اجرای «نینوای» حسین علیزاده در چین منتفی شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 507

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای «نینوای» حسین علیزاده در چین منتفی شد

اجرای «نینوای» حسین علیزاده در چین منتفی شد
اجرای «نینوای» حسین علیزاده در چین منتفی شد

یک ارکستر و دو رهبر!

نصیر حیدریان گفت: حضور دو رهبر ارکستر اتفاقی است که برای اولین بار می‌افتد. من هم در هیچ جای دنیا ندیده بودم که دو رهبر، یک ارکستر را در کنسرت رهبری کنند.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، آخرین تمرین ارکستر سمفونیک و ملی جهت اعزام به فستیوال موسیقی بهاره شانگهای روز گذشته با حضور فرهاد فخرالدینی و نصیر حیدریان در تالار رودکی تهران برگزار شد.

درابتدا قرار بود تا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری عازم کشور چین شوند و در اختتامیه فستیوال موسیقی بهاره شانگهای قطعه «نینوا» حسین علیزاده را اجرا کنند. اما با جدایی یکباره علی رهبری این برنامه منتفی شد و بنیاد رودکی تصمیم گرفت در کنار نوزاندگان سمفونیک از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی هم استفاده کند.

بر این اساس طی یک اتفاق نامعقول 65 نوازنده به همراه دو رهبر ارکستر (!) در این فستیوال اجرا می‌کنند. این کنسرت شامل دو بخش می‌شود که فرهاد فخرالدینی در یک بخش ارکستر را با اجرای قطعه «ابن سینا» رهبری می‌کند و همان گروه نوازندگان در ادامه به رهبری نصیر حیدریان سمفونی نهم دورژاک را اجرا می‌کنند.

نصیر حیدریان در حاشیه آخرین تمرین ارکستر پیش از اعزام به کشور چین، گفت: چندی پیش از طرف بنیاد رودکی با من تماسی گرفته شد و خواسته شد با توجه به اینکه ارکستر سمفونیک در حال حاضر رهبر ندارد من به عنوان رهبر همراه ارکستر سمفونیک حضور داشته باشم.

وی افزود: در حال حاضر یک ارکستری جمع‌آوری شده که هم آثار موسیقی ملی و هم آثار موسیقی سمفونیک را اجرا می‌کند. در بخش موسیقی سمفونیک که رهبری آن بر عهده من است سمفونی نهم دوورژاک را اجرا می‌کنیم. در بخش موسیقی ملی هم آقای فخرالدینی قطعات ساخته خودشان مانند سوئیت ابن سینا را اجرا می‌کند.

این رهبر ارکستر درباره وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران گفت: من برای اجرای پیش رو قطعه‌ای را انتخاب کردم که نوازنده‌ها بتوانند در آن قوی باشند. ما فقط یک روز تمرین روز شنبه را داشتیم. امروز هم دو تمرین کوتاه را پشت سر گذاشتیم و تنها یک تمرین دیگر هم خواهیم داشت که پیش از اجرا در شانگهای خواهد بود.بنابراین با توجه به این شرایط و زمان بسیار کم تمرین باید قطعه‌ای انتخاب می‌شد که نوازنده‌ها در آن قوی‌تر باشند.

وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کشور چین، گفت: نمی‌توانیم از هم‌اکنون پیش‌بینی کنیم که اجرای ما چگونه از آب دربیاید و قطعا بعد از اجرا می‌توانیم درباره کیفیت اجرا صحبت کنیم. نوازنده‌های ما زیاد در طول کنسرت‌ها نبودند و من هم سال‌هاست که در ایران نبودم و اجراهای قبلی آنان را ندیدم و به درستی نمی‌توانم شرایط کنونی نوازنده‌ها را ارزیابی کنم.

نصیریان در خصوص حضور دو رهبر ارکستر در این اجرا نیز، گفت: حضور دو رهبر ارکستر اتفاقی است که برای اولین بار می افتد. من هم در هیچ جای دنیا ندیده بودم که دو رهبر ارکستر یک مجموعه را رهبری کنند اما امیدوارم این تجربه نتایج خوبی هم داشته باشد و شاید خود بتواند بدعت تازه‌ای را در این زمینه بگذارد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131