دانشجو معلم‌ها و اجرای سرودهای دهه ۶۰/ سرودخوانی را احیا کنیم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 450

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دانشجو معلم‌ها و اجرای سرودهای دهه ۶۰/ سرودخوانی را احیا کنیم

دانشجو معلم‌ها و اجرای سرودهای دهه ۶۰/ سرودخوانی را احیا کنیم

دانشجو معلم‌ها و اجرای سرودهای دهه ۶۰/ سرودخوانی را احیا کنیم
دانشجو معلم‌ها و اجرای سرودهای دهه ۶۰/ سرودخوانی را احیا کنیم

بیش از ۳۰ گروه سرود از دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور خاطره انگیزترین سرودهای دهه ۶۰ را در قالب یک جشنواره علمی، ادبی و هنری اجرا می‌کنند.

رضا مهدوی عضو شورای سیاستگذاری و هیات داوران این جشنواره علمی، ادبی و هنری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از فقدان اطلاع رسانی مناسب در برگزاری این رویداد هنری که بیست وششمین دوره خود را برگزار می کند، بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۲۶ دوره است که برای دانشجویان مراکز آموزش عالی خود که در نهایت به عنوان معلم در نهادهای آموزشی سراسر کشور مشغول به فعالیت می شوند جشنواره علمی، ادبی و هنری برگزار می کند که دور تازه این رویداد با میزبانی شهر تبریز برگزار شد.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه موسیقی تاکید کرد: یکی از بخش هایی که به شدت طی سال های اخیر مغفول مانده و من نمی دانم چرا درباره آن اطلاع رسانی مناسبی انجام نمی گیرد، بخش هنری جشنواره به ویژه بخش سرود آن است که طی ادوار گذشته در حوزه خواهران و برادران اجرا می شود.

وی افزود: بخش سرود و تئاتر این جشنواره در دوره جدید طی روزهای ۱۲ تا ۲۲ شهریور در شهر یاسوج اجرا می شود و ۱۶ گروه از حوزه خواهران و ۱۵ گروه از حوزه برادران در بخش سرود جشنواره شرکت می کنند که در این بخش تمامی قطعه های خاطره انگیز دهه ۶۰ با نظارت دقیق شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب برای مخاطبان اجرا می شود. موضوعی که با توجه به خالص بودن محتوایی آثار و اینکه تحت هیچ شرایطی با موسیقی پاپ و شبه پاپ ممزوج نشده یکی از برترین رویدادهای موسیقایی در حوزه سرود است که می تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.

این نوازنده و مدرس موسیقی بیان کرد: متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی نامناسبی که در زمینه برگزاری این جشنواره وجود دارد چنین رویداد مهمی که به مراتب بهتر از بسیاری جشنواره ها و رویدادهای مرتبط با موسیقی است، محدود به محیط درون سازمانی شرکت کنندگان می شود در حالیکه با توجه به در نظر گرفتن استانداردهای اجرای سرود در کشور که طی سال های اخیر با موسیقی پاپ و شبه پاپ ترکیب شده، می توانیم به سمتی برویم که اجراهای شرکت کننده در جشنواره در نهادهای دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد من با توجه به اینکه همین دانشجویان معلمان آینده نهادهای آموزشی ما هستند بنابراین اجرای سرودی که آنها اجرا می کنند می تواند با نمایش و ارائه بیشتر در احیای مقوله سرود در مدارس نقش موثری را ایفا کند.

مهدوی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از کم توجهی به مقوله سرود، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر برخی از برنامه و جشنواره هایی برگزار می شود که اصالتا نمی توانیم نام سرود را برای آنها انتخاب کنیم چرا که بعضی از این آثار به شدت تحت تاثیر موسیقی پاپ و شبه پاپ است. متاسفانه بعد از تغییراتی که در مدیریت نهادهای سیاستگذار حوزه موسیقی درباره عنوان «سرود و آهنگ های انقلابی» صورت گرفت تعاریف جدیدی پدید آمد که موجب دور شدن آثار از تعریف واقعی مقوله سرود در کشور شد. حتی امور تربیتی آموزش و پرورش نیز در مقطعی به تبعیت از رسانه ملی که در یک برهه زمانی تعریف غلطی از ماجرای سرود داشت وارد فضایی شد که اصلا در قامت سرودهای واقعی دهه ۶۰ نبود و می توان گفت شرایط بحرانی را برای این موقعیت موسیقایی به وجود آورد. به همین جهت توجه به چنین رویدادی چون جشنواره دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان می تواند ما را به آنچه از سرود و اصالت های آن می دانیم نزدیک تر کند.

این کارشناس موسیقی در پایان گفت: سرود مقوله بسیار جدی است که از نظر من ساحت دارد. ما نباید فرم ها و عناصر زیرساختی دیگر گونه‌های موسیقی را با این فضا التقاط کنیم چرا که اصلا لزومی ندارد موسیقی پاپ در این مقوله حضور جدی داشته باشد. من حتی معتقدم می توانیم با ورود به عرصه سینما جریان تازه ای را در سرود باز کنیم که قطعا دستاوردهای خوبی برای سرود خواهد داشت.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131