سامان احتشامی: خواننده سالاری نباید ترویج شود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی پاپ بازدید: 2067

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سامان احتشامی: خواننده سالاری نباید ترویج شود

سامان احتشامی: خواننده سالاری نباید ترویج شود
سامان احتشامی: خواننده سالاری نباید ترویج شود

دولت هیچ حمایتی از ما نمی‌کند

سامان احتشامی گفت: خواننده سالاری نباید ترویج شود؛ همین نگاه باعث شد ما این کنسرت را با همکاری گروه کُر فیلارمونیک ایران اجرا کنیم. رسم اجراهای زنده در ایران جوری‌ ست که معمولا خواننده‌ها دیده می‌شوند و نوازنده‌ها مهجور واقع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری کنسرت «پیانو، ملودیکا و سازهای ضربی» که قرار است 13 و 14 مردادماه در تالار وحدت روی صحنه برود، صبح امروز در پردیس چارسو با حضور سامان احتشامی، علیرضا شفقی‌نژاد  و راز احتشامی برگزار شد.

سامان احتشامی در بخش نخست صحبت هایش با اشاره به جزئیات کنسرت پیش رو توضیح داد: «دراین کنسرت قرار است در دو قسمت به دیدار دوستداران موسیقی برویم. در بخش اول تکنیک‌های پیانو به همراه سازهای ضربی و ملودیکا اجرا خواهند شد و در بخش دوم نیز 6 اثر با حضور گروه کر فیلارمونیک ایران اجرا خواهند شد

احتشامی افزود: «در بخش اول این کنسرت قطعاتی از ساخته های من و تجربه 30 سال نوازندگی خود را روی صحنه خواهم برد. قطعاتی را برای پیانو و سازهای ضربی وملودیکا نوشته ام که بخش اول کنسرت راتشکیل می دهند. در قسمت دوم و با اضافه شدن گروه کُر نیز قطعات و ترانه‌هایی از معید حیدری، بامداد جویباری، بابک درخشان، معینی کرمانشاهی و یک اثر از استاد همایون خرم اجرا خواهند شد. »

آهنگساز آلبوم «باغ به باغ» توضیح داد: «هدف از برگزاری این کنسرت در وحله اول نشان دادن تکنیک های پیانو و قابلیت های این ساز است. ساز پیانو از لهجه های مختلفی در سراسر دنیا برخوردار است که لهجه هر منطقه در جهان، با دیگر نقاط فرق دارد. در بخش اول این کنسرت، لهجه ساز زدن و قابلیت‌های پیانوی سامان احتشامی قرار است اجرا شود

سامان احتشامی در ادامه سخنانش گفت: «خواننده سالاری نباید ترویج شود. همین نگاه باعث شد ما این کنسرت را با همکاری گروه کُر فیلارمونیک ایران اجرا کنیم. رسم اجراهای زنده در ایران جوری ست که معمولا عمدتا خواننده ها دیده می شوند و نوازنده ها مهجور واقع شده اند. البته سیاست های صدا و سیما در عدم نمایش ساز هم مزید بر علت شده که موسیقی در ایران در انحصار خواننده ها باشد و نوازنده ها و هنرشان کمتر به چشم بیاد. قرار دادن چند خواننده برای یک کنسرت در ایران اتفاقی نشدنی و سخت است و آنها چشم دیدن هم را ندارند. همین موضوع باهث شد تصمیم به همکاری با گروه کر فیلارمونیک ایران بگیریم

احتشامی تاکید کرد: «از علیرضا شفقی‌نژاد ممنونم که 100 خواننده و آواز خوان با استعداد را که اتفاقا عالی هم می‌خوانند و با بودجه شخصی و در منزل شخصی‌اش مدیریت می کند، برای این کنسرت آماده کرد. کسی که منزل شخصی اش را برای تمرین یک گروه 100 نفره اختصاص می دهد قطعا عاشق است

راز احتشامی (مجری طرح و مدیر پرژه این برنامه) نیز گفت: «از دیماه سال گذشته برنامه ریزی این کنسرت انجام شده است. قطعات نوشته شد و در اختیار آقای شفقی‌نژاد قرار گرفته شد تا اقدامات لازم انجام شود. قراردادها بسته شد و برنامه ریزی‌ها به خوبی پیش رفتند. خدا را شکر تمام بلیت ها تا این لحظه تمام شده و برنامه ریزی تمدید برای 31 مرداد نیز داریم که به زودی بلیت فروشی آن هم آغاز خواهد شد

علیرضا شفقی نژاد نیز در درباره رزومه خود در این نشست خبری و برنامه ریزی برای این کنسرت و جزئیاتی از اعضای گروهش توضیح داد: «این گروه در سال 79 به شکل شخصی تاسیس شده است. در برخی مقاطع انتقاداتی از ما شد که چرا فقط موتزارت و شوپن و...؟ چرا فقط موسیقی غربی؟ مگر کا ایران نیستیم؟ بخاطر همین انتقادات بود که به مرور سراغ کارهای داخلی و ایرانی هم آمدیمو این کنسرت هم نقطه عطفی برای این ماجرا خواهد بود

شفقی نژاد افزود: «تمام اعضای گروه کر فیلارمونیک ایران از شاگردان من در حوزه موسیقی اند که عمدتا هم موزیسین و نوازنده اند.همه کلاس آواز رفته اند و سلفژ کار کرده اند. در این برنامه از حضور افسانه جابری بعنوان مدیر گروه کر و آلوین آوانسیان عنوان پیانیست گروه تشکر می‌کنم. »

سامان احتشامی درباره کم کار بودن اش در حوزه برگزاری کنسرت مستقل نیز گفت: «اگر همسرم نبود قطعا سالی یک بار هم کنسرت برگزار نمی‌کردم. کنسرت برگزار کردن آن هم در سبک و سیاق ما باید به کل با هزینه شخصی باشد. دولت هرگز از ما حمایت نمی کند و هیچ حمایت مالی نداریم. در درجه بعدی هم کمبود سالن های استاندارد برای کنسرت های کلاسیک باعث کم کاری ماست. تنها سالن استاندارد در ایران برای کنسرت کلاسیک، تالار وحدت است. ما پول هایمان را جمع می کنیم و سالی یک بار کنسرت برگزا ر می‌کنیم. یعنی هزینه مسافرت و تفریح‌مان را برای برگزاری کنسرت، هزینه می‌کنیم. تمام بلیت ها هم فروش برود، باز هم هیچ سود مالی نداریم و باید از جیب هزینه کنیم

احتشامی معتقد است: «البته من کم کار نبودم و از سال 90 تا 94 حدود 150 شب در گروه استاد محمد رحمانیان ودر حوزه تئاتر روی صحنه رفته ام و به اجرای برنامه پرداخته ام. در قالب تئاتر های موزیکال و نمایش

راز احتشامی نیز درباره مشکلات رزرو سالن تالار وحدت برای این کنسرت گفت: «ما حدود 15 سال سابقه کار داریم و همین باعث شده سابقه خوبی را برای خود داشته باشیم و مسئولین تالار وحدت نیز همکاری زیادی با ما داشتند

گفتنی‌ست کنسرت «پیانو، ملودیکا و سازهای ضربی» با همراهی گروه کر فیلارمونیک ایران در تاریخ 13 و 14 مرداد ماه در سالن تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این اجرا پس از اتمام کلیه بلیت ها برای اجرای در روز 31 مرداد نیز تمدید شده است.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131