احسان خواجه امیری: اینجا پر از خبرنگار است؛ می ترسم

ارسال در جشنواره موسیقی فجر 94

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

احسان خواجه امیری: اینجا پر از خبرنگار است؛ می ترسم

احسان خواجه امیری: اینجا پر از خبرنگار است؛ می ترسم
احسان خواجه امیری: اینجا پر از خبرنگار است؛ می ترسم

احسان خواجه امیری در حالی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت که در ابتدای اجرایش گفت: قصد نداشتم امسال کنسرت برگزار کنم اما اجرا در جشنواره برایم یک جور توفیق اجباری شد.

به گزارش ایسنا، اجرای «خواجه امیری» با قطعه‌ی «پاییز» که از آثار آخرین آلبوم اوست، آغاز شد. سپس رو به هوادارانش گفت که قصد دارد قطعه «نابرده رنج» را اجرا کند. او این قطعه را حس و حال همه دانست و از همه حاضران درخواست کرد که این اثر را به همراه او بخوانند. هواداران خواجه امیری که برای همخوانی این خواننده حتی نیاز به درخواست او هم نداشتند، این اثر را زمزمه کردند تا پس از آن به استقبال قطعه «دریا» از آلبوم عاشقانه‌ها بروند.

خواجه امیری بعد از اجرای این قطعه، اعضای ارکستر خود را معرفی کرد. این اعضا متشکل از هومن نامداری به عنوان رهبر ارکستر، تنظیم کننده و نوازنده ساکسیفون، هومن غفاری (درامز)، مهراد هزارخوانی (گیتار باس)، محمد کاظمی (کیبورد)، سیامک کریم پور (ترومبون)، علی ضرابی (ترومپت)، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، احسان نی زن (ویلن) وهمایون نصیری ( پرکاشن و سازهای کوبه ای) بودند.

در ادامه کنسرت، خواجه امیری قطعه ای دیگر از آلبوم عاشقانه ها با نام «این حقم نیست» را خواند. سپس چراغ ها خاموش شدند تا قطعه محبوب «بغض» اجرا شود. در بیشتر لحظات اجرای این اثر، احسان نی زن ویولنیست گروه خواجه امیری، به هنرنمایی پرداخت و توجه حاضران را به ساز خود جلب کرد. مدتی بعد نیز اثر «هراس» که آن هم قطعه ای از آلبوم «پاییز، تنهایی» است، اجرا شد.

در این اجرا، احسان خواجه امیری چندین بار از هوادارانش پرسید که آنها ترجیح می دهند که او چه اثری را بخواند؟ هوادارانش قطعات مختلفی را نام بردند که بیش ترین درخواست از اثر ماندگار «سلام آخر» بود. خواجه امیری در پاسخ به این درخواست، گفت که قطعه "سلام آخر" خیلی غمگین است و ترجیح می دهد که در این کنسرت بیشتر آثار شاد را بخواند. در نهایت موسیقی قطعه «دارم میام پیشت» از آلبوم یه خاطره از فردا توسط گروه خواجه امیری نواخته شد.

خواجه امیری در لابلای صحبت هایش در مورد سطح کیفی جشنواره امسال نیز گفت:« جشنواره امسال با ادوار گذشته تفاوت هایی دارد و بهتر شده است. گویا بنا گذاشته‌اند که بیشتر به مردم خوش بگذرد. هر مسئولی را که جشنواره را بنا بر خوشحالی مردم بگذارد، خدا خیرش بدهد. به همه، مخصوصا دفتر موسیقی خسته نباشید می گویم و از آقای جلیل پور، مدیریت آوای هنر تشکر می کنم

سپس قطعه «تاوان» با همراهی لحظه به لحظه طرفداران خواجه امیری اجرا شد. همچنین قطعات لحظه و عاشقتم از آلبوم عاشقانه‌ها، دیگر آثاری بودند که او آنها را خواند.

همچنین، هر یک از این نوازندگان حدود چند ثانیه با ساز تخصصی خود می نواختند و سپس این فرصت به نوازنده بعدی داده می‌شد. با پایان یافتن این تکنوازی‌ها، خواجه امیری دو مهمان بازیگر خود، محسن قاضی مرادی و همسرش، مهوش صبرکن را به حاضرین معرفی کرد تا با هواداران خواجه امیری به استقبال شنیدن آلبومی یه خاطره فردا، بروند.

«گذشته» با شعری از حسین غیاثی، از تک آهنگ‌های خواجه امیری بود که در این کنسرت خوانده شد. پس از آن باز هم قطعه‌ای از آلبوم پاییز، تنهایی با نام «عشق دوم» خوانده شد. مدتی بعد در میان اصرار مردم، اثر جاودانه «پرنده» اجرا شد که نسخه اصلی آن را «ایرج» - حسین خواجه امیری- خوانده است. البته هواداران خواجه امیری قطعه «آزاد آزادم» را هم از خواننده محبوبشان درخواست کردند که او این درخواست را رد کرد. او در این‌باره گفت:« شعر این آهنگ را یادم نیست. اینجا پر از خبرنگار است، حقیقتا می ترسم

او ادامه داد: تا امشب حالم خوب نبود. حالا با این انرژی که شما به من دادید، باید بروم روی آلبوم بعدی و کارهای خوب کار کنم.

خواجه امیری با این انگیزه، آخرین قطعه کنسرت خود در جشنواره را اجرا کرد. این قطعه اثر محبوب آلبوم عاشقانه ها، با نام "احساس آرامش" بود.

 

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    طنز روز

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان سه ساعت به سی دقیقه تقلیل پیدا می‌کنند. چهار: در مرده‌شورخانه هیچ‌کس نگران اختلاط نیست چون آنجا آن قدر مخوف است که ملت خودبه‌خود به جای مخلوط شدن با هم از هم جدا می‌شوند. پنج: صدا در مرده‌شورخانه می‌پیچد و اگر کسانی با کاپشن آنجا باشند و از میت هم…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131