معرفی برگزیدگان جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 570

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معرفی برگزیدگان جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی

معرفی برگزیدگان جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی
معرفی برگزیدگان جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی

پنجمین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی برگزیدگانش را شناخت و هیئت داوران این جشنواره نیز بر اهمیت فراگیری روزنامه‌نگاران در حوزه موسیقی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، در این مراسم که با اجرای گروه موسیقی "صدای آناتولی" همراه بود، محمد سریر در سخنانی درباره اهمیت فضای مجازی صحبت کرد.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: اهمیت موسیقی بر کسی پوشیده نیست و در فضای مجازی هم طیف گسترده‌ای از کاربران حضور دارد که از این طریق مطالب موسیقی را مطالعه می‌کنند. امروزه ٦٠ درصد مردم کاربر اینترنت هستند. فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است و این جشنواره‌ها می‌توانند آن را به سمت مثبت هدایت کنند.

سجاد پورقناد نیز که دبیری این جشنواره را برعهده دارد، گزارشی درباره پنجمین دوره جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی ارائه کرد.

کوارتت زهی متسو و ارکستر نوجوانان ایران به رهبری شهرام توکلی هم در این برنامه که شامگاه گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، روی صحنه رفتند.

سپس هومان اسعدی بیانیه هیئت داوران جشنواره را خواند که در بخشی از آن آمده بود: "پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی ایران را در شرایطی به اجرا درمی‌آوریم که ضرورت حضور بیشتر اهالی هنر موسیقی در چنین فعالیت‌هایی بیش از پیش احساس می‌شود، بویژه که در این دوره، هیات داوران با مقالاتی ارزشمند در شاخه‌های مختلف موسیقی روبه‌رو بودند. هیات داوران امیدوار است در جشنواره‌ی امسال توانسته باشد زمینه را برای حضور بیشتر اهل اندیشه و موسیقی در جهت نمایان شدن بهتر پتانسیل‌های موجود در این شاخه از موسیقی کشور فراهم سازد.

در بخش مقالات، امسال نیز با چند مقاله‌ی پژوهشی ارزشمند روبه‌رو بودیم و انتخاب بهترین‌ها حقیقتا دشوار بود. با این حال پس از تبادل نظرها و علی رغم ضیق وقت، توانستیم به نتیجه‌ی لازم دست یابیم.

نکته‌ی قابل تأمل در آثاری که در این دوره به جشنواره ارسال شدند تکثر مقالات علمی - پژوهشی در بخش اصلی بود. به این معنی که مؤلفان مقالات پژوهشی، بیش از پیش نتایج کار و تحقیق خود را مستقیما در اینترنت منتشر کرده‌اند. این مسأله از سویی می‌تواند نشانه‌ی اهمیت روزافزون فضاهای مجازی در تولید محتواهای علمی باشد. همچنین از دیگر سو، ممکن است ناشی از کمبود نشریات علمی پژوهشی در عرصه‌ی هنر و بویژه در موسیقی کشور باشد.

اما بیشترین تعداد آثار و به موازات آن بیشترین میزان رقابت در جشنواره‌ی امسال، در بخش یادداشت‌ها بود. کماکان لزوم آموزش تخصصی در حوزه‌ی ژورنالیسم موسیقی احساس می‌شود و به‌نظر می‌رسد نویسندگان یادداشت‌های موسیقی در نشریات و سایت‌های اینترنتی، باید بیش از گذشته درباره ارتقا و به‌روز کردن دانش موسیقایی خود همت گمارند. هیات داوران امیدوار است صاحبان قلم ژورنالیستی در حوزه‌ی موسیقی، نسبت به بهبود کیفی تألیفات خود بیشتر تلاش کنند تا چشم‌انداز صحیح‌تر و بهتری را از وضعیت موسیقی کشور منعکس کنند.

در انتخاب وب‌سایت‌های موفق لازم می‌دانیم اشاره کنیم که امسال، سایت‌های ارزشمند و فعالی به‌دست ما رسیدند و این خود می‌تواند نشانه‌ای باشد از این‌که تجربیات قبلی در این زمینه، برای عرضه‌کنندگان موثر بوده است. نقاط ضعف عمده‌ی وب‌سایت‌ها، ابتدا در تجربه‌های اندک طراحی آن‌ها و دوم، ارتباط میان محتوا، طراحی و سایر بخش‌های وب‌سایت است، بویژه آن‌که این تناسب درباره حضور بخش‌های تبلیغاتی نیز ضروری به نظر می‌رسد. با این حال از نقطه‌نظر محتوا با مطالب بهتری روبه‌رو بودیم. اگرچه باید گفت، سایت‌ها نیز همچنان دچار ضعفی هستند که در یادداشت‌ها و مقالات ژورنالیستی وجود دارد.

و نکته‌ی آخر این‌که با توجه به ظهور پدیده‌ها و محصولات جدیدتر و متنوع‌تر در فضای سایبری، از جمله کانال‌های تلگرامی، پژوهشگران و نویسندگان فعال در این‌گونه محیط‌ها باید توجه داشته باشند که ماندگاری آثارشان منوط به در دسترس بودن همیشگی آثارشان است و این تذکر ضروری به‌نظر می‌رسد که فعالان این حوزه‌ها باید محتواهای تولیدی خود را به هر طریق ممکن در اینترنت نیز در دسترس قرار دهند تا در گذر زمان و با ورود محصولات جدیدتر و از رونق افتادن محصولات قدیمی، نتایج فعالیت‌های‌شان از بین نرود.

هیات داوران ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این جشنواره امیدوار است از هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای برگزاری بهتر جشنواره‌های بعدی ایجاد شود تا تولیدکنندگان آثار نوشتاری، سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی و نهایتا هیات داوران زمان کافی برای تجزیه و تحلیل آثار عرضه‌شده داشته باشند."

در نهایت، هیئت داوران جوایز برگزیدگان پنجمین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی را به این ترتیب اهدا کردند:

نقد بخش اصلی

1- جعفر آقابِرارنیاگودرزی با نقدی بر مقاله‌ی «نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردم‌پسند در ایران از ابتدا تا سال 1357»

2- کامیار صلواتی با نقد «تقلای رافتن راهی نو؛ نگاهی به آلبوم "سخنی نیست

3- ابوالفضل زنده بودی با نقدی بر مقاله «آهنگ شعر معاصر»

نقد بخش جنبی

1- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه نخست ندانست

2- محمد خلیلیان با نقد «وانماییِ روایاتِ معیار؛ نگاهی به موسیقی و اجرای گروه کاربن»

3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست

یادداشت بخش اصلی

1- نیوشا مزیدآبادی با یادداشت «رسانه‌ی بی‌مسئولیت چه چیز را از چه کسی و به چه کسی می‌رساند؟ واقعیت در محاقِ عوام‌گرایی»

2- مشترکا به سهیلا صدیقی با یادداشت «برخی خوانندگان پاپ متوهم‌اند؟!» و محمدجواد صحافی با یادداشت «نگاهی به موسیقی در سال ۱۳۹۴»

3- مهدی فیروزیان با یادداشت «با خنیاگران؛ شهریار فریوسفی»

یادداشت بخش جنبی

1- بیتا یاری با یادداشت «محاسبه کنید پیش از آن‌که توسط دیگران محاسبه شوید»

2- حسین سلیمی با یادداشت «مرثیه‌ای بر احوالات خبرنگاران موسیقی»

3- سیداصغر نوربخش با یادداشت «کلام پیش نمی‌رود چراغ‌های شهر را روشن کنیم

مقاله علمی - پژوهشی بخش اصلی

1- بهرنگ نیک‌آیین با مقاله «مروری بر نظریات مربوط به نگرش‌های درون فرهنگی و برون فرهنگی در قوم موسیقی‌شناسی»

2- امیرحسین رحمتی با مقاله «از کافه تا رودکی»

3- مشترکا به شاهین مهاجری با مقاله «رابطه ساختار هارمونیک صدا و خوش‌صدایی» و احمد جعفری با مقاله «رفتار موسیقایی، ساختار اجتماعی»

مقاله علمی پژوهشی بخش جنبی

1- گروه پژوهشی پویش با نمایندگی یاسمین شاه‌حسینی با مقاله «آسیب‌شناسیِ فرآیند ساخت و فروشِ سازهای موسیقی ایران»

2- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه دوم ندانست

3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست

مقاله ژورنالیستی بخش اصلی

1- میثم پورتجریشی با مقاله «اسمائیلوویچ، منادی صلح»

2- سارا معاهد با مقاله «تصانیف مرتضی محجوبی»

3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست

مقاله ژورنالیستی بخش جنبی

1- بابک ولی‌پور با مقاله «تاملی بر آموزش گیتار کلاسیک در ایران»

2- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه دوم ندانست

3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست

وبلاگ برگزیده: وبلاگ «نیریز» به قلم سعید مستفیضی

سایت برگزیده: سایت «موسیقی ایرانیان» به سردبیری ابراهیم مولایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131