اعطای نشان درجه‌ یک هنری کم‌ترین قدردانی از درویشی است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 441

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اعطای نشان درجه‌ یک هنری کم‌ترین قدردانی از درویشی است

اعطای نشان درجه‌ یک هنری کم‌ترین قدردانی از درویشی است
اعطای نشان درجه‌ یک هنری کم‌ترین قدردانی از درویشی است

چهارمین نشست تخصصی «دوشنبه‌های آینه‌دار» در حالی برگزار شد که دبیر هنری فستیوال آینه‌دار از مسوولان معاونت هنری وزارت ارشاد خواست تا هرچه زودتر برای اعطای نشان درجه یک هنری به محمدرضا درویشی اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار، چهارمین نشست تخصصی «دوشنبه‌های آینه‌دار» با موضوع «یگانگی در موسیقی نواحی ایران» با سخنرانی محمدرضا درویشی - پژوهشگر حوزه موسیقی - ۲۲ آذرماه در گالری محسن تهران برگزار شد.

علی مغازه‌ای - دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار - در این برنامه با اشاره به نقش و اهمیت فعالیت‌های گسترده‌ محمدرضا درویشی در موسیقی ایران، گفت: بر کسی پوشیده نیست که جایگاه محمدرضا درویشی در موسیقی اقوام ایران، فراتر از آن است که ما بتوانیم در چند جمله گزارشی کافی و کیفی از آن ارائه دهیم؛ اما نکات تازه‌ای در ارتباط با ایشان هست که امروز بهانه‌ من برای آغاز این نشست است.

او ادامه داد: در دو - سه سال اخیر، من و تعدادی از دوستان آقای درویشی، متوجه شدیم که ایشان مطالعات گسترده و جالبی را در حوزه‌های دیگری آغاز کرده که شاید هنوز به یافته‌های خاص و قابل ارائه نرسیده باشند، ولی به باور من حداقل دستاورد چنین تحقیقاتی در صورتی عیان خواهد شد که درویشی دست به نوشتن و ساختن موسیقی ببرد که در این صورت او خواهد توانست موسیقی‌های شگفت‌آوری خلق کند.

وی با بیان چند وجه برجسته و پراهمیت از شخصیت هنری و علمی درویشی، اظهار کرد: من در این نشست، خطاب به مسوولان از جمله آقای مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - که به‌طور مستقیم در ارتباط با اعطای نشان یا درجه‌ هنری به هنرمندان کشور هستند، عرض می‌کنم، پیش از آن‌که بیگانگان پیش‌دستی کنند و نشان‌ها و افتخارات هنری و علمی کشور خودشان را با استفاده از نام درویشی اعتبار ببخشند، شایسته است مسوولان به سرعت دست به کار شوند و اعطای نشان درجه‌ یک هنری را به نام محمدرضا درویشی تصویب کنند تا هم نشان به نام درویشی مزین شود و هم رتبه و درجه‌ یک هنری به کسی که بیشترین شایستگی را دارد، تعلق گیرد.

دبیر هنری فستیوال «آینه‌دار» گفت: احسان رسول‌اف چند سال است که تلاش دارد، چند اثر برجسته از استاد درویشی را با کیفیت بالای هنری تهیه و تولید کند، تمام این آثار قرار است به‌زودی در اختیار جامعه‌ موسیقی قرار گیرد و اتفاقا در همین ارتباط، مدیر امور موسیقی فرهنگسرای ارسباران و همچنین بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران بارها به من اعلام کرده‌اند که آمادگی برگزاری برنامه‌هایی متناسب با چنین اموری را دارند. امیدوارم تا زمان برگزاری یک مراسم نکوداشت در ارتباط با شخصیت هنری و علمی محمدرضا درویشی، با همت و حمایت دوستان و استادان عضو شورای ارزشیابی هنرمندان، صدور درجه‌ یک هنری برای او در دستور اولین جلسه‌ شورا قرار گیرد و این مراسم به یک مراسم درخور استاد تبدیل شود، کما این‌که این کمترین قدردانی از درویشی است.

محمدرضا درویشی هم در این نشست به طرح موضوع مورد نظر خود پرداخت و با اشاره به گستردگی و پیچیدگی موضوع، ضمن ارائه‌ نمونه‌هایی از موسیقی بلوچستان و اشاره‌هایی به مقام‌های موسیقی نواحی ایران از جمله اشاره به مقام‌های موسیقی شرق خراسان، وجوهی از وجود یگانگی در ریشه‌های موسیقی نواحی ایران را برای حاضران شرح داد.

این پژوهشگر حوزه موسیقی نواحی با ارائه‌ دیدگاه‌های خود درباره اهمیت فوق‌العاده‌ موسیقی در نواحی مختلف ایران، گفت: در پس هر مقام و گوشه و آهنگی در موسیقی نواحی مختلف ایران، موضوع، قصه‌ یا افسانه‌ای نهفته است، اما چنین چیزی در ارتباط با موسیقی دستگاهی ما وجود ندارد.

او تاکید کرد: برای درک ابعادی از یگانگی در موسیقی‌ نواحی ایران مجبور شدم به شناخت و درک علوم دیگر از جمله ریاضیات، زبان‌شناسی و فیزیک بپردازم تا به بیان آنچه می‌اندیشم برسم، اما ممکن است عمرم کفاف ندهد و امیدوارم کسانی از جمله شما که در این جمع حضور دارید، این مسیر را پس از من ادامه بدهید.

دوشنبه‌های آینه‌دار یکی از برنامه‌های جنبی فستیوال موسیقی آینه‌دار است که دوشنبه‌های هر ماه با حضور یکی از کارشناسان موسیقی ایران برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131