انتقاد از عدم همکاری معلمان موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 664

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

انتقاد از عدم همکاری معلمان موسیقی

انتقاد از عدم همکاری معلمان موسیقی
انتقاد از عدم همکاری معلمان موسیقی

اساتید دانشگاه برای دانشجویان شانسی قائل نیستند

ازدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی دیروز در تالار رودکی برگزار شد که برخی داوران از عدم همکاری معلمان موسیقی با این جشنواره ابراز ناراحتی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دربارۀ اجراهای فلوتیست‌ها، آذین موحد نوازنده، استاد دانشگاه و عضو هیئت داوران این ساز با بیان این‌که سطح اجراهای فلوت خیلی بالاست، اظهار داشت: رپرتوار فلوت برای یک اجرای بین‌المللی خیلی استاندارد است و جوانان به خوبی آن را می‌نوازند و روز به روز بهتر می‌شوند. چیزی که امروز مرا نگران می‌کرد، مسئلۀ تصمیم‌گیری جوان‌ها برای شرکت هر ساله در جشنواره بود. این‌که یک جوان هر ساله به خودش اجبار شرکت در یک مسابقه را بدهد، واقعاً صحیح نیست و من نسبت به آن نگرانم، چون به هر حال این جشنواره تنها فرصت ملی است که جوانان می‌توانند از آن بهره ببرند. من همچنین نگرانم که برخی از معلمین بچه‌ها را برای شرکت در این مسابقه تشویق نمی‌کنند چون با این‌کار یک فرصت جهش و تجربه‌کردن مسابقات را از آنان می‌گیرند، درحالی که حضور در این مسابقات باید با یک انسجام روحی و روانی در کنار انسجام یاد‌گیری همراه باشد.

وی با اشاره به عدم همکاری برخی اساتید فلوت با جشنواره موسیقی جوان گفت: من نمی‌دانم اساتیدی که سالیان سال به تدریس فلوت پرداخته‌اند، چرا شاگردان‌شان را به این جشنواره نمی‌فرستند؟ شاید فکر می‌کنند که ما با اغماض داوری می‌کنیم! واقعاً نمی‌دانم دلیلش چیست. فکر کنم که در طول دوره‌های مختلف این جشنواره نشان داده شده که استانداردها، معیارها و نحوه‌ داوری چگونه است. من خیلی متأسفم که اساتید، شاگردان‌شان را به این جشنواره نمی‌فرستند، چون حضور شاگردان آن‌ها این مسابقه را خیلی هیجان‌انگیزتر خواهد کرد. من اساتید خیلی زیادی را می‌شناسم که به تدریس فلوت می‌پردازند ولی این شرکت‌کنندگانی که شما مشاهده کردید، هنرجویان شاگردهای من و یا هنرجویان خود من هستند.

این نوازنده فلوت ادامه داد: من فکر می‌کنم معلمینی که شاگردان‌شان را به این جشنواره نمی‌فرستند، ترس از استانداردها دارند. چون استانداردها را برای شاگردان‌شان اعمال نمی‌کنند، البته به نظرم این مسئله هیچ اشکالی ندارد چون همه افرادی که موسیقی کار می‌کنند، مجبور نیستند در سطح مسابقه به صورت یک آدمی که به دنبال آینده‌ای حرفه‌ای‌ست، کار کنند.

فیروزه نوایی فلوتیست و دیگر داور این بخش نیز با ابزار تأسف از عدم‌همکاری معلمان موسیقی تصریح کرد: امیدوارم که معلم‌های دیگر هم جرأت فرستادن شاگردان‌شان به این جشنواره را داشته باشند. مثلاً امسال در گروه سنی ج اصلاً دانشجویی حضور نیافته بود. همیشه که نباید فقط دانشگاه تهران در این جشنواره نماینده داشته باشند، بلکه باید دانشگاه‌های دیگر هم انگیزه فرستادن شاگردان‌شان را داشته باشند.

وی ادامه داد: شاید اساتید دانشگاه‌های دیگر شانسی برای دانشجویان خود قائل نیستند، اما آن‌ها باید به هر شکل نماینده‌های خود را به این جشنواره فرستاده تا بر سطح کیفی کارشان افزوده گردد.

بخش دوم اجرای روز گذشته به سازهای کلارینت، ابوا و ترومپت اختصاص داشت و شرکت‌کنندگان این سازها در حضور هیئت داوران به اجرا پرداختند.

در حاشیه اجراها منوچهر صهبایی رهبر ارکستر و یکی از اعضای هیئت داوران با اشاره به تأثیر جشنواره در ایجاد انگیزه نوازندگان جوان گفت: من معتقدم که این جشنواره به جوانان انگیزه می‌دهد که خود را آماده و روی فرم نگه دارند و بدانند که باید مقابل مردم و داوران ساز بنوازند و همین امر موجب پیشرفت‌شان می‌شود.

اکبر محمدی نوازنده پیشکسوت کلارینت و دیگر داور این بخش نیز اظهار داشت: به نظر من شرکت‌کنندگان امسال در مقایسه با سال قبل یک پله رشد کرده بودند، البته ضعف‌هایی هم داشتند.

وی افزود: متأسفانه سیستم بخش موسیقی کلاسیک در کشور آشفته است و علت این است که برای خیلی سازها استاد متخصص خوب نداریم؛ در نتیجه بچه‌ها پراکنده کار می‌کنند و توشه‌های‌شان آن‌طور که باید و شاید جدی نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان امیدی برای جوانان است، اظهار داشت: اکثر بچه‌های نوازنده یک دورنما و منظره مطبوع و زیبا در ذهن‌شان ندارند، ولی برگزاری جشنواره جوان باعث می شود که یک ترسیم و ذهنیت خوبی از آینده داشته و به نوعی امیدوار باشند.

دوازدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان با اختصاص به موسیقی نواحی ایران روز شنبه 20 شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، به دلیل همزمانی این روز از جشنواره با مراسم تشییع استاد فرهنگ شریف، و به احترام این نوازنده پیشکسوت تار، برنامه‌های دوازدهمین روز جشنواره با نیم ساعت تأخیر برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131