مناجات ماندگار «لطف خداوند» محمد احمدیان در «آواز ابوعطا»+صوت

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 656

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مناجات ماندگار «لطف خداوند» محمد احمدیان در «آواز ابوعطا»+صوت

مناجات ماندگار «لطف خداوند» محمد احمدیان در «آواز ابوعطا»+صوت
مناجات ماندگار «لطف خداوند» محمد احمدیان در «آواز ابوعطا»+صوت

مناجات‌ها معمولا در ماه مبارک رمضان به ویژه سحرهای این ایام در همه دستگاه‌های موسیقی ایرانی اجرا می‌شود. در واقع می‌توان با همة حالات موسیقی ایرانی به درگاه خدای بی‌نیاز اظهار نیازمندی و تضرع کرد.

گروه موسیقی: مناجات خوانی بخشی از موسیقی مذهبی ایران است که بیشتر در ماه مبارک رمضان نمود می‌یابد. نیایش پروردگار با نغمات و سرودهای مذهبی در ایران از گذشته‌های بسیار دور رواج داشته و پس از ظهور اسلام  این سنّت دیرین به شکلی دیگر رواج یافت و موسیقی آوازی در خدمت مذهب قرار گرفت.

روح‌الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران می‌نویسد: «به راستی کسی که با سبک مطلوب و دلپذیری مناجات می‌کند و صوتش آدمی را از خواب غفلت به هوش می‌آورد، بهترین وسیله تزکیه نفس و بیداری روان است. به خصوص مناجات‌کننده‌ای که به رموز موسیقی واقف باشد و اشعار را در گوشه‌های مختلف و متنوع دستگاه‌ها بخواند مانند سیدحسین عندلیب اصفهانی که در این فن مهارتی بسزا داشت و هنگامی که در گلدسته مسجد سپهسالار تهران در شب‌های ماه رمضان مناجات می‌کرد، همه خفتگان را به هوش می‌آورد و مجذوب می‌کرد

اجرای این نوع موسیقی مذهبی در ماه مبارک رمضان به ویژه سحرهای این ایام در همة دستگاه های موسیقی ایرانی صورت می پذیرد. در واقع می توان با همة حالات موسیقی ایرانی به درگاه خدای بی نیاز اظهار نیازمندی و تضرع کرد. کشش ها، جمله بندی، فواصل، صدادهی، بیان کلامات و... در آثار به دست آمده از مناجات خوانی خوانندگان دورۀ قاجار، بیانگر انطباق کامل اجرایشان با موسیقی ردیف دستگاهی ایران و استادی این مجریان در عرضة این الحان است.استفاده از الحان موسیقی عرب، به کارگیری تجوید و لهجۀ قرآنی و تفاوت در اجرای دستگاه های موسیقی ایرانی از ویژگی های مناجات خوانی در دهه های نزدیک به انقلاب اسلامی بوده که تغییرات مهمی در ساختار موسیقایی آن به وجود آورده است.

موسیقی ایرانی که جلوه ی اصالت آن را می توان در ردیف های آوازی مشاهده کرد، موسیقی تفکر و تامل است. این نغمه ها باگوش جان ایرانیان پیوند داشته و از آنجا که در ادعیه اصل بر تفکر و تامل در معانی ست، آوای ایرانی می تواند مخاطب را مجذوب کرده و او را غرق در مفاهیم ارزشمند ادعیه نماید و این مفاهیم را به زیبا ترین شکل عرضه بدارد. درردیف های موسیقی ایرانی هرگوشه در هر دستگاه یا آواز بیانگر احساس، حالت و گاه القاء حکتی ست. به همین خاطر می توان گفت ردیف های آوازی موسیقی ایرانی قابلیت های فوق العاده ای در اجرای نغمه های آسمانی دارد.

محمد احمدیان یکی از مناجات‌خوانان برجسته است که ضمن تسلط به ردیف های دستگاهی، آثار بسیار زیبایی را در خصوص موسیقی مذهبی و مناجات از خود به یادگار گذاشته است. مناجات های «لطف خداوند» و «عاقبت عمر» در ابوعطا و «هوای نینوا» در بیات اصفهان و به خصوص مناجاتی طولانی از ایشان در دستگاه سه گاه بر روی اشعار سعدی، از جمله آثار محمد احمدیان است. در ادامه مناجات ماندگار «لطف خداوند» را می‌شنوید:

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Sound/1395/03/18/13950318000813.mp3

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131