اهالی موسیقی به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ بازنگری در شوراهای کیفی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 800

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اهالی موسیقی به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ بازنگری در شوراهای کیفی

اهالی موسیقی به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ بازنگری در شوراهای کیفی
اهالی موسیقی به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ بازنگری در شوراهای کیفی

تعدادی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی با انتشار نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بازنگری در نحوه ممیزی و انتخاب کیفی آثار موسیقایی در شوراهای زیر مجموعه وزارت ارشاد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعدادی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی با انتشار نامه ای خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بازنگری فعالیت شوراهای ممیزی موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند.

در متن این نامه خطاب به علی جنتی آمده است:

«به‌نام آن‌که جان را فکرت آموخت/ وزارت محترم ارشاد اسلامی/ جناب آقای علی جنّتی

با سلام. احتراماً به عرض می‌رساند آنچه امضاءکنندگان این یادداشت در پِی آن هستند خلاصه است و آن تنها همین یک جمله که روند اِعمال ممیزی در شوراهای موسیقی وزارت محترم ارشاد اسلامی به شکلی جدّی نیازمند بازنگری است.

همه‌ اهل موسیقی که برای برگزاری کنسرت یا انتشار اثری گذارشان به دفتر موسیقی وزارت ارشاد افتاده است می‌دانند که طی مراحل اخذ مجوزها غیر از طولانی بودن در یک مورد از اساس بی‌معناست. توضیح می‌دهیم چرا:

هر اثر یا برنامه موسیقایی برای رسیدن به گوش و چشم مخاطبان خود سه بار از صافی ممیزی دفتر موسیقی ارشاد می‌گذرد. نخستینِ این مراحل به بررسی شعر و ترانه اختصاص دارد. اگرچه نویسندگان این نامه یقین دارند که خود مبانی اخلاقی، اجتماعی و خط قرمزهای سیاسی این سرزمین را بهتر از هر شورایی می‌شناسند و خود می‌توانند مسئولیت خطیر انتخاب و پذیرش بازخوردهای اجتماعی کلام آثارشان را بر عهده داشته باشند، با این وجود نظر به حساسیت فراوانی که در این حوزه وجود دارد و نظر به احترام همیشگی به قوانین جاری کشور بر وجود شورای شعر و ترانه گردن گذاشته و می‌گذارند.

تکلیف ممیزی حراست هم روشن است: از آغاز موضوعی بوده فارغ از مبانی تخصصی موسیقی و همان‌طور که از نام‌ آن پیداست رویکردی حراستی- امنیتی دارد. این نیز از دست و تخصص ما خارج است و مسئولیتش را به اهل متخصّص آن می‌سپاریم.

امّا سالیان طولانی است که روند ممیزی دیگری هم درکار است که با هیچ منطقی قابل درک نیست و آن شوراهای بررسی کِیفی موسیقی هستند. در این شوراها منطق ممیزی روشن نیست. بارها به شکلی سلیقه‌ای از میکس یا مسترینگ آلبومی ایراد گرفته شده یا تلفیق شعر و موسیقی قطعه‌ای را نادرست تشخیص داده‌اند و یا در کمال تعجب در چند مورد تحریر خواننده‌ای را ناپخته اعلام کرده‌اند و حتّی دیده و شنیده شده است که به آکوردی یا سازبندی مشخصی عذر آورده‌اند.

حقیقت آن است که موضوعاتی از این دست مربوط است به حریم شخصی هنرمند و حوزه‌ خلاقیت فردی او که تنها در مثلث رابطه‌ هنرمند- مخاطب- منتقد معنامند است و هیچ ضلع چهارمی را بر نمی‌تابد.

این ماجرا وقتی فرساینده‌تر می‌شود که اعضای شوراهای موسیقی وزارت ارشاد اکثراً کسانی هستند که در طول قریب به بیست سال گذشته و حتّی در مواردی بیش از این به شکل ثابت بر این کرسی‌ها تکیه زده و بنابر سلیقه‌ و نگاهی ثابت – با فرض صحت آن نگاه و سلیقه- درباره‌ ارزش موسیقایی آثار هنرمندان اظهار نظر و اِعمال سلیقه کرده‌اند. ما نویسندگان این نامه معتقدیم این روالی نادرست است چرا که حجم بزرگ آثاری که از این شوراها مجوز گرفته و اتفاقاً در بسیاری از موارد کیفیت نازلی دارند، گواه است که چُنین اِعمال نظرهایی از اساس کمکی به پیشرفت تکنیکی موسیقی کشور نکرده  و نمی‌کند.

از این رو مستدعی است نسبت به حذف این شوراها و این روال غیرمنطقی اقدام فرمایید تا هم روند اخذ مجوزها سرعت بیشتری بیابد و هم آنچه از بنیان نادرست است از چرخه‌ی تولید فرهنگ در کشور حذف شود»

امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

 سیاوش ایمانی، سامان احتشامی، علی بلیغی، علی بهرامی، طینوش بهرامی،  پویان بیگلر، خشایار پارسا، محمود پارسایی‌فر، وحید تاج، فرشاد توکلی، مانی جعفرزاده، مهدی جلالی، مهدی حسنی، فرشید حفظی‌فر، فرید خردمند، مهرنوش ذولفقاری، احمد رضاخواه، فریده رضایی،   امیر حسین رئوفی، رابعه زند، کسری زندی، کیوان ساکت، هومن سپاسدار،  امیرعباس ستایشگر، سحر سخایی،   محمد امین سراج‌الدینی، محمد رضا شیرمحمد، کیاوش صاحب نسق، محسن صادقی، احسان عابدی، حبیب عبداللهی، ندا عدالتجو،  محسن علیزادگان، میدیا فرجی نژاد، کیوان فرزین، حامد فکوری، راحله فیروزی، سید مهدی قادری، علی قادری، علی قمصری،  کاوه کاتب، سهیل کاکاوند، سعید کرد مافی، امیر حسین لبافی، آرش محافظ، آریا محافظ، سید علی مصطفوی، پیران مهاجری، شایان میرزایی، مهدی نقشینه‌پور، امین هنرجو، بردیا یوسفی.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131