گزارش خبرگزاری ایرنا از کلاس های بررسی ردیف توسط ارشد تهماسبی

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در تحلیل ردیف ارشد تهماسبی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گزارش خبرگزاری ایرنا از کلاس های بررسی ردیف توسط ارشد تهماسبی

موسیقی هنری ایران: به نقل از خبرگزاری ایرنا: کلاس های تحلیل، بررسی ردیف و آشنایی با شیوه های مرکب نوازی توسط ارشد تهماسبی، نوازنده برجسته تار از هفدهم اردیبهشت برگزار می شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این کلاس ها به بررسی ردیف و گوشه های دستگاه ها و آوازهای ردیف پرداخته شده و شیوه های مرکب نوازی و شناخت راه های آن آموزش داده خواهد شد.
برای شرکت در این کلاس ها آشنایی با ردیف حداقل دو یا سه دستگاه برای شرکت کنندگان الزامی است.
این کلاس ها به صورت دوره ای و هر دوره شامل ده جلسه و در یک فصل برگزار خواهد شد.
ارشد تهماسبی متولد ۱۳۳۶ در شهر الیگودرز استان لرستان است. وی دوران کودکی و تحصیل را در سنندج، همدان و تهران گذراند.
اولین اساتید او در ساز تار، کاظم لباسی و سیاوش دیهیمی بودند. پدرش از دوستان محمدرضا لطفی بود و ارشد مقدمات موسیقی را نزد محمدرضا لطفی فرا گرفت. او سپس برای ادامه موسیقی به تهران رفته و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران در کلاسهای لطفی و هوشنگ ظریف شرکت کرد. تهماسبی در سال ۱۳۵۸وارد دانشگاه موسیقی تهران شد ولی بعد از یک سال دانشگاه را ترک کرد.
وی در سال ۱۳۶۰عضو گروه چاووش شد. او در چاووش با حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان همکاری کرد و آهنگهای بسیاری با آنها در کانون چاووش ضبط کرده است. استاد دیگر او حسین علیزاده بود.
ارشد در سال ۱۳۶۰کلاسهای آموزش تار و سه تار تشکیل و موسیقی را به افراد بسیاری تعلیم داد. وی با حسین علیزاده در زمینه همنوازی در بسیاری از کارها همکاری کرده و کنسرتهای بسیاری اجرا کرده است.
ارشد تهماسبی و حسین علیزاده اولین موسیقیدانهای ایرانی هستند که دونوازی تار اجرا کردند. وی با علیزاده در آلبوم های شورانگیز، راز و نیاز، صبحگاهی، دلشدگان و همنوایی همکاری کرده است و همچنین کنسرتهای بسیاری با علیزاده در اروپا و امریکا اجرا کرده است او با حسین علیزاده در انتشار کتاب چهل قطعه برای تار و سه تار همکاری کرد.
وی کتابهای بسیاری برای موسیقی ایرانی منتشر کرده است و آلبوم های بسیاری از جمله ردیف آوازی (موسیقی سنتی ایرانی مربوط به ردیف آوازی محمود کریمی در ۵ کاست)، قطعات درویش خان (یک کاست و یک سی دی )، قطعات رکن الدین مختاری (یک کاست و یک سی دی) ، آهنگهای عارف قزوینی، سه چهار مضراب (از ساخته های خودش است)، برنامه دشتی (یک کتاب از موسی معروفی)، پنجه دشتی (تصنیف های عارف و قطعات ابوالحسن صبا، یک کاست و یک سی دی)، صد رنگ رنگ (صد رنگ از موسیقی ایران، ۴ کاست و یک سی دی)، دلدار (از ساخته های خودش است، یک کاست و یک سی دی)، عشق ماند (از ساخته های خودش) نیز در این زمینه ضبط کرده است. مهمترین فعالیت وی در سال های اخیر، ایجاد مرکزی به نام جایگاه تار برای معرفی ساز تار بود، در این مرکز سازهای قدیمی، وسایل شخصی اساتید تارنواز، مضراب های تارنوازان قدیم، اسناد تاریخی موسیقی ایران و موجود است.
زمان و مکان برگزاری این دوره از کلاسها به زودی اعلام میشود و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.persianartmusic.com مراجعه کنند.

توضیح موسیقی هنری ایران: این کلاس ها از بیست و چهارم اردیبهشت آغاز می گردد. برای ثبت نام و اطلاعات این کلاس ها، کلیک کنید.

نوزدهم اردیبهشت هشتاد و نه

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131