دومین شب اجرای فصل نو ناگفته

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 684

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دومین شب اجرای فصل نو ناگفته

دومین شب اجرای فصل نو ناگفته
دومین شب اجرای فصل نو ناگفته

شهرام ناظری در دومین شب اجرای فصل نو «ناگفته» با تمجید از رفتار مخاطبان گفت، قطعه خاطره‌انگیز «اندک اندک جمع مستان می‌رسند» را در این کنسرت به عنوان جایزه برای سکوت مخاطبان خوانده است.

به گزارش ایسنا، بیش از نیم ساعت از زمان درج‌شده روی بلیت‌ها گذشت که سرانجام گروه پس از تشویق‌های حاضران، به روی صحنه آمد. به ترتیب نوازندگان و گروه کر، حافظ و سپس شهرام ناظری وارد شدند.

شهرام ناظری در ابتدای ورود به صحنه ضمن خوش‌آمدگویی، رو به مخاطبان گفت: اگر من و دیگر هنرمندان در کشور مانده‌ایم، به خاطر عشق به آب و خاک و هموطنانمان است. در این سال‌ها تا الان که روبه‌روی شما نشسته‌ام، نه آن‌ها خواستند من به رادیو تلویزیون بروم و نه من رفتم. از طرفی حقوق مادی و معنوی من را ندادند.

این استاد آواز بیان کرد: 50 اثری را که پس از انقلاب از من موجود است با عشق و همت خودم و دوستان هنرمند عرضه کردم. کار خوبی کردیم در کنار هموطنانمان ماندیم و در پستی و بلندی‌ها کنارشان بودیم.

ناظری با اعتقاد به این‌که عملکرد رسانه‌ها در زمینه موسیقی بد بوده و سلیقه هنری مردم سال به سال افت می‌کند، ادامه داد: به دلیل این‌که خط مشی تعریف نکرده‌اند، رسانه‌ها راهی را برای ارتقای جامعه رو به بالا انتخاب نکردند. اما خوشبختانه می‌بینم باز مردم ایران از برنامه‌های هنری که اصول و ذهنیت صحیحی در آن‌ها هست استقبال می‌کنند.

شهرام ناظری برای تاخیر پیش‌آمده عذرخواهی و اظهار کرد: تا مردم جمع بشوند زمان برد و برنامه دیر شروع شد.

و این‌گونه کنسرت فصل نو «ناگفته‌» ناظری‌ها، شامگاه پنجشنبه 14 مردادماه در فضای روباز برج میلاد آغاز شد.

ویولا اولین سازی بود که در این اجرا به صدا درآمد، سپس ویولنسل و عود با آن همراه شدند و شوالیه آواز ایران لب به آواز باز کرد: من که حیران ملاقات توام/ نقش و اندیشه من از دم توست/ گویی الفاظ و عبارات توام/ که خیالی ز خیالات توام... .

 قطعه دوم بدون وقفه آغاز شد، با همراهی سازهای کوبه‌ای ارکستر به وجد می‌آید و تصنیف «مرا می‌بینی و هردم زیادت می‌کنی دردم» که غزلی از خواجه شیراز است، با تنظیمی از حافظ ناظری اجرا شد.

علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - مهمان ویژه این اجرا بود که از سوی شهرام ناظری به او خوش‌آمدگویی شد. ناظری، مرادخانی را یار هنرمندان توصیف کرد.

sمریلا زارعی، شهرام مکری، آنا نعمتی، الهام پاوه‌نژاد، اصغر دشتی و سجاد افشاریان از جمله مهمانان دیگر این کنسرت بودند.

«آتش در نیستان» نام قطعه‌ بعدی این اجرا بود که شهرام ناظری آن را به گونه‌ای متفاوت‌تر از همیشه خواند. تحریرهای حافظ در میان اجرای این قطعه توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.

شهرام ناظری که سکوت مردم هنگام اجرا کاملا به مذاقش خوش آمده بود، گفت: همه جای دنیا باید این صحنه‌ها را ببیند و آن‌گاه درباره روحیه مردم ایران قضاوت کنند.

او شروع به خواندن کرد: دلنوازان، نازنازان در ره‌اند/ گلعذاران از گلستان می‌رسند.

همزمان با این کار، صدای دف با نوای شهرام ناظری همراه و بخشی از قطعه خاطره‌انگیز «اندک اندک جمع مستان می‌رسند» اجرا شد. ناظری در ادامه گفت که این قطعه را به عنوان جایزه برای سکوت مخاطبان خوانده است.

بخش بعدی این کنسرت اجرای دوآوازه مثنوی «نی‌نامه» در مایه افشاری بود که با حس و حال مخصوص این پدر و پسر اجرا شد.

سپس حافظ ناظری در سخنانی گفت: این فرصتی است که در مقابل شما مردم حضور داشته باشیم و درس پس بدهیم. این برنامه سال‌ها طول کشید تا به وجود آمد. در ناگفته‌ها با هر ضعف و قوتی که دارد، تلاش شده کاری ارائه شود که شبیه به چیزی نیست. این فرصت ایجاد می‌شود مخاطبان در یک شب با فرهنگ‌های موسیقایی کلاسیک و سنتی و ملی ایرانی آشنا شوند.

او اضافه کرد: در دنیا ایران را به چیزهای دیگری می‌شناسند، و ما هنرمندان وظیفه سنگینی داریم که نام و اصالت ایران را دوباره زنده کنیم.

حافظ ناظری با اشاره به صندلی‌های مخاطبان کنسرت، بیان کرد: دنبال صندلی مناسب و شبیه به هم بودیم اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد  که شما امشب روی صندلی خوب بنشینید و داغش به دلمان ماند.

وی با بیان این‌که در ابتدا قرار بود «ناگفته‌ها» با حضور ستاره‌های موسیقی دنیا برگزار شود، گفت: دو سال پیش به ایران آمدم و می‌خواستم این برنامه را انجام بدهم که امکان‌پذیر نشد، سال بعدش هم اتفاق نیفتاد و زمانی که دوباره قصد داشتم به نیویورک برگردم، من را منصرف کردند و گفتند اگر این‌طوری پیش برود امکان دارد مجبور شوی تا آخر عمرت صبر کنی تا در ایران کنسرت بدهی. بمان و همین‌جا با موزیسین‌های ایرانی کنسرت خود را برگزار کن. و من امروز خوشحالم که در کنار نوازندگان توانمند کشورم کار می‌کنم.

حافظ ناظری ادامه داد: ما در این برنامه چند ساز جدید را معرفی می‌کنیم که شاید کسی تا به حال آن‌ها را نشنیده باشد. ما نهایت تلاش خود را کرده‌ایم و دفعه‌های آینده با کارهای جدیدتر و متفاوت همراه شما خواهیم بود.

پایان این کنسرت اجرای  «آب حیات عشق» از مولانا بود.

در میانه اجرا، نوازندگی فرهاد صفری با سازهای کوبه‌ای تشویق تماشاچیان را به دنبال داشت.

حضور سه خواننده کر خانم در گروه، به اجرای قطعات رنگ و بویی خاص بخشیده بود.

پدرام یوسفی، امین غفاری، سالار غفاربجویی، شهریار نظری، فرهاد صفری، بابک غسالی، الهه حیدری، مهرناز شاه‌محمدی و شیوا سروش، ناظری‌ها را در این اجرا همراهی می‌کردند.

همچنین در این کنسرت اعلام شد که این کنسرت برای ششمین شب در تهران تمدید شده است. اجرای کنسرت «ناگفته» در ابتدا قرار بود 13 و 14 مرداد برگزار شود که با استقبال علاقه‌مندان برای شب‌های 15، 20، 21 و 22 مرداد نیز تمدید شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131