واکنش پیروز ارجمند به مجازات ۷۴ ضربه شلاق/ خانه دوست کجاست؟

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 562

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

واکنش پیروز ارجمند به مجازات ۷۴ ضربه شلاق/ خانه دوست کجاست؟

واکنش پیروز ارجمند به مجازات ۷۴ ضربه شلاق/ خانه دوست کجاست؟
واکنش پیروز ارجمند به مجازات ۷۴ ضربه شلاق/ خانه دوست کجاست؟

صبح امروز خبری مبنی بر تقاضای خانه موسیقی برای مجازات « پیروز ارجمند » به ۷۴ ضربه شلاق و دو سال زندان، منتشر شد که هنوز این نهاد واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است اما این موضوع از سمت ارجمند تائید و بیانیه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

خانه موسیقی بهمن‌ماه سال ۹۴ از پیروز ارجمند آهنگساز، نوازنده و منتقد به دلیل انتقادات و مصاحبه‌هایش شکایت کرد که این موضوع در آن زمان رسانه‌ای نشد اما خبرها نشان از پیگیری این سازمان دارد که پیش‌ازاین از منتقدان دیگری نیز شکایت کرده بود که شکایتشان از دکتر ساسان فاطمی اعتراضات زیادی را از سمت اهالی موسیقی به همراه داشت و حالا باید منتظر واکنش‌های دیگر اهالی موسیقی نسبت به جدیدترین شکایت خانه موسیقی ماند.

متن بیانیه‌ی پیروز ارجمند به شرح ذیل است:

خانه دوست کجاست؟

اعضا محترم هیات مدیره کانون های خانه موسیقی (مجمع عمومی)

با عرض تبریک به شما منتخبین کانون های خانه موسیقی، در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی به عنوان یکی از اعضا کانون آهنگسازان خانه موسیقی که تجربه چند دهه تدریس و مطالعاتی جدی در حوزه آسیب شناسی اجتماعی موسیقی ایران و مدیریت مراکز موسیقی را داشته ام، لازم می دانم در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی نکاتی را خدمتتان عرض کنم.

پس از شکایت خانه موسیقی از دانشمند موسیقی ایران، دکتر ساسان فاطمی، شکایتی دیگر از طرف خانه موسیقی بر علیه من به دادسرا ارائه شده. مبنای شکایت، امضا بیانیه های منتقدین و مصاحبه انتقادی با خبرگزاری ایلنا مورخ ۱۰/۸/۹۴ و ۱۲/۸/۹۴ می باشد.آقای نوربخش من و آقای دکتر ساسان فاطمی را منتقد ندانسته و مفتری دانسته اند. در حالی که انتقادات وارده به ایشان و هیات مدیره خانه موسیقی منطبق با اصولِ اساس نامه خانه موسیقی است و ایشان موظف به پاسخگویی هستند. جای خرسندی است که مدیران خانه موسیقی قانون را مرجعی برای رسیدگی به حقوق مورد ادعایشان دانسته اند و دریغا که به جای پاسخ به شبهات مورد نظر منتقدین شکایت میکنند و درخواست اشد مجازات دوسال حبس یا ۷۴ ضربه شلاق را برای عضو خانه می کنند، خانه ای که قرار است مأمن امن اهالی خانه باشد. بنده، به عدالت دستگاه قضایی و حکم دادگاه تمکین خواهم کرد. امیدوارم مدیرعامل وهیات مدیره نیز شهامت پذیرش تخلف صورت گرفته در تمدید دوره شورای عالی، هیات مدیره و مدیرعامل و هم چنین رأی صادره از مراجع ذیصلاح را داشته باشند.

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، همشهری و استاد گرانقدرم درباره تاریخ چنین می گفت که؛ در عصر کنونی تاریخ را مورخین نمی نویسند بلکه تاریخ هم اکنون توسط رسانه ها در حال ثبت و نگارش است و “تاریخ نگاران”، “تحلیل گرانِ تاریخ” خواهند شد. فرزندان ما و نسل بعد موسیقی سرزمینمان، اتفاقات رقم خورده در سالهای گذشته را در کنار وقایع تلخ تاریخ موسیقی ایران ثبت و تحلیل خواهند کرد.

شما منتخبین کانون ها در روز سیزدهم تیر ماه در آزمونی مهم به کسانی رأی خواهید داد که ندای آزادگی و آزادمردی و صداقت و صلابت را برای موسیقی سرزمینمان به ارمغان بیاورند. کسانی منتخب شما باشند که درایت و بصیرت لازم را برای راهبری این خانه شریف داشته باشند. این خانه نیاز به مدیرانی دارد که به جای تفرقه و جدایی به صلح و همگرایی و همدلی بیندیشند. شما افرادی را منتخب خود خواهید کرد که به منافع کل موسیقی ایران اعم از موسیقی محلی تا موسیقی پاپ بیندیشند و زیست چند گفتمانی را سرآغاز برنامه هایشان داشته باشند. کسانی منتخب شما خواهند بود که فقط به اعتلا و سرافرازی موسیقی و موسیقیدان بیندیشند و هدفشان خدمت به مردم شریف باشد. نسل جوان، متخصص و اخلاقمدار نیز در کنار استادان پیش کسوت منتخب شما خواهند بود. با اتنخابی دقیق و عادلانه، تاریخ درباره شما و منتخبین شما که از این پس باید پاسخگوی عملکرد آنها باشید قضاوتی خوبی خواهد داشت.

در طی سال گذشته چندین نامه به هیات مدیره، مدیر عامل، شورای عالی، بازرس خانه موسیقی درباره ی شبهات موجود در عملکرد خانه موسیقی ارسال شده. متاسفانه تنها نامه پاسخ داده شده توسط بازرس، خانم آذرهاشمی در مجمع عمومی قرائت شده. هر چند این گزارش بنا به درخواست منتقدین تهیه شده اما با گذشت چند ماه و پیگیری های مستمر هیچ نسخه ای از آن در اختیار منتقدین قرار نگرفته و وعده درج در سایت خانه موسیقی نیز محقق نشده. از سویی دیگر نامه های ارسال شده به وزیر محترم، معاونت هنری، دبیر هیات نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری نیز بی پاسخ مانده است. هر چند مسئولان وزارت ارشاد در جلسات مشترک با منتقدین به تخلف صورت گرفته اذعان داشته اند ولی هیچ پاسخ مکتوبی داده نشده و مدیران خانه به جای پاسخ به پرسش های منتقدان به شکایت روی آورده اند. این حق برای شکایت و پیگیریِ عدم رسیدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکایت از خانه موسیقی، به سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها برای منتقدان محفوظ خواهد بود.

نکات زیر در نقد عملکرد هیات مدیره و مدیرعامل کنونی خانه موسیقی به اختصار خدمتتان تقدیم می شود:

۱ – “خانه” در فرهنگ ایران محل امن و ایمن اهالی آن است. پدر خانواده در راستای تحکیم و وحدت خانواده گام بر می دارد و همه اعضا خانواده اش را با منشی معتدل, عادلانه مدیریت می کند. مدیر عامل و هیات مدیره خانه موسیقی در طی سالهای گذشته نه تنها عامل حفظ وحدت و همدای خانه و خانواده موسیقی نبوده اند بلکه خودشان سرمنشا بسیاری از بحران ها و نابسامانی هایی بوده اند که موجب اعتراض استادان به نام موسیقی و جوانان موسیقی دان بوده اند. نام های آقایان حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید کیانی، دکتر محمد سعید شریفیان، کامبیز روشن روان، دکتر ساسان فاطمی،کیهان کلهر، محمد معتمدی، علی قمصری و صدها تن از دیگر موسیقی دانان ارزشمند ایران در میان منتقدان سیاست ها و عملکرد خانه ای است که قرار بود مآمن و پناهگاه امن اهالی موسیقی باشد. سپردن مجدد این خانه به کسانی که درایت، بصیرت و صبر و دانش لازم را در اداره خانه موسیقی ندارند به وحدت و همگرایی موسیقی دانان لطمه خواهد زد.

۲تقریبا اکثر موسیقی دانان از جمله مدیران خانه موسیقی به وضعیت بحرانی موسیقی ایران اذعان دارند. با بررسی اعضا و اشخاصی که پس از انقلاب اسلامی متولی سیاست گذاری و اجرایی موسیقی بوده اند به نامهای مشترک و محدود چند نفره ای برخورد می کنیم که هم اکنون بخشی از آنها در خانه موسیقی مسئولیت دارند. به عنوان مثال آقای محمد سریر هم اکنون ۱۰ سمت رسمی در مراکز و نهادهای موسیقی دارند که سه عنوان آن در وزارت ارشاد است. ده ها سال است تمامی شوراهای نظارت دفتر موسیقی توسط افرادی خاص مدیریت می شوند که همگی آنها مدیران خانه موسیقی هستند. یکی دیگر از اعضا شورای عالی خانه موسیقی، چهار سمت مهم و کلیدی در معاونت هنری وزارت ارشاد دارد. همان گونه که استاد حسین علیزاده فرمودند: “حضور مدیران خانه موسیقی در بدنه وزارت ارشاد نافی استقلال این نهاد صنفی است”.

 سال گذشته مدیریت جشنواره موسیقی فجر به مدیر عامل خانه موسیقی و مشاورانش سپرده شد و حاصل آن پرحاشیه ترین جشنواره موسیقی فجر تا کنون شد.

 از سویی دیگر مدیرعامل و سه تن دیگر از مدیران و مشاوران خانه موسیقی؛ آقایان تهمورث پورناظری، داوود گنجه ای، محمد سریر و حمید ضا نوربخش ستون های مدیریت شورای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی را تشکیل دادند و در نهایت استاد علی رهبری، رهبر شناخته شده و معتبر بین المللی به دلیل دخالت ها و حضور این افراد از مدیریت هنری و رهبری ارکسترسمفونیک استعفا کرد و مراتب اعتراض خود را طی نامه ای به رییس جمهور محترم و وزیر ارشاد اعلام کرد. فرصتی که می توانست جریان موسیقی علمی وکلاسیک جهانی را در ایران به درجه ای ممتاز برساند.

۳مدیر عامل خانه موسیقی بارها اعلام کرده که پیگیر لغو کنسرت ها بوده است. به گواهی اسناد موجود در دفتر موسیقی ایشان هیچ گاه مکاتبه یا مذاکره ای با اینجانب به عنوان متولی و مسئول مستقیم کنسرت ها برای پیگیری دلایل لغو کنسرت ها نداشت. آقای نوربخش صرفا برای پیگیری کنسرت های خودش با گروه قمر در شهرهای همدان و شیراز، کنسرت های خانه موسیقی در عمارت مسعودیه و پیگیری لغو بخشنامه اینجانب مبنی بر ممنوعیت اجرای کنسرت در سالن های ورزشی و صدور مجوز تور کنسرت های آقای همایون شجریان با برادران پورناظری در سالن های ورزشی ، با من تماس گرفتند. در همین راستا، کانون تهیه کنندگان خانه موسیقی طی جلسه ای خواستار لغو بخشنامه مذکور شد. لازم به ذکر است که بخشنامه مذکور برای حفظ حرمت و امنیت مردم در سالن های استاندارد و بهره مندی از شرایط مناسب برای استفاده از کنسرت ها ابلاغ شده بود.

۴منتقدان خانه بارها خواستار اعلام مبالغ دریافتی از شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت ارشاد و نحوه هزینه کرد از جمله شفاف سازی خرید واحدهای خیابان فاطمی و دیگر هزینه کردها شدند. تا کنون هیچ گزارشی در این زمینه داده نشده و مدیر عامل خانه موسیقی به خبرنگاران می گوید؛ محل کنونی خانه را ۷-۸ میلیارد فروختیم. آیا مدیر عامل یک مجموعه نباید از مبلغ دقیق فروش تنها ملک صنف مطلع باشد؟ چرا دوره مدیریت هیات مدیره برای انتقال نقل و انتقال سند ملک تمدید می شود؟ آیا این رویه مرسوم در سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی است که دوره هیات مدیره برای انجام امور اداری تمدید شود؟

۵- مدیران خانه موسیقی باید این پرسش ها را پاسخ دهند؛ سوال هایی که بسیار در میان موسیقیدانان طرح شده ولی پاسخی دریافت نشده.

الف – جایگاه موسیقی محلی، به عنوان میراث کهن فرهنگی و موسیقی پاپ، به عنوان مردمی ترین و منبع اقتصادی مهم صنعت موسیقی در خانه موسیقی کجاست؟ بیشترین تعداد موسیقی دانان ایران در این دو گونه موسیقی مشغول فعالیت هستند.

ب – برای نوازندگان و خوانندگان موسیقی خیابانی و سفره خانه ها چه جایگاهی در نظر گرفته شده؟

ج – موسیقی و موسیقی دانان شهرستانها چه جایگاهی در خانه دارند؟

د – آیا تا کنون چند سفر استانی توسط مدیران خانه موسیقی برای رسیدگی به امور موسیقی دانان شهرستانها انجام شده و تاسیس شعبات استان ها در چه مرحله ای است؟

ه – آیا خانه موسیقی صرفا محلی برای موسیقی سنتی و کلاسیک ساکنان تهران است؟

۶همان گونه که در جریان هستید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح تکریم پیش کسوتان را اجرا می کند. بر اساس این طرح استادانی که سن آنها بالای ۶۰ سال است و دارای مدرک درجه یک هنری و سی سال سابقه مستمر فعالیت هستند ماهیانه مبلغ ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان دریافت می کنند. این مبلغ یک چهارم حداقل حقوق کارگران است. ابتدای آغاز طرح، مبلغ فوق برای گذران زندگی هنرمندان پیش کسوت کافی بود ولی هم اکنون این مبلغ بسیار ناچیز، موجب زایل شدن کرامت و عزت نفس استادان پیش کسوت می شود. خانه موسیقی به عنوان نهاد صنفی حامی موسیقی دانان چه تلاشی برای اصلاح مبلغ تخصیص یافته برای هنرمندان پیش کسوت، گنجینه های فرهنگی ایران کرده است؟

۷یکی از مواردی که مبنای شکایت خانه موسیقی از دکتر فاطمی و اینجانب است به طرح موضوع غیر قانونی بودن دوره مدیریت هیات مدیره و مدیر عامل و شورای عالی بر می گردد. مدارک و دلایل کافی در بیانیه های منقدان ذکر شده و مجالی برای طرح مجدد نیست. وکیل و مدیر عامل خانه هم به شکل تلویحی به مشکلاتی در روند ثبت تغییرات اساس نامه و روال غیر معمول از جمله عدم همکاری دولت قبل و طویل بودن زمان ثبت تغییرات در ثبت شرکت ها اشاره کرده اند. خواسته شفاف منتقدین اعلام نظر رسمی وزارت ارشاد درباره ی موضوع مورد بحث است. درخواستی که بیش از یک سال از ارسال آن به وزارت ارشاد می گذرد.

۸در تبیین فعالیت های چند سال اخیر خانه موسیقی، به این فعالیت ها اشاره می شود؛ برگزاری جلسات ماهیانه با حضور چند ده نفر، کارگزاری بیمه، برگزاری جشن سالیانه خانه، صدور چند بیانیه غیر موثر و جدیدا هم شکایت از اعضا منتقد خانه با عنوان مفتری.

با آرزوی روزهایی آرام و خوش برای موسیقی سرزمین پر مهر ایران.

پیروز ارجمند

آهنگساز، اتنوموزیکولوژیست

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131