آورد. رویکرد منحصربه فرد اعضای این گروه در انجام فعالیت‌های هنری باعث شده مهارتهای تکنیکی و سبک شناختی آنان به سرعت پیشرفت نماید و آنها را تبدیل به یکی از پیشروترین هنرمندان سوئدی نماید. کوارتت ساکسوفون استکهلم چنان با میل سرکشی رو به جلو در حال حرکت است که مرزهای ممکن در عالم هنری را می‌آزماید. این گروه اغلب در جشنواره‌های بین‌المللی، خانه‌های اپرا و سالن‌های کنسرت اجرا داشته است.

آخرین اجرای روز گذشته به کنسرت ارکستر نیلپر اختصاص داشت. در این کنسرت آثاری از آروو پرت، هوشیار خیام، پتریس وسکس، کامبیز روشن روان و آیدین صمیمی مفخم اجرا شد.

اما امروز (دومین روز فستیوال موسیقی معاصر تهران)  گروه Meeting point، کوارتت زهی ترانس مدرن، کوارتت سکسفون استکهلم و کوارتت زهی آ چهار در خانه هنرمندان روی صحنه می‌روند. علاوه بر این در اجرایی سه بخشی؛ کوارتت زهی اروند، آنسامبل پارسینا و آنسامبل موسیقی تجربی تبریز در تالار رودکی از ساعت 17:30 روی صحنه می‌روند. همچنین رسیتال پیانو گیرت کالاارت از ساعت نه در تالار رودکی برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131