بحران دریاچه ارومیه به زبان موسیقی هشدار داده می‌شود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 742

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بحران دریاچه ارومیه به زبان موسیقی هشدار داده می‌شود

بحران دریاچه ارومیه به زبان موسیقی هشدار داده می‌شود
بحران دریاچه ارومیه به زبان موسیقی هشدار داده می‌شود

نشست خبری سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)»، دوشنبه ۲۱ تیرماه با حضور مسئولان بنیاد فرهنگی هنری رودکی و رهبر ارکستر بلغارستانی این اجرای زنده موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این نشست خبری گفت: خوشبختانه با حمایت ویژه‌ای که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حجت الاسلام  والمسلمین کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام گرفت ما موفق شدیم یکی از طرح های بسیار خوب و ارزشمند استاد سعید شریفیان پیرامون دریاچه ارومیه را با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به شکل یک کنسرت ویژه برگزار کنیم.

وی افزود: وحدت اقوام ایرانی اطراف دریاچه ارومیه، گوشزد دوباره به احیا کردن دریاچه ارومیه از جمله اهداف مهم ما در اجرای این کنسرت موسیقایی است. به اعتقاد من اجرای این سمفونی ارزشمند فرصت مجددی است که به دریاچه ارومیه و اتفاقات آن نگاه بیشتر و بهتری داشته باشیم.

محمد سعید شریفیان طراح و آهنگساز سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)» در این نشست رسانه ای توضیح داد:  دریاچه ارومیه یکی از نقاط جغرافیایی ارزشمند کشورمان است که من از سال های دور به این منطقه زیبا علاقه بسیار زیادی داشتم و می توانم بگویم خاطرات ماندگاری را در این منطقه به یاد دارم. شما در این منطقه مشاهده می کنید که خیلی از اقوام مختلف ایرانی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را سپری می کنند و همین موضوع برای من فرصت بسیار خوبی بود تا بتوانم یک اثر موسیقایی در این زمینه را تولید کنم.

این آهنگساز و موزیسین صاحب‌نام کشور ادامه داد: به عنوان یک آهنگساز همواره دوست دارم با اثری که تولید می کنم دچار چالش شوم و احساس می کنم اگر این چالش ها وجود نداشته باشد وارد تکراری می شوم که اصلا موضوع خوشایندی نیست. بنابراین تصورم در نوشتن سمفونی «ارمیا» ایجاد یک چالش فرهنگی موسیقایی بود که بر اثر آن بتوان دغدغه های خودم پیرامون بحران این دریاچه را از زبان خودم با موسیقی به مخاطب نشان دهم.

وی درباره به کارگیری سازهای محلی در ساختار ارکسترال این اجرای موسیقایی بیان کرد: همانطور که می دانید  در حوزه سازهای محلی فرهنگ گسترده ای وجود دارد که می توانیم از آن استفاده های بسیاری داشته باشیم البته استفاده از سازهای محلی در بافت یک ارکستر سمفونیک خود یک چالش بزرگی است که اگر بخواهیم در مقام مقایسه بربیایم خواهیم دید وسعت صداها به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. اتفاقا همین چالش بزرگ است که می تواند فضای جدیدی و اصوات متفاوتی در یک ارکستر تولید کند تا بتوانیم به یک زیباشناختی خاصی برسیم.

ایوان الیو رهبر ارکستر بلغارستانی تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران هم در این نشست گفت: این کار در ۴ قسمت به مخاطبان ارائه خواهد شد که عناصر و ساختارهای اصلی آن بر اساس همزیستی و وحدت اقوام ایرانی مستقر در پیرامون دریاچه ارومیه است که تصور می کنم ساختار بسیار مدرنی دارد و می تواند اجرای قابل قبولی برای مخاطبان و هنرمندان موسیقی کشور ایران باشد.

وی افزود: من در آکادمی که تحصیل می کردم تقریبا با تمام سازهای ایرانی آشنا شدم و خوب می دانم که این سازها از جمله «دودوک» چه کاربرد موثری در ارکستر سمفونیک می تواند داشته  باشد. من بر این باورم که این کنسرت اجرای بسیار خوبی خواهد شد که هم دارای ارزش هنری فراوان برای کارشناسان موسیقی و هم برای تماشاگران این اجرا خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی هم در این نشست ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه این استان در کشور ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کنسرت موسیقایی بتواند در معرفی هر چه بیشتر استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه نقش موثری را ایفا کند.

کنسرت سمفونی «وحدت و همزیستی اقوام ایرانی (ارمیا)» شنبه ۲۶ تیر ماه در تالار وحدت تهران با نوازندگی اعضای ارکستر سمفونیک تهران و رهبری ایوان الیو میزبان علاقه مندان موسیقی کلاسیک است.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131