اصرار عجیب مسئولان جشنواره موسیقی فجر برای حذف رسانه ها از یک بخش

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در جشنواره موسیقی فجر 94

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اصرار عجیب مسئولان جشنواره موسیقی فجر برای حذف رسانه ها از یک بخش

اصرار عجیب مسئولان جشنواره موسیقی فجر برای حذف رسانه ها از یک بخش
اصرار عجیب مسئولان جشنواره موسیقی فجر برای حذف رسانه ها از یک بخش

طی روزهای گذشته و در جریان برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برخی تهیه کنندگان و مدیران فستیوال های کشورهای دیگر به ایران آمدند و برنامه هایی نیز برای آنها در موزه موسیقی ترتیب داده شد؛ اما نکته عجیب اینجاست که دست اندرکاران جشنواره تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند خبرنگاران در این بخش از جشنواره حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، در مراسم رونمایی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در 27 آذر امسال، خبری مبنی بر «حضور تعدادی از هنرمندان، تهیه کنندگان موسیقی و مدیران فستیوال های موسیقی دنیا» منتشر شد که قرار بود «با مشاهده‌ برنامه‌های حاضر در جشنواره و همچنین اجرای هنرمندانی که در جدول جشنواره امسال حضور ندارند، تعدادی از آنها را برای اجرا در فستیوال‌های مهم دنیا گزینش کنند».

 

این مطلبی بود که بعدها نیز در قالب یک خبر مستقل از سوی روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منتشر شد و از همان زمان اهالی رسانه ها برای پوشش خبری این بخش برنامه ریزی هایی را انجام دادند تا گزارشی را از اتفاقات آن تهیه کنند.

 

با وجود تلاش ها و پیگیری های مستمر خبرنگاران برای پوشش این اجرا که روز چهارشنبه 28 بهمن در موزه موسیقی برگزار شد اما مسئولان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر تحت هیچ شرایطی زیر بار نرفتند که رسانه ای در این بخش حضور داشته باشد

 

همین اصرار عجیب مسئولان جشنواره برای دور نگاه داشتن رسانه ها از اجرای روز چهارشنبه سئوالات بسیاری را برای رسانه ها به وجود آورده است

 

مدیران فستیوال های کشورهای مختلف در جشنواره های دیگری مانند جشنواره تئاتر فجر نیز به ایران آمده اند و هرگز رسانه ها شاهد چنین رفتارهای سئوال بر انگیزی از مسئولان نبوده اند اما این رفتار در جشنواره موسیقی فجر روی می دهد. در یک جشنواره موسیقی دولتی چه اتفاقی قرار است بیافتد که به مصلحت نیست رسانه ها در آن حضور داشته باشند؟ 

 

این رفتار دست اندرکاران جشنواره نه تنها غیر حرفه ای و سئوال بر انگیز محسوب می شود که به نوعی اهانت به جامعه خبری نیز به حساب می آید.

 

این عدم صداقت با اهالی رسانه پیش از این نیز در رفتار مسئولان جشنواره بارها مشاهده شده که آخرینش به راه انداختن بازی«کنسل کردن کنسرت کاوه یغمایی توسط خود این هنرمند» است. این بی احترامی به افکار عمومی و رسانه ها و شعور جامعه موسیقی گویی قرار نیست پایانی داشته باشد.

 

در این اجرای خصوصی که هیچ خبرنگاری هم در آن حضور نداشته طبق خبری که ساعتی قبل از طریق روابط عمومی جشنواره منتشر شده ظاهرا «"گروه موسیقی وصال عرب‌زاده"، "گروه چهارگاه به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر"، "سعید نایب‌محمدی و حمید قنبری و مهدی امامی"، "گروه تعزیه‌ی حسن عبدی" ، "شروین مهاجر و ذکریا یوسفی" و "بابک غسالی و ذکریا یوسفی" در راستای تبادلات هنری و دیپلماسی فرهنگی به اجرای برنامه برای مدیران فستیوال‌های معتبر اروپایی و آسیایی پرداخته اند

 

اینکه این گروه ها و هنرمندان موسیقی بر چه اساسی و توسط چه کسانی انتخاب شده اند بماند؛ اما واقعا تنها به خاطر اجرای این هنرمندان تاکید ویژه شده هیچ رسانه ای در اجرای موزه موسیقی نباید حضور داشته باشد؟ 

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131