غوغای آذری‌ها در میان نوای تنبورها

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 589

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

غوغای آذری‌ها در میان نوای تنبورها/ موذن قطعه ملی میهنی خواند

غوغای آذری‌ها در میان نوای تنبورها
غوغای آذری‌ها در میان نوای تنبورها

تازه ترین کنسرت موسیقی «سماع زرکوبان» به خوانندگی ودود موذن سه شنبه شب ۲۹ اردیبهشت ماه در دو بخش فارسی و آذری میزبان علاقه مندان در تالار وحدت تهران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنسرت «سماع زرکوبان» برای ساعاتی در تالار وحدت، مخاطبان خود را مهمانِ شنیدن موسیقی تنبور، موسیقی ایرانی و موسیقی آذری کرد. در این اجرا گروه «ره سماع» ‌ترکیبی متفاوت از آنچه در سازبندی گروه‌های موسیقی متداول است ارائه داد که حضور سازهای کوبه‌ای در کنار سازهای موسیقی ایرانی، سازهای موسیقی آذری و خوانندگان کُر به ترکیبی تازه در سازبندی را رقم زده بود. در این میان آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد گروه تنبورنوازان بودند که جلوه‌ای ویژه به چیدمان و البته صدادهی گروه داده بودند.

«ره سماع» در شب گذشته رپرتواری متفاوت و متنوع را نواخت که اجرای  قطعه‌هایی از مقام‌های تنبور، دستگاه‌های موسیقی ایرانی و البته قطعه‌هایی از موسیقی آذری به خوانندگی ودود موذن بخشی از برنامه را تشکیل می دادند. تکنوازی تنبور در دستگاه «ماهور» و مقام قلندری آغازگر این کنسرت بود که با قطعه مقامی تنبور «سحری» ادامه یافت.

نخستین آوازی که ودود موذن خواند در دستگاه «همایون» و در کنار تکنوازی بربت بود. این آواز به تصنیف «باز سفید» با آهنگساز و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از مولانا ختم شد. ضمن اینکه تکنوازی تنبکِ هادی ارجمند یکی بخش‌های جذابِ این کنسرت بود.

تصنیف «قدح عشق» با آهنگسازی و تنظیم ساسان  شکاریان و شعری از مولانا، تکنوازی بربت، تصنیف «علی گویم علی جویم» با آهنگسازی زنده یاد درویش‌امیر حیاتی و شعری از موافق، قطعه «شور عشق» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان، تصنیف «برقدسیان آسمان» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از شیخ فضل الله نعیمی بخش‌های دیگر این کنسرت بودند.

پس از اجرای این آثار نوبت به اجرای تصنیف تُرکی «گندوز گئجه واوُتمه بلبل» رسید که مخاطبان ترک زبانِ حاضر در تالار وحدت استقبال بیشتری از این برنامه نشان دادند. با تکنوازی تنبور در دستگاه «چهارگاه»، قطعه مقامی تنبور «سُملی سماع سنگلی سماع» و تکنوازی کمانچه  بود که کنسرت ادامه یافت.

تصنیف «من مست و تو دیوانه» با آهنگسازی و تنظیم ساسان شکاریان براساس یک ملودی قدیمی و شعری از مولانا خاطره‌های بسیاری را برای مخاطبان زنده کرد. البته تکنوازی تنبور در «بیات اصفهان»، تصنیف «باز هوای وطنم آرزوست» با آهنگسازی کیخسرو پورناظری و تصنیف آذری «منده سیغار ایکی جهان» با  آهنگساز و تنظیم ساسان شکاریان و شعری از عمادالدین نسیمی دیگر قطعه‌های این برنامه بود.

اجرای قطعه‌هایی مانند «باز هوای وطنم آرزوست» نیز توانست مخاطبان این کنسرت را به وجد آورد و آنان را با ودود موذن در خواندن این آثار همراه کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131