اپرای آیدین صمیمی مفخم به فستیوال چک می‌رود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 836

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اپرای آیدین صمیمی مفخم به فستیوال چک می‌رود

اپرای آیدین صمیمی مفخم به فستیوال چک می‌رود
اپرای آیدین صمیمی مفخم به فستیوال چک می‌رود

اجرای جهانی آهنگساز ایرانی درکنار یانیس زناکیس

اپرای «در ساحل لته» به آهنگسازی «آیدین صمیمی مفخم» و با همراهی «مارتینا کوسسکا» در تاریخ 28 جون (8 تیر) در فستیوال نودو اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آیدین صمیمی مفخم (آهنگساز) اپرایی با عنوان «در ساحل لته» را ساخته است که مارتینا کوسسکا در بخش الکترونیک و لیبرتو آن؛ او را در این اثر همراهی‌اش کرده‌اند. این اثر به سفارش پطر کوتیک برای فستیوال نودو ۲۰۱۶ در شهر استراوا در جمهوری چک نوشته شده است.

قرار است این اپرا در تاریخ ۸ تیر ۱۳۹۵ (۲۸ جون ۲۰۱۶) در کنار اپراهایی از «یانیس  زناکیس»، «گیورگی لیگتی»، «ریچارد آیرس» و «پطر کوتیک» اولین اجرای جهانی‌ خود را تجربه کند.

در افسانه‌های یونان «لِته» به معنای رود فراموشی، یکی‌ از ۵ رود جاری در هادس است. مردگانی که به هادس می‌رفتند از آب آن‌ نوشیده و زندگی‌ گذشته خود را فراموش می‌کردند. کاراکتر‌های این اپرا در برزخ و در انتظار رویارویی و قضاوت «لِته» هستند. اگرچه او به سادگی‌ نماینده‌ی «بانو عدالت» نیست اما نماینده‌ی وجدان بشر است که شاهد «خودداوری» کاراکتر‌ها براساس اعمال و کردار خود یا آن چه بر آنها گذشته است.

«دون کارلو جزوالدو»، «روبرت شومان»، «ادوارد مورداک» و «آلفرد اشنیتکه» افرادی هستند که با لِته روبه‌رو می‌شوند، هرکدام از این افراد با روایت آنچه بر آنها گذشته این سوال را برای ما پیش می‌آو‌رند که آیا حق با من بوده یا او؟

متن این اپرا توسط «مارتینا کوسسکا» براساس طرحی از  آیدین صمیمی مفخم و خودش نوشته شده است.

در این اجرا «آلما صمیمی»‌ متزو‌سوپرانو، «آدریان روساس» باس، «آرش روزبهی» باریتون، «عبدالرضا رستمیان» تنور و «کارول بارتوسینسکی» کنتر‌تنور ایفای نقش خواهند کرد و «رولف گوپتا» از کشور نروژ ارکستر «استراوسکا باندا» را رهبری خواهد کرد.

این اجرا حاصل همکاری «مرکز موسیقی‌ نوین اسپکترو» (ایران - لهستان)، «مرکز موسیقی‌ نوین استراوا»، «مرکز هنرهای تجربی کول‌تور» و «مرکز تئاتر ملی‌ موراویان - سیلسیان» از کشور جمهوری چک» است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131