داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 827

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت

داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت
داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت

داود آزاد» پس از گذشت ۱۰ سال، در تهران کنسرت برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، کنسرت «داود آزاد» در پایان روزی که با ورود محمدرضا شجریان به ایران آغاز شده بود، در تالار وحدت برگزار شد.

در این برنامه، آزاد علاوه بر خواندن، به نواختن تنبور، عود و تار پرداخت و گروهی از نوازندگان با سازهای متعددی مانند قانون، نی، دف، تمبک، کمانچه، کوزه و قیچک او را همراهی کردند. هرچند در برخی قطعه‌ها، دو یا سه ساز اصلا به صدا درنمی‌آمدند و در یک قطعه نیز تعدادی از نوازندگان سازهای خود را زمین گذاشتند و با دست زدن، ریتم موسیقی را دنبال کردند. در چند قطعه نیز یک سماع‌گر در پشت گروه موسیقی به اجرای حرکات مخصوص می‌پرداخت

.

پیش از آغاز کنسرت، آزاد در سخنان کوتاهی توضیح داد که بعد از ۱۰ سال موفق شده در تهران کنسرتی اجرا کند و افزود: البته این‌طور نبود که نخواهیم در این ۱۰ سال کنسرتی داشته باشیم، اما مسائلی پیش آمد که این اتفاق نیفتاد. امیدوارم این کنسرت شروع خوبی برای برگزاری کنسرت‌های بعدی باشد.

او همچنین گفت: امشب مصادف با دو اتفاق خوب است؛ استاد شجریان به ایران وارد شدند که برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و اتفاق دیگر تولد یکی از نوازندگان گروه ما، رابعه زند - نوازنده قانون - است.

بخش نخست کنسرت با اجرای قطعه «بی‌نشان» آغاز شد و در ادامه، «هوالاول»، «عاشقی» و «شیدا شده‌ای» نواخته و خوانده شد.

در ادامه، قطعه «گتمه گتمه» به زبان آذری به اجرا درآمد و مخاطبانی که بیشتر صندلی‌های تالار وحدت را پر کرده بودند، از آن استقبال کردند. «آن دلبر من» پایان‌بخش قسمت نخست این کنسرت بود.

داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت
داود آزاد بعد از ۱۰ سال در تالار وحدت به روی سن رفت

آزاد در آغاز بخش دوم این برنامه، با تشکر از مخاطبان به‌خاطر دادن انرژی مثبت به اعضای این گروه موسیقی، گفت: امیدوارم به حالی که دنبال آن هستید، رسیده باشید. هدف موسیقی ما، ایجاد آن حال به معنای خود لحظه‌ی حال و بریده شدن از گذشته و آینده است که ذهن ما همیشه درگیر آن است. اگر بتوانیم این حال را تجربه کنیم و با هستی یکی شویم، به هدف موسیقی رسیده‌ایم.

در این بخش نیز قطعات «عشق است»، «به ساقی در نگر»، «اثری نیست مرا» و دو قطعه فولکلور آذری «سن گلمز اولدون» و «امان آیرلیق» اجرا شد و با قطعات «صنما» و «آن خرابات» به پایان رسید.

داود آزاد در برخی قطعات از جمله قطعه «مشق نام لیلی» که به درخواست مخاطبان در پایان این کنسرت اجرا شد، از آن‌ها می‌خواست که اگر شعرها بلد هستند، با گروه همراهی کنند که این کار در قطعه پایانی با تکرار نام «لیلی» انجام شد.

رابعه زند (قانون)، جاوید ابراهیم‌پور (نی)، نبیل یوسف شریداوی (دف)، ساوش ولی‌پور (قیچک آلتو)، جعفر قاضی‌عسگر (تمبک)، بیتا قاسمی (قیچک باس)، علیرضا مقراضی (کمانچه)، محسن عبادتی (کمانچه) و امیرمحمد نیک‌منش (دف) نوازندگانی بودند که در این کنسرت داود آزاد را به‌عنوان آهنگساز و سرپرست گروه همراهی کردند. بهزاد حجیر نیز در این برنامه به سماع پرداخت.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131