سه دوره زندگی مجید درخشانی بررسی شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 1430

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سه دوره زندگی مجید درخشانی بررسی شد

سه دوره زندگی مجید درخشانی بررسی شد
سه دوره زندگی مجید درخشانی بررسی شد

پنجاه‌وچهارمین جلسه «گذر موسیقی» که به‌صورت ماهیانه برگزار می‌شود، اول مردادماه با حضور مجید درخشانی و رامین روشندل به‌عنوان کارشناس برگزار شد. به گزارش ایلنا؛ در بخش نخست این جلسه که در شهر کتاب ابن سینا برگزار شد، سه دوره زندگی هنری درخشانی بررسی شد. در توضیح بخش اول، درخشانی به مرور خاطرات خود در کانون فرهنگی - هنری چاووش پرداخت. سپس اشاره‌ای به فعالیت خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرد؛ دوره‌ای که او ابتدا به‌عنوان مربی نقاشی از طرف مسؤول وقت آن دوره در کانون، یعنی پرویز کلانتری، به شهرها و روستاهای دوردست جنوب می‌رفت و به کودکان موضوع‌های نقاشی می‌داد و پس از آن، به آموزش آن‌ها می‌پرداخت. در همان دوره بود که کانون با وساطت کلانتری، به او با این‌که کارمندی قراردادی (و نه رسمی) بود، وامی بلاعوض به پاسداشت فعالیت آموزشی‌اش در آنجا اهدا کرد و این‌چنین هزینه خریدن یک «تار یحیی» برای او ممکن می‌شود.

در دوره دوم، درخشانی ابتدا به بررسی فعالیت‌های گروهی که در آلمان پایه‌گذاری کرده بود، پرداخت. اگرچه گروه «نوا» به گفته درخشانی بیش از یک‌هزار کنسرت در اروپا برگزار کرده بود، فعالیت‌های آن فقط منحصر به برگزاری کنسرت نمی‌شد و این گروه علاوه بر کلاس‌های ساز، با حمایت دولت آلمان با دعوت از اساتید آن زمان موسیقی که اغلب مقیم اروپا بودند (پرویز منصوری، رحمت‌الله بدیعی و حسین عمومی) سعی در بالا بردن سطح علمی علاقه‌مندان می‌کرد.

پس از اشاره به تجربیات متفاوت با موسیقیدانان غیرایرانی، درخشانی از عشق خود به ایران و ناراحتی‌اش در لحظه ترک ایران گفت و دلیل بازگشتش را ابتدا تمایل خود و این‌بار دخترش، برای زندگی در ایران عنوان کرد.

پس از بازگشت به ایران، درخشانی با در نظر داشتن آرزوی همیشگی‌اش برای تشکیل یک گروه بزرگ شامل سازهای ایرانی، به تأسیس گروه خورشید پرداخت. همین گروه بود که نقش بسزایی در مطرح شدن نام بسیاری از خوانندگان امروز موسیقی ایران داشت.

درخشانی در ادامه به انتقاد از فضای حاکم (خواننده‌سالاری و آن هم خواننده‌مردسالاری) بر موسیقی ایرانی پرداخت و با اشاره به این‌که حمایتی از سوی هیچ‌یک از نهادهایی نشده که روی کاغذ وظیفه‌ای جز حمایت از موسیقی و موسیقی‌دانان ندارند، گفت: امروز اگر جوان مستعد با قریحه‌ای، کاری برای ارائه داشته باشد، نهادی از او حمایت نخواهد کرد. حمایتی از جنس حمایت نهادی مانند کانون پرورش فکری که در جوانی از من کرد. هنرمند باید برای شنیده شدن کار خود با یکی از خوانندگان مطرح به توافق برسد یا این‌که یکی از ناشران حوزه موسیقی، حاضر به انتشار کار او شود. در غیر این صورت، اثر هنری او محکوم به شنیده نشدن است. در نتیجه، دلیل اصلی آن‌که که امروز بیشتر موسیقی‌دانان برای گذران زندگی به کار تدریس رو می‌آورند نیز همین است.

در پایان، درخشانی یکی از کارهای منتشرشده‌اش را به شرکت‌کنندگان جلسه اهدا کرد و هدیه‌ای هم از طرف «گذر موسیقی» به رسم یادبود به او اهدا شد

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131