شبی برای پیانیست‌های جز

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 561

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شبی برای پیانیست‌های جز

شبی برای پیانیست‌های جز
شبی برای پیانیست‌های جز

اولین شب از رویداد «شب‌های جز» برای دومین سال برگزار شد. شب‌های جز که سال گذشته به همت «سازباز» آغاز به کار کرده بود توانسته برای دومین سال پیاپی نظر مخاطبان خاص موسیقی را جلب کند. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شب گذشته تریوی «سردار سرمست» این رویداد را افتتاح کرد.

سردار سرمست (پیانو) به همراه عمید بنکدار (گیتار باس) و فرهاد لقایی (درامز) این تریوی کلاسیکِ جز را تشکیل می‌دادند. سردار سرمست از باسابقه‌ترین پیانیست‌های جز در ایران است و سابقه همکاری با گروه کماکان، ماکان اشگواری، گروه 127، گروه پالت و بمرانی را در کارنامه دارد. سرمست اصولا هیچ حرفی در کنسرت نمی‌زند و به نظر می‌رسد که روحیات درونگرایانه یک جزمن را دارد. در این اجرا هم فقط اعضای گروهش را معرفی و از حضور در این کنسرت ابراز خوشحالی کرد.

قطعاتی که این تریو اجرا کرد از آثار «جز استاندارد» بودند که هر نوازنده و موزیسن جز برداشت خود را از آنها ارائه می‌دهد. در واقع این قطعات مانند شعرهای محلی است که هر خواننده‌ای می‌تواند به روش خودش بخواند و دیگر متعلق به یک نفر نیست. محوریت این اجرا قدرت نوازندگی سردار بود که نشان داد با وجود حضور در یک گروه پاپ، هنوز هم تمرین‌های جزیِ خود را دارد. گیتار باس هم برخی مواقع سولوی کوتاه یا دونوازی با پیانو انجام می‌داد. نقش درامز در سراسر اجرا تنها همراهی و نگه داشتن «بیت» بود. تریو سردار هم مانند تریوی امیر دارابی، اردیبهشت ماه سالجاری هم در جریان هفته موسیقی تلفیقی روی استیج رفته بود.

پس از پانزده دقیقه استراحت باید گروه دوم که تریوی امیر دارابی بود؛ روی صحنه می‌آمد اما دارابی به تنهایی پشت پیانو نشست و قطعه اول از آلبوم خودش با نام «متقابل» را اجرا کرد. پس از آن امین طاهری (درامز) به او ملحق شد و قطعه دوم آلبومش با نام «دست‌های خالی» را اجرا کردند.

در قطعه سوم حمزه یگانه به گروه ملحق و تریوی دارابی کامل شد. از دیگر قطعاتی که اجرا شد «مهابادی» ساخته حمزه یگانه بود. قطعه «شکار آهو» با تنظیم جز که در آلبوم ساحل تهران از گروه نایما منتشر شده بود؛ به صورت بی‌کلام اجرا شد که تا حدی حال و هوای قطعات جزِ ارمنی را به خود گرفته بود. همچنین قطعه «elevation of love» از گروه جز سوئدی «est» و قطعه استاندارد جز «spain» از موزیسن و پیانیست کهنه‌کار «chick corea» به عنوان آخرین آهنگ اجرا شد. دارابی با همراه کردن حمزه یگانه (پیانو و کیبورد) که استادش هم بوده و امین طاهری که از موزیسن‌های باسابقه در سبک و استایل خود هستند؛ توانسته توانایی بالای خود را ثابت کند و حالا با انتشار آلبوم «دستان تنها» و اجرایی با این کیفیت نشان داد اگر مسیر درستی را ادامه دهد؛ ایران می‌تواند یک موزیسین بین‌المللی در استایل جز داشته باشد.

نکته مهم و مثبت در این اجرا صدابرداری بود که «رضا عسگرزاده» با تبلتش کنترل را دست داشت و غیر از مشکلی که برای میکروفن پیانوی امیر دارابی رخ داد؛ در صدابرداری شاهد اتفاق مثبتی بودیم.

امشب دومین کنسرت شب‌های جز که اجرای تریوی حمزه یگانه و گروه کماکان است؛ برگزار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131