آنسامبل تبریز و اجرای پیانو گیرت کالاارت

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 496

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

از تلفیق سازهای آذری و کلاسیک آنسامبل تبریز تا اجرای پیانو گیرت کالاارت

از تلفیق سازهای آذری و کلاسیک آنسامبل تبریز تا اجرای پیانو گیرت کالاارت
از تلفیق سازهای آذری و کلاسیک آنسامبل تبریز تا اجرای پیانو گیرت کالاارت

در چهارمین روز از فستیوال موسیقی معاصر تهران در اولین سانس سه گروه «کوارتت زهی اروند»، «آنسامبل پارسینا» و «آنسامبل موسیقی تجربی تبریز» در تالار رودکی به روی صحنه رفتند.

 

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، در اولین اجرا کوارتت زهی اروند با هنرنمایی «امیر باورچی»، «آوا شادمانی»، «بابک کوهستانی» «نرگس فلاح پسند» به روی صحنه رفتند. در اجرای «کوارتت زهی اروند» قطعاتی از «محمرضا درویشی» و «حمید مرادیان» را اجرا کردند.

در دومین بخش از سانس اول اجراهای صحنه ای تالار رودکی «آنسامبل پارسینا» با هنرنمایی «نیلوفر جمشیدی فر»، «مسعود فیروزی نژاد شیرازی»، «پارسا جواهریان»، «حمید بیات» و «محمدرضا اکندرپور» قطعه ای را از «مسیحا حسن نیا» اجرا کردند.

«مسیحا حسن نیا» در توضیح اثر خود گفت: کاری که اجرا شد کوئینتت شماره یک بود که در دو بخش نوشته شده و ایده اصلی کار هم براساس دو فضای متفاوت طراحی شده که در ادامه آن ها را باهم ترکیب کرده ام و سعی کردم این فضاها را هم در پیچ و هم در دینامیک استفاده کنم.

حسن نیا در ادامه درباره اجرای اثرش عنوان کرد: فضای اولیه فضایی بود که ملهم از یک فضای تونال و خیلی شرقی و فضای دیسونانس و غربی است که باهم ترکیب شدند. اجرای ما باتوجه به تمرین هایی که داشتیم خیلی خوب بود و بچه ها نشان دادند که یک اجرای خوب همیشه نیازمند به یک اسم بزرگ نیست.

این آهنگساز در ادامه تصریح کرد: این نکته را بارها گفته ام که من واقعا نمی دانم که چه المان و فاکتوری باعث می شود که یک اثر را معاصر بدانیم و من به شخصه سعی کردم ایده های خیلی نوگرانه و جستجوگرانه را استفاده کنم. باتوجه به این تعریف، اگر موسیقی معاصر می شود پس موسیقی من معاصر است و نکته دیگر این است که من باتوجه به پشتوانه شنیداری ام می توانم تشخیص دهم چه موسیقی دارای چه سبک و فضایی است و به قول «برس تاین» یک آهنگساز همه ی آن چیزی را که قبلا شنیده در قالب موسیقی آهنگسازی می کند که به نظر من این خود به تنهایی تاثیرگذار است.

وی در انتها خاطرنشان کرد: فستیوال باوجود اینکه سال اول خود را سپری می کند خیلی عالی برگزار می شود و من به شخصه زحمت عوامل فستیوال را دیده ام و به نظرم این فستیوال در کمال نظم و کمال برگزار شده است.

در انتها «آنسامبل موسیقی تجربی تبریز» در بخش اول اجراهای تالار رودکی به روی صحنه رفت و اجرای خود را که تلفیق سازهای آذری و کلاسیک بود ارائه کرد که با استقبال مخاطبان در تالار رودکی مواجه شد.

«فرهاد حق سالمی» نوازنده ویلن سل در ابتدا درمورد پروژه ای که در تالار رودکی اجرا کردند گفت: ما این آنسامبل را دو سال پیش با ترکیب سازهای آذری و کلاسیک در تبریز راه انداختیم و هدفمان هم ارائه یک فضا و لحن جدید از موسیقی آذری با تلفیق المان های موسیقی مدرن بوده است.

وی ادامه داد: ما با فراخوان فستیوال موسیقی معاصر تهران آشنا شدیم و واقعا انتظار نداشتیم که به این فستیوال دعوت شویم و به لطف مدیران برگزارکننده موفق شدیم در این فستیوال شرکت کنیم. این فستیوال برای شخص من بسیار مهم و ارزنده است. به نظر من قالبی که ارائه دادیم چهارچوب و قوانین فستیوال را دراختیار داشته و پذیرفته شده.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر من یکی از دغدغه های این فستیوال باید این باشد که تمرکز را از تهران خارج کرده و به شهرستان ها نیز توجه کند ولی متاسفانه می بینیم که شهرستان دیگری در این فستیوال حضور ندارد و ما تنها شهرستانی حاضر در این فستیوال هستیم.

این نوازنده ویلن سل در ادامه عنوان کرد: هدف اصلی ما معرفی موسیقی آذری و ردیف های آذری با اصلاحات و فرم یا دفرم کردن کارها به زبانی جدیدتر بود و امیدوارم که موفق شده باشیم به این هدف رسیده باشیم.

«بهراد بنیادی» نوازنده تار آذری این آنسامبل در ادامه عنوان کرد: ردیف ها و مقامات آذربایجان چهارچوب مشخصی در اینسترومنتال نوازی دارد و ما در این اجرا سعی کردیم با تکیه بر مقامات و ردیف های کلاسیک چهارچوب شکنی کنیم، در این بداهه دستگاه های شور، چهارگاه وی بیات شیراز را با یک چهارچوب دیگری اجرا کردم و سعی کردیم بداهه نوازی کاملا آزاد باشد.

حق سالمی در ادامه نظر خود را اینگونه عنوان کرد: چهارچوبی که ما در نظر گرفتیم بیشتر موسیقی تصادفی ترنس موزیک بود و سعی کردیم از پیش فرضی که در ذهن داشتیم استفاده کنیم و از حس همان لحظه صدایی جدید بگیریم و از ریتم هایی استفاده کنیم که معمول نیست و یا از فواصلی استفاده کنیم که خیلی نزدیک به هم هستند. ما سعی کردیم در قسمت هایی از سازها صدای میکروتونال بگیریم و در قسمت هایی که خارج از چهارچوب ردیف های آذری بود سعی کردیم از کنتراست و از تکنیک های خاص نوازندگی در موسیقی معاصر استفاده کنیم ولی چون در تار آذری این تکنیک ها مرسوم نیست برای ایجاد یک صدا و اتفاق جدید از تکنیک هایی استفاده کردیم که هم لحن و صدای تار آذری را داشته باشد و هم با تکنیک های موسیقی معاصر رعایت شود.

وی ادامه داد: چون زمان در این اجرا محدود بود و نمی شود گفت که بداهه نوازی آزاد بدون پیش فرض می تواند اتفاق بیافتد. البته که این نوع بداهه نوازی هم امکان پذیر است اما چیزی که ما در نظر داشتیم یک روند بود برای رسیدن به هدف؛ ما در این اجرا مسیر را مشخص نکردیم و فقط هدف مدنظرمان بود. ردیف های آذری در نوشتار و صدادهی یک مقدار از موسیقی کلاسیک فاصله دارد و ما سعی کردیم از این فاصله ها استفاده کنیم تا حاصلش میکروتونال شود.

حق سالمی در انتها خاطر نشان کرد: فستیوال اولین حرکت موسیقی معاصر در ایران است و مدیران فستیوال خیلی زحمت کشیدند و برای اولین دوره خیلی خوب بوده است.

در انتهای اجراهای چهارمین روز از نخستین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران «گیرت کالاارت» از بلژیک رسیتال پیانو خود را اجرا کرد که بااستقبال مخاطبان در تالار رودکی همراه بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131