گلایه یک خواننده به‌خاطر گرفتن مدرک نوازندگی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 842

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گلایه یک خواننده به‌خاطر گرفتن مدرک نوازندگی

گلایه یک خواننده به‌خاطر گرفتن مدرک نوازندگی
گلایه یک خواننده به‌خاطر گرفتن مدرک نوازندگی

یک استاد آواز ساکن تربت جام گفت: با آن‌که کار اصلی من آواز خواندن است، وقتی مدارکم را برای گرفتن درجه هنری به وزارت ارشاد فرستادم، به اشتباه مدرک درجه ۴ هنری دوتار را به من دادند.

غلامحسین غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلا کسی من را به‌عنوان دوتارنواز نمی‌شناسد و همه می‌دانند که من خواننده موسیقی نواحی تربت جام هستم. من در حوزه دوتارنوازی، هیچ ادعایی ندارم و حرفه اصلی من نیز آواز است، اما به من درجه هنری دوتارنوازی را داده‌اند و حالا من به این موضوع اعتراض دارم.

او ادامه داد: وزیر ارشاد دولت قبل در سفر به تربت جام اعلام کرد که به هنرمندان درجه هنری داده می‌شود. من مدارکم لازم را برای بررسی به وزارت ارشاد فرستادم. حدود یک سال نیز زمان برد تا این مدرک صادر شد، اما وقتی آن را دیدم شگفت‌زده شدم.

این هنرمند موسیقی نواحی تربت جام گفت: من گاهی در کنار آواز، دوتار هم می‌زنم، اما نمی‌دانم کارشناسان وزارت ارشاد در دولت قبل چطور کارشناسی کرده‌اند که اشتباهی به من درجه ۴ هنری آن هم در حوزه دوتار را داده‌اند! دوتارنوازی من در حد همکاری در گروه، آن هم به‌شکل پراکنده بوده است.  

غفاری با بیان این‌که مدرک درجه ۴ هنری دوتار برای من در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۳۹۱ صادر شده است، ادامه داد: بعد از رسیدن مدرکم به‌دلیل مشغله کاری وقت نکردم به تهران بروم و اعتراضم را نسبت به این موضوع اعلام کنم تا این‌که دولت جدید سر کار آمد.  

او که هشتم مهرماه امسال ۶۰ ساله شد، گفت:‌ من بعد از انقلاب در موسیقی نواحی تربت جام فعالیت کرده‌ام و از نخستین جشنواره موسیقی فجر در مجامع عمومی حضور داشته‌ام. البته پیش از آن هم در این زمینه فعالیت داشتم، اما آن‌چنان مطرح نبودم. حضورم در جشنواره‌ها از سال ۱۳۶۷ آغاز شد. گروه‌نوازی در تربت جام اصلا مطرح نبود و من نخستین گروه را راه‌اندازی کردم. در نخستین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردیم و مقام هم آوردیم و پس از آن هم در مهم‌ترین جشنواره‌ها حضور داشتیم.

غفاری درباره این‌که در حال حاضر در چه وضعیتی است؟ بیان کرد: فکر کنم اگر جواب آن را ندانید بهتر است؛ ما بارها در روزنامه‌ها هم گفته‌ایم که مسوولان را مثل چشمان‌مان دوست داریم، اما برخی از آن‌ها به ما بی‌توجهی می‌کنند. شاید حدود هفت سال باشد که ما رنگ جشنواره‌ای در تهران را ندیده‌ایم. مسوولان  موسیقی نواحی را به کلی کنار گذاشته‌اند. همه توجه‌ها به موسیقی پاپ معطوف است. اگر گاهی موسیقی نواحی را هم برای جشنواره‌ای دعوت کرده‌اند، فقط به یک گروه، آن هم به‌صورت مهمان اکتفا کرده‌اند. تنها گاهی فستیوال‌هایی برگزار می‌شود که برگزارکننده‌های آن پژوهشگران موسیقی نواحی هستند.

او اظهار کرد: چند سالی است که با پیگیری‌های خودمان مستمری می‌گیریم. مبلغ این مستمری قبلا ماهانه ۱۲۰ هزار تومان بود و چند ماهی است که به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. وقتی از ما می‌پرسند وزارت ارشاد چقدر به شما مستمری می‌دهد، روی‌مان نمی‌شود مبلغ آن را اعلام کنیم. ما بیمه نیستیم و این مستمری را هم طبق سوابق کاری‌مان دریافت می‌کنیم. درد ما بسیار است، اما من نمی‌خواهم وارد آن شوم.

این هنرمند پیشکسوت گفت: بعد از چند سال مستاجری در تربت جام، حالا بیرون از شهر در خانه‌ای که همچنان در خاک و گچ غوطه‌ور است زندگی می‌کنم. اگر مسوولان به ما توجه نمی‌کنند، ما بعد از خدا مردم را داریم که آن‌ها دوست‌مان دارند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین غفاری متعلق به قوم هزاره است. او با توجه به شرایط قومی و استعداد در آواز هزارگی، به پختگی دست پیدا کرد. آواز هزارگی با توجه به شکل اجرا، پیچیدگی‌های خاص و تحریرهای دشوارش، نیازمند توانایی‌های خاص است که فقط معدودی از بزرگان موسیقی آن را اجرا کرده‌اند. این آواز بیشتر مناسب با مضامین عرفانی - عاشقانه است و حزنی خاص دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131