تالار وحدت گُلوَنی‌پوش شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 1058

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تالار وحدت گُلوَنی‌پوش شد

تالار وحدت گُلوَنی‌پوش شد
تالار وحدت گُلوَنی‌پوش شد

فرج علیپور و گروه موسیقی «تال» با هدف پاسداشت داشته‌های قوم لُر، کنسرتی را در تالار وحدت برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، تالار وحدت شامگاه 27 اردیبهشت‌ماه میزبان گروه موسیقی «تال» و تعداد قابل توجهی از لُرتبارها و علاقه‌مندان به این فرهنگ و موسیقی بود که با پوشیدن «گُلوَنی» (روسری محلی) برای معرفی آن گرد هم آمده بودند.

در ابتدای این کنسرت، توضیح داده شد که پیام برنامه‌ی پیش رو، پاسداشت داشته‌های قوم لُر است که اگر مراقب آن‌ها نباشیم، به خاطره تبدیل می‌شوند.

مجری مراسم نیز گلونی، بلوط و کمانچه را سه عنصر مهم برای قوم لُر دانست.

پس از آن‌که گروه موسیقی «تال» به خوانندگی مسلم علیپور، قطعاتی را با نواختن کمانچه، سرنا، بالابان، تار، گیتار، درامز، پرکاشن، کیبور، تنبک و همچنین همراهی هم‌خوانان اجرا کرد، فرج علیپور در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و با دو تنبک‌نواز قطعاتی خاطره‌انگیز را نواخت.

علیپور که از چهره‌های سرشناس موسیقی لُری است، تأثیر متفاوتی بر مخاطبان این کنسرت داشت که تقریبا تمام جایگاه‌های تالار وحدت را پر کرده بودند، به‌گونه‌ای برخی از حاضران با شنیدن صدای او اشک ریختند.

این هنرمند در سخنانی اظهار کرد: برنامه امشب مانند یک مهمانی چند نفره است و من هرچه دوست دارید برای‌تان می‌خوانم. خوشحالم که این جمعیت و استقبال را می‌بینم و دوست دارم در لرستان و تمام شهرهای ایران موسیقی اجرا کنم.

علیپور همچنین از شهرام گیل‌آبادی - رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران - که در این کنسرت حضور داشت، خواست تا همکاری کند که این گروه بتواند در برج میلاد که زیرمجموعه‌ی شهرداری تهران است، برنامه داشته باشد.

بخش دوم این کنسرت با حضور دوباره گروه «تال» روی صحنه و اجرای قطعه موسیقی گلونی آغاز شد. در ادامه نیز دو قطعه از ساخته‌های فرج علیپور و رضا سقایی اجرا شد. در پایان نیز به درخواست حاضران برای ادامه یافتن کنسرت، مسلم علیپور از پدرش خواست تا روی صحنه بیاید و قطعه‌ای را بخواند. اجرای قطعه موسیقی گلونی برای دومین‌بار توسط فرج علیپور با همراهی پسرش، پایان‌بخش این کنسرت بود.

در این کنسرت که چهارمین جشن برای معرفی «گلونی» بود، علاوه بر شهرام گیل‌آبادی، کسانی مانند سیدفرید قاسمی - نویسنده و پژوهشگر عرصه رسانه - و همچنین سفیر فنلاند حضور داشتند.

«گُلوَنی» سربند باستانی قوم لُر و از جمله میراث فرهنگی آن‌هاست که قدمت آن را سه‌هزار سال دانسته‌اند.

به گزارش ایسنا، در حاشیه کنسرت گروه «تال» که به‌مناسبت روز «گُلوَنی» برگزار شد، گروهی از فعالان محیط زیست اطلاعاتی را درباره کاشت و نگهداری از بلوط به مردم دادند. همچنین بروشورهایی پخش شد که در آن، علاوه بر توضیح دادن نحوه کاشت بلوط و مراقبت از آن، درباره «ویردار» توضیح داده شده بود: مرداد سال 1393 یک درخت بلوط 450 ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت، اما قطع نشد. یعنی مردم و فعالان محیط زیست تلاش کردند و درخت را زنده نگه داشتند و بعد مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند. بعد از آن همه آتش‌سوزی در سال 1393 در لرستان، به پیشنهاد رضا ساکی و پایگاه خبری گُلوَنی، نام این درخت را «ویردار» گذاشتیم، یعنی نگهبان جنگل، باشد که همیشه ویردار درختان باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131