بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کنسرت لیان

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 502

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کنسرت «لیان»/ نی‌انبان انگلیسی نیست

بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کنسرت «لیان»/ نی‌انبان انگلیسی نیست

بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کنسرت «لیان»/ نی‌انبان انگلیسی نیست
بازخوانی یک اتفاق تاریخی در کنسرت «لیان»/ نی‌انبان انگلیسی نیست

گروه «لیان» در بخشی از جدیدترین اجرای زنده خود در تهران در اقدامی جالب با همنوازی کمانچه و نی‌انبان، سعی در بازسازی یک اتفاق تاریخی که بیش از 180 سال قدمت داشت، کرد.

محسن شریفیان که شب گذشته  شنبه 4 دی بار دیگر در تالار وحدت جدیدترین کنسرت گروه «لیان» را روی صحنه برد، درباره این بخش از کنسرت که با حضور «بابک شهرکی» (نوازنده کمانچه و از آهنگسازان به نام و شاگرد ارشد همایون خرم) و «پیام رونقی» (نوازنده دیجیریدو) اجرا شد، گفت: «برای اولین بار است که کمانچه و نی‌انبان را روی استیج می‌بینیم و این اتفاق با یک سابقه تاریخی قدیمی رخ می‌دهد. آخرین همنوازی این دو ساز در کنار هم حدود 180 سال پیش بوده و اولین همنوازی این دو ساز در کنار هم نیز حدود 210 سال پیش اتفاق افتاده است. اسناد و مدارک تاریخی این اتفاق‌ها موجود است و «لوئیس دبو» نویسنده صاحب نام فرانسوی آنرا ثبت کرده است

شریفیان که پیش از اجرای این اثر از مخاطبان حاضر در سالن خواست با چشمانی بسته این قطعه را گوش کنند، در ادامه صحبت هایش پیش از اجرای این قطعه افزود: «ما در پی احیاء این تصویر و بازسازی آن اتفاق تاریخی در این کنسرت لیان هستیم و همه تلاش‌مان بر این بود که این بازسازی و احیاء در بهترین و در خور شان ترین حالت ممکن اتفاق بیفتد و به مخاطب بگوئیم که این ماجرا وجود داشته است و بخشی از تاریخ را بازخوانی کنیم

سرپرست لیان تاکید کرد: «رواج استفاده از نی‌انبان در کنار کمانچه در برخی کشور‌های دنیا از قبیل یونان نیز بوده ولی این موضوع در ایران به کل محو و به فراموشی سپرده شده بود و ما در تلاشیم این ماجرا را دوباره احیا کنیم

شریفیان گفت: «این توضیح را ضروری و مهم می‌دانم که نی انبان هرگز یک ساز انگلیسی نیست. انگلیسی‌ها در هر نطقه از آسیا که نفوذ کردند، نی‌انبان اسکاتلندی هنوز هم در آن ناحیه از کره زمین وجود دارد و به نوعی یادگار استعمار در آن منطقه است. تنها جایی که از آن نوع نی‌انبان اصلا موجود نیست فقط و فقط بوشهر است

این جملات شریفیان به شدت مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت و جنوبی‌های حاضر در سالن به صورت ایستاده برای شریفیان دست زدند. اجرای این قطعه بی‌کلام که بخش مورد تاکید سرپرست لیان برای کنسرت جدیدش بود، با نوازندگی محسن شریفیان، بابک شهرکی و پیام رونقی در سکوت مطلق تالار وحدت مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت و شریفیان در انتهای این قطعه از دو نوزانده مهمان این بخش قدردانی نمود.

بخش دیگر این کنسرت تحت عنوان «دو من دوئی» اجرا شد که شریفیان در توضیح این بخش از کنسرت نیز گفت: «دو من دویی» که به نوعی همخوانی دو خواننده اختصاص دارد، بخش مهم کنسرت امشب ماست. «دو من دوئی» از رسوم قدیمی در فرهنگ موسیقی جنوب و بوشهر است که در بین اهالی این منطقه رونق زیادی دارد. این نوع تبادل آواز در مراسم‌های مختلفی ارائه می‌شده و در برخی مراسم‌های عزا به تبادل آوازی بین زن و مرد نیز تبدیل می‌شد که نوع بسیار نادری از این آئین است که در بخش‌هایی از بوشهر انجام می‌شود

خیام خوانی و اجرای برخی قطعات گروه «لیان» که با همراهی حاضرین در سالن بود، بخش‌های دیگر این کنسرت را شامل می‌شد تا بار دیگر موسیقی جنوب و بوشهری در قلب تهران طنین انداز شود وحرارت موسیقی بوشهری شور و هیجانی وصف ناپذیر را در تالار وحدت به پا کند.

«آکا صفوی» و «محمد فرامرزی» خواننده های گروه لیان را در این کنسرت تشکیل می دادند و حمید اکبری، امین سلیمانیان، ایمان قاسمی، مهدی شریفیان، مرتضی پالیزدار و... از جمله نوازنده های لیان در این کنسرت بودند.

کنسرت گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان، تحت امتیاز موسسه «کامیاب بهاران» به تهیه کنندگی «علی حق شناس» و مدیریت اجرایی و کارگردانی هنری «سیاوش خلبانی» برگزار شد و امشب – یکشنبه 5 دی ماه – نیز در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131