کنکاش در تاریخ ایران به خاطر موسیقی/ سراغ من را نگیرید

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 742

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کنکاش در تاریخ ایران به خاطر موسیقی/ سراغ من را نگیرید

کنکاش در تاریخ ایران به خاطر موسیقی/ سراغ من را نگیرید
کنکاش در تاریخ ایران به خاطر موسیقی/ سراغ من را نگیرید

پژوهشگر و استاد ردیف موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیت هایش از پژوهش و تحقیق در مورد بخشی از آوازهای قدیمی ایرانی با نام «نوبهاری» سخن گفت.

حاتم عسگری پژوهشگر و استاد ردیف موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد: اگر چه از من سنی گذشته و خیلی ها فکر می کنند که دیگر نمی توانم کاری را انجام بدهم اما باید بگویم بنده این روزها به هیچ عنوان ساکت ننشسته ام و مشغول کارهای مختلفی هستم که یکی از آنها جستجو و کنکاش روی بخشی از آوازهای ایرانی به نام «نوبهاری» است که با همراهی دوست ارجمند دکتر بهمن کاظمی امور مربوط به ضبط آن را انجام داده ایم.

وی افزود: «نوبهاری» تنها آوازی است که فراگیری بسیاری در ایران به نسبت بخش های دیگر آوازی دارد و ریشه های تاریخی عجیب و غریبی دارد که پیشینه آن به دوره ساسانیان بازمی گردد به همین جهت تلاش کردم تا با خوانش دوباره این آواز که تصور می کنم تاکنون در کشور ما انجام نگرفته، اثر پژوهشی را به آینده‌گان تقدیم کنم تا این فضا نیز به دل تاریخ سپرده نشود.

این پژوهشگر برجسته موسیقی ایرانی که طی سال های اخیر کمتر در محافل موسیقایی حضور پیدا کرده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طی ماه های اخیر مدیران و نهادهای صنفی پیگیر فعالیت‌هایش بودند؟ توضیح داد: من برای پاسخ دادن به سوال شما یک سوال می کنم؛ اساسا دوستان برای چه باید به دیدار من بیایند و احوالی از من بپرسند؟ مگر من در گروه آنها هستم که عزیزان به من توجهی کنند؟ آیا دوستانی که طی ماه های اخیر در اغلب رسانه خبر بستری شدن و بیماری تعدادی از هنرمندان شریف این کشور را مطالعه می کردند می دانند بنده در این مدت در معرض چندین عمل جراحی قرار گرفتم؟

وی تصریح کرد: آیا آنها می دانند من در این مدت از معضل دردآور خونریزی معده رنج می بردم؟ خیر. به طور حتم آنها نمی دانند چون منِ کمترین در گروهی قرار ندارم که بخواهم در چشم باشم و کسی جویای احوالم باشد. به همین جهت دیگر نمی خواهم کسی سراغم را بگیرد و از عزیزان می خواهم سراغ من را نگیرند.

عسگری در پایان صحبت هایش بیان کرد: کارهایی که من در این ایام برای موسیقی انجام می دهم، دیگر کارهایی نیست که به درد من بخورد بلکه آنچه انجام می دهم فقط تلاشی برای حفظ بخش هایی از موسیقی ایران است که آیندگان از آن بهره مند شوند و اگر دوست داشتند در همان دوران فراگیری یادی از من و افرادی کنند که برای موسیقی این سرزمین زحمت کشیدند.

حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که در ابتدا آواز را نزد پدر و سپس نزد ضیا الذاکرین که بر گوشه‌های آوازی و ضربی‌های موسیقی ایران اشراف داشت، آموخت. وی از سال ۵۵ با عنوان استاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت.

عسگری که دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز است. مجموعه آلبوم آموزشی «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» به روایت و آواز حاتم عسگری و همراهی تار زنده یاد داریوش صفوت از جمله آثار این هنرمند در عرصه موسیقی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131