مراسم تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب از تالار وحدت تهران برگزار شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 730

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مراسم تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب از تالار وحدت تهران برگزار شد

مراسم تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب از تالار وحدت تهران برگزار شد
مراسم تشییع پیکر مصطفی کمال پورتراب از تالار وحدت تهران برگزار شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد مصطفی کمال پورتراب پیشکسوت موسیقی کشورمان جمعه ۴ تیر ماه در حضور تعداد قابل توجهی از هنرمندان از محل تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  محمد سریر عضو هیات مدیره خانه موسیقی در ابتدای این مراسم بیان کرد: استاد مصطفی کمال پورتراب از جمله هنرمندانی بودند که به معنا و مفهوم واقعی کلمه می توانیم نام استاد را برای وی به کار گیریم. او شاگردان زیادی داشت که هم اکنون این شاگردان به عنوان استاد فعالیت خود را در عرصه موسیقی ادامه می دهند.

زنده یاد پورتراب همیشه نگران شاگردانش بود

وی ادامه داد: وسعت دانش و تجربه به همراه حافظه قوی یکی از ویژگی های منحصر به فرد زنده یاد کمال پورتراب بود که برای همه ما آموزنده است. او علاوه بر تسلط بر موسیقی ملی و موسیقی جهانی در حوزه شریعت، مبانی دینی، ریاضی، ادبیات و حتی کاربرد کامپیوتر تجربه های گرانبهایی داشت. او هنرمندی بود که با تمام توان خود برای اعتلای هنر موسیقی تلاش کرد و به اعتقاد من نمادی از کوشش، تلاش و بهره گیری از فرصت های زندگی بود که تا آخرین ساعات گرانبهای خود به آن توجه می کرد.

این آهنگساز با اشاره به اهمیت تربیت شاگرد بیان کرد: زنده یاد پورتراب همیشه نگران شاگردانش بود. وی هنرمندی بود که همواره به داشتن شاگردانش افتخار می کرد و عشق او در آرزوی سرافرازی کشور و مردم یکی از نکاتی بود که هیچ گاه آنها را فراموش نخواهم کرد. او هیچ وقت کسی را در مقابل موضوعی قرار نمی داد و موفقیت شاگردانش دلمشغولی همیشگی اش بود. به هر ترتیب امیدوارم جوانان و ما هنرمندانی که در سال های دور افتخار شاگردی در مکتب وی را داشتیم از داشته های این هنرمند پند گرفته و استفاده کنیم و بتوانیم از این آموزه ها برای ادامه دادن ارزش های ایشان استفاده کنیم.

این بخشندگی را فراموش نمی کنم

نازنین جلالی از شاگردان قدیمی زنده یاد پورتراب هم در این مراسم گفت: بنده مدت کوتاهی افتخار شاگردی زنده یاد پورتراب را داشتم اما این زمان کوتاه چیزی بالغ بر ۱۰ سال بود که به اندازه پلک زدنی تمام شد. من قاطعانه می گویم که تمام یافته های علمی ام را مدیون استاد پورتراب هستم.

این پژوهشگر عرصه موسیقی بیان کرد: مهمترین عنصر وجودی استاد پورتراب تلاش در راه علم و جنبه بخشندگی بود که در طول این سال ها به هیچ عنوان این بخشندگی را فراموش نمی کنم. به هر ترتیب از خانه موسیقی هم تقدیر می کنم که در این مدت محکم ترین حمایت کننده این هنرمند ارزشمند عرصه موسیقی بود.

او معلم آشکار و پنهان ما بود

اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر تهران هم در این مراسم با بیان خاطراتی از زنده یاد مصطفی کمال پورتراب گفت: تمامی ما انسان ها از بدو تولد تحت تاثیر دو معلم هستیم، اول معلم آشکار و دوم معلم پنهان که معلم پنهان همان خانواده و جامعه هستند و معلم آشکار همان معلم مدرسه و دانشگاه است که مصطفی کمال پورتراب تنها کسی بود که هر دو نقش را برای همه ما هنرمندان به خوبی بازی کرد.

وی گفت: او هم معلم پنهان و هم معلم آشکار بچه های موسیقی بود و این ویژگی بزرگی است که ما در کمتر کسی آن را مشاهده کردیم. بنده به سهم خودم می توانم بگویم که تمام اهالی هنر موسیقی شاگرد ایشان بودند بنابراین به تمام اهالی هنر فقدان وی را تسلیت می گویم.

وقتی پورتراب برای ریاست شجریان کنار کشید

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم با بیان اینکه مصطفی کمال پورتراب پشت و پناه تمامی اهالی موسیقی بود، بیان کرد: زنده یاد مصطفی کمال پورتراب معلم بزرگی برای ما بود و هر آنچه که می توان از آن به عنوان خصایص انسانی به آن اشاره کرد در وجود استاد پورتراب وجود داشت. بنده از طرف شورای عالی خانه موسیقی به ویژه محمدرضا شجریان عزیز که در همین لحظه برایش آرزوی سلامتی داریم فقدان زنده یاد مصطفی کمال پورتراب را تسلیت عرض می کنم. به راستی که ما یک شخصیتی را از دست دادیم که از هر حیث کم نظیر بود.

وی افزود: اینکه کسی توفیق بیش از ۷ دهه معلمی را داشته باشد و تا آخرین لحظات عمر نیز این معلمی را فراموش نکند و در عین حال آموزنده نیز باشد، موضوع بسیار ارزشمندی است که باید از آن یاد بگیریم. استاد پورتراب هنرمند بزرگی بود که یاد گرفتن را هیچ گاه عار نمی دانست و به درستی که بزرگترین خصلت ایشان بخشندگی بود. او هیچ گاه هیچ دلبستگی مال دنیا نداشت و خوب خاطرم هست که تمام کلاس های موسیقی خود را مجانی برگزار می کردند و حتی  در صورت نیاز بسیاری از شاگردان به آنها کمک مالی هم می کردند.

نوربخش افزود: در انتخابات کانون مدرسان خانه موسیقی من مشاهده کردم که ایشان در سن ۹۰ سالگی کاندیدای حضور در این کانون شدند و با این سن و سال زیاد خود را به رای گذاشتند و این خصلت کمی نیست و چه با ارزش بود که وقتی در جلسات شورای عالی خانه موسیقی با تواضع ریاست را به محمدرضا شجریان داد و گفت «حضور وی موثرتر و کارسازتر است.»

امیدوارم خداوند این شانس را به من بدهد که مثل او بمیرم

داود گنجه ای نوازنده پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز در مراسم تشییع پیکر زنده یاد پورتراب ضمن بیان خاطراتی از همکاری های خود با این هنرمند پیشکسوت موسیقی گفت: این مرد در کسوت معلمی آنچه داشت می بخشید. پورتراب هنرمندی بود که در دوران حیات خود از هیچ کس قرانی تقاضا نکرد. او انسانی بود که به بهترین وجه ممکن از این دنیا خداحافظی کرد و امیدوارم خداوند این شانس را به من بدهد که مثل او بمیرم.

عضو هیات مدیره خانه موسیقی در پایان صحبت های خود گفت: در این شب های عزیز از همه شما عزیزان می خواهم که برای محمدرضا شجریان که حالش خوب نیست دعای شفا بخوانید.

هر روز کوتاه تر و بدتر می شویم

شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی نیز در بخش پایانی مراسم ضمن اجرای قطعه موسیقایی تصریح کرد: بنده از جمله هنرمندانی بودم که در طول این ۳۷ سال به صورت انفرادی فعالیت می کردم و عضو هیچ دسته و گروهی نبودم و حتی در بسیاری از جلساتی که حضور پیدا می کردم به دلیل انرژی های منفی که از این برنامه ها دریافت می کردم ترجیح می دادم حضور آنچنانی در ماجرا نداشته باشم اما وقتی که استاد پورتراب را می دیدم عشق می کردم و از او انرژی مثبت می گرفتم. او یکی از امیدهای من در موسیقی بود که متاسفانه از دنیا رفت.

شوالیه آواز ایران گفت: نسل استاد مصطفی کمال پورتراب نسل شکوهمندی بود که از معرفت بالا و عزت طبع بزرگی برخوردار بودند، او هنرمند بسیار بزرگی بود که ای کاش قدر او را بیشتر می دانستیم. کاش کاری می کردیم که از معرفت استاد و شکوهمندی وجود ایشان درس بگیریم. ای کاش ذهن های کوچک را کنار بگذاریم و مثل این هنرمند همواره به پندآموزی توجه کنیم اما هیچ وقت این کار را نمی کنیم و هر روز کوتاه تر و بدتر می شویم.

وی افزود: استاد مصطفی کمال پورتراب یکی از کسانی بود که من عاشقش بودم، من همانطور که گفتم در جلسات موسیقی شرکت نمی کردم اما وقتی او را می دیدم روحم شاد می شد و از او انرژی می گرفتم.

مرثیه موتزارت در مرثیه استاد

حسین علیزاده، مجید انتظامی، علی مرادخانی، فرزاد طالبی، نصرالله ناصح پور، علی ترابی، مسعود حبیبی، علی اکبر صفی پور، هوشنگ کامکار، هادی آزرم، سیدمحمد میرزمانی، حافظ ناظری، میلاد عمران لو، بهرام جمالی، امیرعباس ستایشگر، عباس عظیمی، امیر بکان، جاوید مجلسی، داریوش پیرنیاکان، شهرام صارمی، افشین معصومی، سیدجمال الدین منبری، منوچهر صهبایی، وارتان ساهاکیان، هوشنگ مرادی کرمانی، رضا ناجی، بیژن بنفشه خواه، رامبد صدیف، قاسم رفعتی، علی جهاندار، اردشیر کامکار، پرویز بیات، کریم قربانی، مرتضی باقرنژاد و تعداد دیگری از هنرمندان از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده یاد مصطفی کمال پورتراب حضور پیدا کردند.

این در حالی است که در بخشی از مراسم که با اجرای سیدعباس سجادی همراه بود، گروه کر ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سازمان صدا و سیما به رهبری رازمیک اوهانیان بخشی از قطعه مرثیه موتزارت را اجرا کردند.

بر اساس این گزارش در پایان مراسم نیز پیکر زنده یاد مصطفی کمال پورتراب به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مراسم یادبود این هنرمند فقید نیز روز شنبه ۵ تیر ماه  از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۸ در مسجد نور میدان فاطمی تهران برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131