همایش جهانی صفی الدین ارموی در تهران

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in موسیقی محلی بازدید: 1344

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

همایش جهانی صفی الدین ارموی در تهران

واحد مرکزی خبر، مهر: در اولین همایش صفی الدین ارموی که در تهران برگزار می شود، پژوهشگران موسیقی از سراسر دنیا در ایران گرد هم می آیند. احمد صدری دبیر بخش موسیقی همایش صفی الدین ارموی، ضمن بیان این مطلب افزود: در بخش مقاله های رسیده، از کشورهای مختلف دنیا تا کنون مقالات زیادی در زمینه سبک موسیقایی صفی الدین به دست ما رسیده است که از جمله آنها می توان به  مقالات کشورهای آذربایجان (سه نفر)، تونس (چهار نفر)، سوریه (یک نفر)، تاجیکستان (سه نفر)، ترکیه (چهار نفر)، فرانسه (دو نفر)، لبنان (دو نفر) و روسیه (یک) نفر)، اشاره کرد. از مشهورترین پژوهشگرانی که در این همایش شرکت کرده اند می توان به محمود گتات و صالح المهدی از تونس اشاره کرد که ایشان هم در بخش مقاله و هم در بخش اجرای موسیقی (با ساز عود) شرکت می کنند. همچنین ندا ابومرادی از لبنان هم در بخش نظری و هم در بخش عملی در این همایش شرکت کرده است. وی در مورد اهمیت ساز عود در این همایش گفت: مهم ترین مساله این است که ساز خود صفی الدین، عود بوده است. همچنین در کشورهای حوزه عرب، ساز اصلی و کلاسیک عود است. همانطور که مثلا ساز اصلی و کلاسیک ایرانی ها تار است. هنرمندان این کشورها هم زمانی که به ایران می آیند ترجیح می دهند که فواصل خاص موسیقی را با ساز ملی شان که عود است، بنوازند. صدری ادامه داد: در بخش مقالات داخلی پانزده عنوان مقاله تا کنون به دست ما رسیده است که بیشتر از تهران است، اما از شهرستان هایی چون مشهد، اصفهان و ارومیه نیز مقالاتی دریافت کرده ایم. وی در مورد آثاری که قرار است به مناسبت این همایش چاپ شود، گفت: کتاب حوزه شخصیت شناسی صفی الدین ارموی به قلم سید امین نعیمایی در حال حاضر آماده چاپ است و آن را تا پیش از آغاز همایش چاپ می کنیم. همچنین کتاب شرحی بر ادوار به قلم سید عباس معارف با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به زودی منتشر می شود. از آنجایی که مهم ترین کتاب صفی الدین، الادوار بوده است، شرح آن به زبان امروزی از اهمیت خاصی برخوردار است. دبیر این همایش در ادامه گفت: از دیگر بخش های این همایش می توان به بخش اجرایی که به نمایشگاه های ساز، تصاویر نگارگری ادوات موسیقی از قرن هفتم تا صفویه و نمایشگاه خوشنویسی شاگردان صفی الدین، اشاره کرد. وی در مورد کنسرت هایی که در همایش صفی الدین ارموی برگزار می شود، افزود: در دو بخش داخلی و خارجی برنامه های موسیقی خواهیم داشت. در بخش داخلی گروه های خراسان و آذربایجان در حوزه موسیقی مقامی با توجه به پرده بندی خاص صفی الدین به اجرای قطعات موسیقی می پردازند. در بخش خارجی نیز، تا کنون اجرای گروه موسیقی تاجیکستان قطعی شده است. صدری در پایان در مورد تاریخ دقیق این همایش گفت: این همایش در روزهای  بیست و ششم و بیست و هفتم دی ماه در تالار وحدت تهران و سی دی ماه در ارومیه برگزار می شود. بخش هایی که در تهران برگزار می شود، بیشتر به  موسیقی اختصاص دارد و در شهر ارومیه بیشتر به بخش خوشنویسی پرداخته می شود.

هفتم آبان هشتاد و سه

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131