شادیانه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران در کنسرت رستاک

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی سنتی بازدید: 644

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شادیانه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران در کنسرت رستاک

شادیانه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران در کنسرت رستاک

شادیانه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران در کنسرت رستاک
شادیانه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران در کنسرت رستاک

شادیانه‌هایی از موسیقی مناطق مختلف ایران در برج میلاد توسط گروه رستاک روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته گروه موسیقی رستاک به سرپرستی سیامک سپهری در برج میلاد تهران به روی صحنه رفت.

گروه موسیقی رستاک با سرپرستی سیامک سپهری شب گذشته چند قطعه از آلبوم جدیدشان و همچنین قطعاتی از آلبوم‌های گذشته‌شان را اجرا کردند.

اولین قطعه این گروه از آوازهای محلی بندرعباس بود و سپس قطعاتی از خوزستان، کردستان، لرستان، گیلان، کرمان و آذربایجان را اجرا کردند.

در این کنسرت قطعه‌ای از شادیانه‌های منطقه مرنجان از استان کرمان اجرا شد. در این ملودی از سازهایی از فرهنگ‌های موسیقیایی متفاوت مانند قیچک، زنبورک، سازهای مختلف کوبه‌ای از مناطق مختلف، سرنا و ترومپت به نوازندگی علیرضا میرآقا استفاده شد.

ترومپت از سازهای بادی برنجی است که در محدوده سوپرانو زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می‌تواند تولید کند. این ساز از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. ترومپت در انواع موسیقی‌های امروزی مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز و موسیقی پاپ استفاده می‌شود. این ساز شبیه ساز سورنا در موسیقی محلی ایرانی است و از دوره صفویه وارد ایران شده است.

در ادامه نیز از قطعه واسونک از شادیانه‌های شیرازی از آلبوم جدید این گروه با عنوان «میان خورشید‌های همیشه» اجرا شد.

سپس قطعاتی از موسیقی محلی گیلان با همراهی ناصر وحدتی خواننده برجسته ی موسیقی فولکلور گیلان اجرا شد.

آخرین قطعه این گروه قطعه‌ای از موسیقی آذربایجان با همراهی سازهایی گارمون (قارمون)، قاوال (دایره) نواخته شد همچنین وحید اسداللهی (متولد ۱۳۳۹اردبیل) نوازنده نقاره به همراه دو فرزندش گروه رستاک را همراهی می‌کرد.

وحید اسداللهی متولد ۱۳۳۹ در شهرستان اردبیل است. او در۱۱ سالگی آموزش نقاره راشروع کرد. اولین استاد او هوشنگ زیوه بود. همچنین درگروه عارف خواننده موسیقی پاپ اردبیلی نقاره می‌نواخت.

ساز قارمان، گارمون هم نامیده می‌شود این ساز هم‌خانواده با آکوردئون که از سازهای مهم روسیه و قفقاز می‌باشد. استفاده از آلت موسیقی قارمان در بین مردم روس، مردم آذری، مردم چچن، تاتارها و چرکس‌ها رایج است. قارمان نقش مهمی در موسیقی آذربایجانی دارد، در مراسم، جشنواره و عروسی‌های ایرانیان آذری مخصوصا در نواحی روستایی و عشایری کاربرد دارد.

اعضای گروه موسیقی محلی رستاک را به جز سیامک سپهری به عنوان سرپرست گروه، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، یاور احمدی‌فر، محمد مظهری، فرزاد خورشیدسوار، سارا نادری، اکبر اسمعیلی‌پور، نگار اعزازی، نیما نیک طبع، سپهر سعادتی، صبا جمالی، یاسر نوازنده گرجی و حسنا پارسا تشکیل می‌دهند.

این گروه که از سال ۱۳۷۶ در عرصه موسیقی ایران فعال است و به اجرای موسیقی محلی مناطق مختلف کشور می‌پردازد، تاکنون آلبوم "رنگ‌های کهن"، "همه اقوام من" و "سورنای نوروز"را منتشر کرده و اخیراً مشغول تولید و ضبط چهارمین آلبوم رسمی خود است.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131