اجرای «باغ‌های جاسمین» به احترام کیارستمی/«عصیان» علیزاده برای اولین بار اجرا شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 713

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای «باغ‌های جاسمین» به احترام کیارستمی/«عصیان» علیزاده برای اولین بار اجرا شد

اجرای «باغ‌های جاسمین» به احترام کیارستمی/«عصیان» علیزاده برای اولین بار اجرا شد
اجرای «باغ‌های جاسمین» به احترام کیارستمی/«عصیان» علیزاده برای اولین بار اجرا شد

ارکستر «آیسو» به رهبری مازیار یونسی برای اولین بار دو قطعه پایکوبی و عصیان اثر حسین علیزاده را با نظارت وی اجرای ارکسترال کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کنسرت ارکستر آیسو با اجرای قطعه «هورام» ساخته شریف لطفی و سوئیت «چای» از پیمان یزدانیان در 6 موومان آغاز شد. موومان‌های این سوییت عبارت بودند از: «لایه نازک غم قبل از چای بعد از ظهر»، «یک فنجان چای داغ»،« اولانگ اژدهای سیاه آفتاب را دوست دارد»، «اسرارآمیز همچون چای دارچین»، «باغ‌های جاسمین» و «قند پهلو یک چای ایرانی».

با اتمام موومان چهارم سوییت سمفونی به درخواست پیمان یزدانیان؛ حاضران در سالن به احترام عباس کیارستمی یک دقیقه سکوت کردند و موومان پنجم با عنوان «باغ‌های جاسمین» به این کارگردان بزرگ سینمای ایران تقدیم شد.

پیمان یزدانیان قبل از تقدیم سوییت سمفونی چای به کیارستمی گفت: ما بین موومان چهارم و پنجم وقفه انداختیم و یک دقیقه سکوت خواستیم تا به فقدان عباس کیارستمی احترام بگذاریم. در واقع این یک دقیقه سکوت به این سوییت سمفونی اضافه شد. اگر از ابتدا می‌خواستیم این اتفاق بیافتد، چنین وقفه‌ای در کار به وجود نمی‌آمد.

او ادامه داد: هر چند اسم قطعه اول «لایه نازک غم قبل از چای بعد از ظهر» بود اما اصلاً قطعه غمناکی نیست. اصلاً قرار هم نبود که موسیقی غمناکی برای کیارستمی اجرا کنیم. در «باغ‌های جاسمین» به نظر من یک روشنی، ابهام و شاعرانگی نهفته است که به آن لطافت می‌بخشد. مثل یک مه صبحگاهی است که کم‌کم کنار می‌رود. ولی در نهایت صبح است و روشنایی. زمانی هم که این قطعه را می‌نوشتم تصویری در ذهنم داشتم که برایم روشن بود.

یزدانیان در ادامه به مرگ عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت: من اصلاً منکر مرگ فیزیکی انسان‌ها نمی‌شوم، اما معتقدم مرگ فیزیکی دلتنگی عجیبی می‌آورد. چون همۀ ما در جسم فیزیکی زندگی می‌کنیم و نیاز داریم با حواس خودمان یکدیگر را درک و لمس کنیم. به همین دلیل هم دلتنگی در پی مرگ عزیزان‌مان وجود دارد. اما واقعیت این است که اصلاً مرگی در کار نیست. تصور من این است که ما در جستجوی جاودانگی هستیم، در عین حال خودمان جاودانه‌ایم. ما زندگی هستیم و اتفاقات بر بستر ما رخ می‌دهند. در حالی که فکر می‌کنیم اتفاقات زندگی از ما جدا هستند، اما هر دو در هم تنیده‌اند.

این آهنگساز در پایان اظهار کرد: در «باغ‌های جاسمین»  من جاودانگی‌ای می‌بینم که همیشه هست و آرامشی در آن وجود دارد که آن را به عباس کیارستمی تقدیم کردم.

در بخش دوم کنسرت ارکستر زهی آیسو، قطعه «عصیان» حسین علیزاده اجرا شد. پیش از اجرای این قطعه مازیار یونسی یادداشتی را از این موسیقیدان ایرانی دربارۀ «عصیان» خواند: «قطعه «عصیان» در سال ١٣٦٣ برای ارکستر زهی، هارپ و سازهای کوبه‌ای توسط من نوشته و بوسیله ارکستر زهی استراسبورگ به رهبری ایرج صهبایی در سالن شهرداری همان شهر ضبط و در ایران منتشر شد. این قطعه در سال ١٣٨٧ توسط هوشیار خیام،  پیانو جایگزین هارپ و واریاسیون و کادانس پیانو نیز به آن اضافه شد و در همان سال در تهران بوسیله ارکستر اوکراین اجرا شد. این نخستین بار است که یک ارکستر ایرانی به اجرای این قطعه می‌پردازد

حسین علیزاده اجرای این قطعه را به «فرزانه نوایی» نوازنده فقید هارپ تقدیم کرد.

پس از اجرای «عصیان» به آهنگسازی حسین علیزاده، قطعۀ «پاداش سکوت» از ساخته‌های پیمان یزدانیان که موسیقی متن فیلمی با همین عنوان است، اجرا شد.

اما قطعۀ پایانی کنسرت ارکستر زهی آیسو «پایکوبی» بود که در سال جاری مازیار یونسی براساس قطعه «پایکوبی» از ساخته‌های حسین علیزاده و با گسترش و واریاسیون تم‌های آن برای ارکستر زهی و سازهای کوبه ای نوشته است. حسین علیزاده در یادداشتی درباره این اثر آورده بود: «قطعه پایکوبی در سال ١٣٧٢ برای سه تار ساخته و اجرا شد که تم‌های آن با الهام از آهنگ عروسی (ای یار مبارک) شکل گرفته است. مازیار یونسی در سال ١٣٩٥قطعه ای براساس پایکوبی و با گسترش و واریاسیون تم‌های آن برای ارکستر زهی و سازهای کوبه‌ای نوشت

در اجرای ارکستر زهی آیسو هنرمندان زیادی ازجمله نادر مشایخی، حسین علیزاده، پیمان یزدانیان، سیاوش لطفی، مجید درخشانی، صبا علیزاده و... حضور داشتند.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131