ناهید: نی ساده‌ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 519

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ناهید: نی ساده‌ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد

ناهید: نی ساده‌ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد
ناهید: نی ساده‌ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد

مهدوی: دانشجویان تفاوت سبک‌های نی‌نوازی را بشناسند

نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای بهروز الوندی پور در مکتب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست «بررسی ردیف موسیقی ایران» به روایت محمود کریمی با اجرای بهروز الوندی پور و با حضور استاد حسن ناهید، رضا مهدوی و رضا توسلی و استقبال فراوان مخاطبان  در مکتب تهران برگزار شد.

رضا مهدوی به عنوان نخستین سخنران مراسم با اشاره به اینکه انتشار آلبوم استاد الوندی پور مصادف شد با رفتن من از مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: «آنچه شایسته این آلبوم بود اتفاق نیفتاد چرا که ایشان در این آلبوم کاری کردند کارستان و حرکت ویژه ای بود که همه به سادگی از کنارش عبور کردند. این آلبوم باید در دانشگاه های موسیقی تدریس شود تا دانشجویان تفاوت سبک نی نوازی را بشناسند. ساز نی معنوی ترین سازی است که بشر به خودش دیده است».

الوندی پور در ادامه این نشست با بیان تاریخچه ای از نوازندگی خود گفت: «الگوی من حسن کسایی و ناهید بودند. من تئوری موسیقی را در کانون پرورش فکری فرا گرفتم. اولین بار در حضور کسایی قطعه ای از خودشان زدم و ایشان تحت تاثیر قرار گرفتند. سال 56 همزمان با کنکور احساس کردم باید ردیف ها را یاد بگیرم. سال 64 من ردیف نوازی را فراگرفتم و شروع به آموزش کردم در ادامه مراسم استاد حسن ناهید با اشاره به اینکه «با نی نوازی الوندی پور آشنایی کامل دارم» گفت: «ساز نی از نظر ساختمانی ساده ترین ساز است اما از نظر تکنیک بسیار قابلیت دارد

رضا توسلی به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: «ساز نی جزو سازهای مطرح موسیقی نبود و نایب اسدالله با یافتم روشی برای نواختن نی این ساز را مطرح کرد. الوندی پور همیشه هدفش تولید محصول دقیق بوده است و کارهای ایشان سرمشق است

در پایان این مراسم نیز بهروز الوندی پور به اجرای قطعه ای برای مخاطبان برنامه پرداخت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131