رضا مهدوی:جشنواره سی و یکم یک میهمانی خانوادگی بزرگ بود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 454

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رضا مهدوی:جشنواره سی و یکم یک میهمانی خانوادگی بزرگ بود

رضا مهدوی:جشنواره سی و یکم یک میهمانی خانوادگی بزرگ بود
رضا مهدوی:جشنواره سی و یکم یک میهمانی خانوادگی بزرگ بود

ستایشگر:نه تنها بزرگان را نیاوردیم که جوان‌ها را هم نابود کردیم

رضا مهدوی گفت: جشنواره موسیقی فجر برای هیچ‌یک از مدیران پشت‌میز نشین نیست و جشنواره موسیقی متعلق به اهالی موسیقی است و همه خانواده موسیقی حق دارند که در آن شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، پنجمین نشست از سلسله‌ گفتمان ضرب  اصول با موضوع نقد و بررسی جشنواره موسیقی فجر عصر امروز با حضور کیوان ساکت، هوشنگ کامکار، مانی جعفرزاده، رضا مهدوی و امیرعباس ستایشگر برگزار شد.

نوربخش حاضر به شرکت در جلسه نقد نشد

رضا مهدوی مجری این مراسم در ابتدا ضمن اشاره به فعالیت‌های گفتمان ضرب اصول در سال گذشته گفت: تقریباً یک سال قبل سلسله جلسات گفتمان ضرب اصول برگزار شد. گفتمانی که بنا داشته و دارد تا فضایی آزادانه را برای فراهم کردن بستر گفت‌وگو در میان اهالی موسیقی را فراهم کند همانطور که از ابتدای تشکیل این جلسات تأکید کردیم باید گفت که گفتمان ضرب اصول بدون وابستگی به هیچ گروه و یا جناحی کار خود را آغاز کرده و دنبال می‌کند.

وی افزود:‌ «اگر مدیران مسئولان ما یاد بگیرند که نقدها را بپذیرند بسیاری از مشکلات کشور ما قابل حل خواهد بود. متأسفانه به خاطر عدم پذیرش نقد موسیقی در ایران تبدیل به یک غده چرکین شده است که هر روز شاهد اتفاقات عجیبی در آن هستیم. این نکته را هم باید عنوان کنم که گفتمان ضرب اصول تنها وظیفه طرح موضوع را به عهده دارد. بسیاری از اهالی موسیقی از ما می‌‌خواهند موضوعات را پیگیری کنیم و یا نامه‌نگاری انجام دهیم. اما هدف اصلی ما فقط طرح موضوع است. ما انتظار داشتیم آقای نوربخش که مدیریت جشنواره قبل را برعهده داشتند در این جلسه حضور داشته باشند. نشست نقد و برسی جشنواره هم بنا بود 10 روز بعد از این رویداد موسیقایی برگزار شود. اما آقای نوربخش از ما خواستن تا آماده شدن کامل این جلسه را به عقب بیندازیم در فروردین‌ماه برگزار کنیم اما در فروردین‌ماه نیز حاضر به شرکت در این جلسه نشدند و دیگر پاسخ تماس‌های ما را ندادند و به خاطر همین است که امروز طرف مقابل که باید حضور داشته باشد از عملکردش دفاع کند غایب است

جشنواره موسیقی فجر یک میهمانی خانوادگی بزرگ بود

مهدوی ادامه داد: «امروز 30 سال از زمان برگزاری اولین جشنواره گذشته و ما باید جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم. جشنواره موسیقی فجر از سال 1364 برگزار شده که اتفاقاً طی این سال‌ها بزرگان موسیقی کشور هم در آن حضور داشته‌اند. سؤالات زیادی در خصوص این دوره از جشنواره قابل طرح است. سؤالاتی چون اینکه آیا معاونت هنری چنین ریسکی را خواهد کرد و در سال بعد هم همه اختیارات را به یک نفر خواهد سپرد یا خیر. اما نکته‌‌ای که به جرأت می‌توان گفت این است که جشنواره موسیقی فجر برای هیچ‌یک از مدیران پشت‌میز نشین نیست و جشنواره موسیقی متعلق به اهالی موسیقی است و همه خانواده موسیقی حق دارند که در آن شرکت کنند. در ایام برگزاری این جشنواره و دوران پس از آن در برخی محافل گفته شد که جشنواره موسیقی فجر در واقع یک میهمانی خانوادگی بزرگ است و طیف گسترده‌ای از جوانان کشور که باید در جشنواره حضور پیدا می‌کردند غایب بودند. همچنان جامعه ما نقدپذیر نیست ما حرف از اتاق شیشه‌ای می‌زنیم و سر بزنگاه هم پاسخگو نیستیم

جشنواره‌ای که دبیر داشته چطور برایش مدیر انتخاب می‌شود

امیرعباس ستایشگر در ادامه این نشست ضمن اشاره به انتخاب حسن ریاحی به عنوان دبیر جشنواره گفت: «در اختتامیه دوره سی‌ام جناب ریاحی به عنوان دبیر دوره بعد معرفی شدند و این یک روال همیشگی بوده است. اما شش ماه پس از این اتفاق معاونت امور هنری وزارت ارشاد به ناگاه حکم آقای نوربخش به عنوان مدیر جشنواره را می‌زند. جشنواره‌ای که دبیر داشته چطور برایش مدیر انتخاب می‌شود ضمن اینکه در تمامی ادوار گذشته جشنواره مدیرکل دفتر موسیقی ریاست جشنواره را برعهده داشته است

وی افزود: «بی‌خبری جناب ریاحی از این اتفاق آنجایی محرز شد که ایشان طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که اطلاعی در این باره ندارد و طی روزهای آینده مسائل را بازگو می‌کند. فعالیت‌های جشنواره سی و یکم در واقع با تخریب دوره‌های قبل این رویداد توسط مدیر جشنواره آغاز شد. ایشان اعلام کردند بخش‌های نسلی دیگر و استعدادهای درخشان جشنواره برای امداد مالی می‌‌آمدند برای من این موضوع بسیار جالب بود آیا هر مدیری که به جشنواره می‌آید اختیاراتی در این حد دارد که چند بخش را حذف بکند، لوگوی جشنواره را عوض بکند و...، آیا هر مدیری که می‌آید باید براساس یک آیین‌نامه مصوب عمل بکند یا خیر

نه تنها بزرگان را نیاوردیم که جوان‌های موسیقی‌مان را هم نابود کردیم

ستایشگر ادامه داد: «چرا ما شفاف نیستیم گفته بودن ما بزرگان را به جشنواره می‌آوریم بزرگان موسیقی ما مگر امثال شجریان، علیزاده، کلهر، ناظری و طلایی نیستند. همین موضوع بیانگر این است که نتوانستند بزرگان را به جشنواره بیاورند. جشنواره موسیقی فجر جای کسب درآمد نیست وظیفه جشنواره موسیقی فجر الگوسازی و با آن نمی‌توان تجارت کرد. ما به راحتی در این دوره از جشنواره نه تنها بزرگان را نیاوردیم که جوان‌های موسیقی‌مان را هم نابود کردیم».

ریاحی نباید وجه‌المصالحه مدیریتی می‌شد

رضا مهدوی نیز در خصوص مسائلی که پیرامون حضور حسن ریاحی در جشنواره موسیقی فجر مطرح شد، گفت: «در سه روز اول جشنواره آقای ریاحی حضور پیدا نکردند و وقتی هم که آمدند طی مصاحبه‌هایی که انجام شد منکر فعالیت‌های دوره‌های گذشته که خودشان مسئول بودند، شدند. به اعتقاد من شخصیت والایی مثل آقای ریاحی نباید وجه‌المصالحه مدیریتی می‌شد. اما متأسفانه ایشان هم در این رابطه هیچگاه شفاف صحبت نکردند

مانی‌ جفعرزاده نیز در این نشست گفت: نوع اندیشه محفلی و دورهمی اصولاً به یک تفکر رایج در گفتمان هنری و سیاسی کشور تبدیل شده است. این اتفاق را می‌توان به وضوح در داوری جشنواره و نتایج آن دید. اولین سؤالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که اصولاً برگزاری داوری در جشنواره‌های معتبر بر چه مبنایی است. جشنواره‌ها معمولاً در قسمت اجراها داوری می‌شوند و نه آلبوم‌های موسیقی که معمولاً هم تعداد داوران فستیوال‌ها فرد است و از عدد 9 هم تجاوز نمی‌کند. البته جایزه دادن به آلبوم‌ها در طول یک سال فی‌ نفسه اتفاق خوبی است. اما ما باید سازوکار داوری را ابتدا مشخص کنیم اینکه آیا ما قصد داریم به سبک و سیاق داوران آثار را قضاوت کنیم یا می‌خواهیم به شکل آکادمیک و علمی آثار را بررسی کنیم

رسیدن به یک منطق داوری بین 82 نفر بسیار دشوار است

وی افزود: هیأت داوران این دوره مجموعاً 82 نفر بوده‌اند مسلماً رسیدن به یک منطق داوری بین 82 نفر بسیار دشوار است. اما باید دید این آثار برچه اساسی برای داوری انتخاب شده‌اند. در اساسنامه‌ای که در این خصوص جشنواره موسیقی فجر منتشر کرده آثار در سه مرحله داوری شد‌ه‌اند. اول یک گروه کارشناسی متشکل از دانشجویان موسیقی، دوم کارشناسانی که به صورت اجمالی آثار را بررسی کردند و سوم گروهی که به صورت تخصصی به آثار امتیاز دادند. به غیر از این سه مورد هیچ توضیح دیگری درباره سازوکار داوری داده نشده است. اینکه گفته شده گروهی به صورت اجمالی آثار را بررسی کردند دقیقاً یعنی چه، اما نکته جالب‌تر این است که در بخشی از اساسنامه داوری عنوان شده بود که حداقل 45 ثانیه از قطعات آلبوم باید شنیده شود. بگذاریم یک مثال در این ارتباط بزنیم فرض کنید کانچلی که مهم‌ترین آهنگساز زنده دنیا است یکی از آثار معروفش را به جشنواره ارسال کرده اثری که 45 ثانیه اول آن فقط از یک سری نت‌های کشیده شده استفاده شده است ولی اگر اثر کانچلی در جشنواره بررسی می‌شد در همان ابتدا حذف می‌شد. موضوع بعدی بازه زمانی انتخاب شده برای بررسی آثار است

جعفرزاده در ادامه با اشاره به بازه زمانی انتخاب شده برای آثار گفت: «آلبوم برگزیده این دوره در بازه زمانی 2 سال گذشته منتشر شده بود و این‌ سؤال‌برانگیز است اما آقای نوربخش طی مصاحبه‌ای در این باره این توضیح را می‌دهد که اگر می‌خواستیم بازه زمانی یک ساله را انتخاب کنیم آثار برای داوری به حدنصاب نمی‌رسید این استدلال به شخصه برای من قابل پذیرش نیست می‌توان آثار کمتری را بررسی کرد اتفاقاً در همه جشنواره‌ها سازوکار داوری به گونه‌ای تبیین می‌شود که آثار کمتری در مرحله نهایی پذیرفته شوند تا داوری‌ها بهتر انجام شود».

این آهنگساز تأکید کرد: «آقای نوربخش در جایی عنوان کرده بودند که جشنواره جای موسیقی مظلوم نیست. با توجه به گروه‌هایی که در جشنواره شرکت کردند می‌توان گفت که منظور ایشان موسیقی جدی بوده است من هیچ خصومتی با آثار تجاری ندارم اما به اعتقاد من جشنواره کارش این است بخشی از موسیقی را وارد کند که امکان رقابت با موسیقایی‌های تجاری را ندارد

دولت می‌تواند به راحتی جشنواره سال بعد را به سایت موسیقی ما واگذار کند

رضا مهدوی در ادامه این نشست گفت:‌ جشنواره موسیقی فجر به نوعی کپی‌برداری از جشن موسیقی ما بود. دولت می‌تواند به راحتی جشنواره سال بعد را به سایت موسیقی ما واگذار کند چراکه همه چیز شبیه این جشن مستقل موسیقایی بود.

بی‌نظم‌ترین جشنواره موسیقی فجر طی 30 سال گذشته برگزار شد

امیرعباس ستایشگر در ادامه این نشست گفت: «جشنواره موسیقی فجر نکات مثبتی هم داشت اول اضافه شدن بخش راک به جشنواره بود، مورد بعد هم برگزاری نشست خبری برای برخی از گروه‌های حاضر در جشنواره بود. نکته مثبت دیگر هم تبلیغات شهری مناسب بود اما به اعتقاد من که از سال 78 درگیر مستقیم جشنواره بوده‌ام بی‌نظم‌ترین جشنواره موسیقی فجر طی 30 سال گذشته برگزار شد. بین شش تا هفت بار جدول اجراها تغییر کرد و چندین اجرا نیز لغو شد. در پنج دوره گذشته حتی یک اجرا هم در جشنواره موسیقی فجر لغو نشده بود مگر می‌شود ما با گروهی قرارداد ببندیم و در دی‌ماه هم اعلام رسانه‌ای گسترده بکنیم اما 48 ساعت قبل از اجرا خبر لغو آن منتشر شود. شجاعت حسین‌خان، ژیوان گاسپاریان و کاوه یغمایی از جمله اجراهایی بودند که در این دوره از جشنواره لغو شدند. اجراهایی که اگر به ثمر می‌نشستند 400 میلیون تومان پول به جشنواره می‌آورد

وی افزود:‌ «اعلام شد که شجاعت حسین‌خان به خاطر ویزا نمی‌تواند بیاید وقتی ما حضور یک هنرمند بین‌المللی را رسانه‌ای می‌کنیم و از نام او به شکل‌های مختلف برای تبلیغات جشنواره استفاده می‌کنیم یعنی ویزای هنرمند آماده بوده، هتلش رزرو شده بود و تمامی شرایط برای حضور او در کشور فراهم بوده است. در مورد اجرای کاوه یغمایی نیز باید گفت که گروه‌های حاضر در جشنواره مدت‌ها قبل از برگزاری این رویداد به حراست معاونت هنری ارجاع داده می‌شوند و شرایط حضور آنها در جشنواره به طور کامل بررسی می‌شود. با این شرایط چور 48 ساعت قبل از یک اجرا با لغو روبه‌رو می‌شویم

چرا اعلام نمی‌کنیم سهراب پورناظری برای حضور در جشنواره چقدر دریافت کرده است

ستایشگر تصریح کرد: «چرا ما شفاف نیستیم، چرا اعلام نمی‌کنیم سهراب پورناظری برای حضور در جشنواره چقدر دریافت کرده است من به عنوان کسی که سه دوره مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر بوده‌ام این را می‌گویم که دستمزد تمامی افراد حاضر در این بخش طی این سه سال برابر با دستمزد آقای پورناظری نیست. در مجموع 69 گروه در جشنواره اجرا داشته‌اند، در این میان 18 گروه وابسته به خانه موسیقی بوده‌اند، 27 گروه در دوره‌های قبل اجرا کرده‌اند، 15 گروه در بخش بین‌الملل حضور داشته و 9 گروه جدید هم امسال در جشنواره اجرا کرده‌اند. پس بر این اساس می‌توان گفت که ما کار ویژه‌ای انجام ندادیم و فقط جریان‌هایی مثل بخش رقابتی و نسلی دیگر را حذف کرده‌ایم».

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131