فرزاد طالبی: فستیوال موسیقی معاصر باید تداوم داشته باشد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 554

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فرزاد طالبی: فستیوال موسیقی معاصر باید تداوم داشته باشد

فرزاد طالبی: فستیوال موسیقی معاصر باید تداوم داشته باشد
فرزاد طالبی: فستیوال موسیقی معاصر باید تداوم داشته باشد

نوید افزایش تولیدات آهنگسازان

فرزاد طالبی معتقد است: با برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران؛ تولیدات آهنگسازان این عرصه افزایش پیدا می‌کند چراکه محلی برای اجرای آثارشان وجود دارد و همین موضوع موجب پیشرفت در این حوزه است.

فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران گفت: نظر دفتر موسیقی در رابطه با برگزاری فستیوال‌هایی از این دست، مجموعاً نظر مثبتی است. چه اینکه این فستیوال توسط بخش خصوصی در حال انجام شدن باشد و چه اینکه یک حوزه‌ای از موسیقی را جهت‌گیری کرده که به مسائل اجتماعی و معضلات بشری در سطح جهان می‌پردازد و برای خود حرف‌هایی دارد و از این لحاظ، به خودی خود، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

او ادامه اداد: بخشی از هنرمندان حاضر در عرصه موسیقی، با پیش‌زمینه عمدتاً کلاسیک، امکان ارائه کارهای تولیدی خودشان را هم پیدا می‌کنند و این نکته بسیار اساسی و مهم است. اینکه کارهای غربی و کلاسیک اجرا شود یک موضوع است و موضوع دیگر، کارهای تولیدی جوانان هنرمند داخلی است که موضوعی مهم‌تر و اساسی‌تری است و شایسته است که حداقل از جهت معنوی، یک چنین اتفاقی حمایت شود.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری این فستیوال در ادامه توضیح داد: وقتی این پیشنهاد را برگزارکنندگان اولین فستیوال در ابتدا مطرح کردند، موافقت کردم که دفتر موسیقی یک حمایت معنوی از فستیوال داشته باشد. دقیقاً به این خاطر که جای ارائه تولیدات هنرمندان ایرانی در این موضوع خالی بود. این اتفاق از منظر آهنگسازی خصوصاً در موسیقی این ژانر بسیار حائز اهمیت است.

طالبی افزود: به هر حال باید در این حوزه، دست به تولید اثر زد و اگر ما این فضا را ببندیم و هنرمندان را مجبور کنیم که فقط آثار گذشتگان، خصوصاً در حوزه موسیقی کلاسیک را اجرا کنند؛ یک جور نقض غرض اتفاق افتاده است. ازنظر ما کسی که آهنگساز است و در این حوزه، تحصیلات دارد و آهنگی هم ساخته، طبیعی است باید در جایی این مجال را پیدا کند تا آن را برای طرفداران این جنس از موسیقی ارائه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دفتر موسیقی در بحث مجوز‌ها، سعی کرده تا امور را تسهیل کند، بحث هماهنگی‌ها و استعلامات مهمان‌های خارجی از مبادی مربوطه را تسریع کنند و ارتباط مدیران این فستیوال با بقیه موسسات فرهنگی را برقرار کرده تا مؤسسات و مکان‌هایی چون موزه هنرهای معاصر و بنیاد رودکی، حداکثر مساعدت را با این افراد داشته باشند.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم، هر فستیوالی برای این ایجاد می‌شود که ادامه پیدا کند و اصل هم بر این است و من هم به این فستیوال، از این منظر نگاه می‌کنم و حس می‌کنم سال آینده، تولیدات آهنگسازان ایرانی در این حوزه، به شدت افزایش پیدا کند. چون از این پس هنرمندان این حوزه، جایی برای ارائه آثار خود دارند و مسئله دیگر اینکه کم کم ما می‌توانیم برسیم به گونه‌ای از موسیقی معاصر که طعم ایرانی هم با خود دارد. یعنی خود به خود این هم یکی از آن نکاتی است که احتمالش زیاد است و درنتیجه سال آینده باید منتظر این باشیم که اتفاق مثبتی در این حوزه بیفتد.

وی در پایان عنوان کرد: این اتفاق بستگی زیادی به عملکرد این دوره. به همین خاطر خود من هم با دوستان شورای سیاست‌گذاری فستیوال، جلساتی داشتیم و به آن‌ها در طول این جلسات گفتم که نگرش برگزاری مستمر، این فستیوال باید اصل قرار بگیرد و به آن پرداخته شود و باید تداوم این فستیوال را درنظر داشته باشند و نخواهند که الان یک اتفاقی را به وجود بیاورند و آن را‌‌ رها کنند. اگر ما بخواهیم تداومش را خود به خود در همین فستیوال اول، در ذهن بپرورانیم در خیلی از بخش‌ها تأکیداتی می‌کنیم و تلاش‌ها را چند برابر می‌کنیم و گرنه اگر فقط همین یک بار را بخواهیم ببینیم، امکان دارد خیلی مسئولانه با موضوع برخورد نکنیم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131