تبلور نت‌ها برای مردی که می‌آید ز خورشید

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 546

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تبلور نت‌ها برای مردی که می‌آید ز خورشید

تبلور نت‌ها برای مردی که می‌آید ز خورشید
تبلور نت‌ها برای مردی که می‌آید ز خورشید

اهل موسیقی نسبت به رویدادهای مذهبی و دینی بی‌تفاوت نبوده‌اند و با زبان خودشان که همان موسیقی است، برای عرض ارادت به بزرگان دین دست به کار شده‌اند. در این میان قطعات ماندگاری برای منجی بشریت نوشته و ساخته شده‌اند.

خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، در آستانه نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی (عج) نگاهی دارد به برخی قطعات که برای امام زمان (عج) ساخته شده‌اند.

خشایار اعتمادی یکی از خوانندگان قدیمی در عرصه‌ی موسیقی پاپ است. او سال‌ها پیش قطعه‌ای به نام «منجی» منتشر کرد که در زمان خودش مورد توجه مردم قرار گرفت. موسیقی این اثر را بابک بیات ساخته و اکبر آزاد هم شعر آن را سروده است. در بخشی از این ترانه آمده است:‌ « یک نفر با قلب من گفت... مردی می‌آید ز خورشید... مردی می‌آید ستم‌سوز... در نگاهش موج دریا... شیرمرد بیشه عشق... مرد مردستان طاها...»

علیرضا افتخاری نیز در آلبوم «نیلوفرانه» قطعه‌ای به نام «یارا یارا» دارد که اثری تقدیمی به امام زمان (عج) است. شعر این اثر را زنده‌یاد قیصر امین‌پور سروده و آهنگسازی آن را هم عباس خوشدل بر عهده داشته است. این اثر در دهه‌ی 70 از جمله کارهای موفق محسوب می‌شد که افتخاری در آن می‌خواند: «یارا یارا گاهی دل مارا به چراغ نگاهی روشن کن... چشم تار دل را، چو مسیحا به دمیدن آهی روشن کن... بی تو برگی زردم، به هوای تو می‌گردم... که مگر بیفتم بر پایت ای نوای نایم... به هوای تو می‌آیم... که دمی نفس کنم تازه در هوایت...»

همچنین محمد اصفهانی با اجرای قطعه‌ی «روزی تو خواهی آمد» به منجی بشریت ادای احترام کرده است. شاعر این قطعه محمدعلی شیرازی است و موسیقی کار را هم زنده‌یاد همایون خرم بر عهده داشته است. کامبیز روشن‌روان نیز این قطعه را تنظیم کرده است. اصفهانی در این قطعه می‌خواند: « روزی تو خواهی آمد از کوچه‌های باران... تا از دلم بشویی غم‌های روزگاران... تو روح سبز گلزار گل شاداب بی‌خار... مرا از پا فکنده شکستن‌های بسیار...»

علی لهراسبی که این روزها در زمینه‌ی موسیقی پاپ خواننده‌ی فعالی است، با ترانه‌ای به نام «حس غریب» به شهرت رسید. لهراسبی این قطعه را با همکاری محمدرضا چراغعلی ساخت و ترانه‌ی اثر هم توسط سیاوش پورشیرمحمد نوشته شد. خواننده در این ترانه می‌خواند: «تو همون حس غریبی که همیشه با منی... تو بهونه‌ی هر عاشق واسه زنده بودنی... تو امید انتظاری تو دلای ناامید... مثل دیدن ستاره تو شبای ناپدید...»

غلامرضا صنعتگر که تا همین چند وقت پیش در بستر بیماری بود، سال 84 اثری را با عنوان «عطر نرگس» منتشر کرد که با گویش مردم بندرعباس خوانده شده است. او ساخت این قطعه را نیز خودش بر عهده گرفت و در آن این‌گونه می‌خواند: «ای شکوه عطر نرگس توی جمعه‌های خسته... نوم خوب تو طلسمم توی این شوون شکسته... تو عمق ناباور شک تبلور صداقتی... طلوع بکن ترانه سا که معنی حقیقتی...»

علی فانی هم شعری را در قالب «بحر طویل» اجرا کرده که توسط مجتبی روشن‌روان در وصف زمان (عج) سروده شده است. نحوه‌ی اجرای این قطعه دکلمه و نوا است که خواننده در آن می‌خواند: «خدایا به روی درخشان مهدی... به زلف سیاه و پریشان مهدی... به قلب رئوفش که دریای داغ است... به چشمان از غصه گریان مهدی... به لب‌های گرم علی یا علی‌اش... به ذکر حسین و حسن‌ جان مهدی...»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131