استقبال از اولین اجرای شهرداد روحانی با ارکستر سمفونیک

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کلاسیک بازدید: 1992

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

استقبال از اولین اجرای شهرداد روحانی با ارکستر سمفونیک

استقبال از اولین اجرای شهرداد روحانی با ارکستر سمفونیک
استقبال از اولین اجرای شهرداد روحانی با ارکستر سمفونیک

ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اولین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در آن، یک قطعه به مرحوم مصطفی کمال پورتراب تقدیم شد.

به گزارش ایسنا، ارکستر سمفونیک تهران که مدت کوتاهی ‌است شهرداد روحانی را به‌عنوان رهبر بالای سر خود می‌بیند، شامگاه گذشته (جمعه، ۲۹ مرداد) در تالار وحدت به اجرای قطعاتی از چایکوفسکی، راخمانینف، خاچاطوریان و برودین پرداخت و در پایان نیز روحانی اجرای قطعه‌ای از ساخته‌های خود را به استاد فقید موسیقی، مصطفی کمال پورتراب، تقدیم کرد.

روحانی که از ۱۲ مرداد به‌عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران معرفی شده است، در این مدت، قطعات «وکالیز» از راخمانینف، «ویلن کنسرتو» از خاچاطوریان، «پرنس ایگور» از برودین و «سوییت فندق‌شکن» از چیکوفسکی را آماده‌ی اجرا کرد و توانست مخاطبانش را که یک صندلی خالی در تالار وحدت باقی نگذاشته بودند، با رضایت بدرقه کند.

در اجرای شب گذشته، پس از نواخته شدن یک مقدمه‌ی کوتاه، ابتدا قطعه «وکالیز» اجرا و با تشویق‌های مخاطبان روبه‌رو شد، به‌طوری که روحانی ناچار شد، برای اجرای قطعه‌ی بعدی به حاضران تذکر دهد که با تشویق‌های پی‌درپی تمرکز نوازندگان را برهم نزنند!

در اجرای ویلن کنسرتوی خاچاطوریان که شامل سه بخش بود، امین غفاری به‌عنوان سولیست ارکستر را همراهی می‌کرد که اجرای او نیز با استقبال مخاطبان همراه شد و در حالی که با تشویق‌های حاضران از صحنه خارج شد، روحانی به این اکتفا نکرد و با رفتن به پشت صحنه، بار دیگر او را روی سن آورد تا این‌بار تمام اعضای ارکستر و حاضران در سالن، ایستاده او را تشویق کنند.

پس از یک استراحت کوتاه در میانه‌ی اجراها، ارکستر سمفونیک تهران قطعه‌ی نسبتاً طولانی «سوییت فندق‌شکن» اثر چایکوفسکی و سپس قطعه‌ی «پرنس ایگور» اثر برودین را با همراهی گروه کُر به رهبری رازمیک اوحانیان برای حاضران اجرا کرد.

در پایان اجرای قطعاتی که وعده‌ی آن‌ها داده شده بود، شهرداد روحانی تشویق‌ها مخاطبان را با یاد کردن از موسیقیدان برجسته ایرانی، مصطفی کمال پورتراب، قطع کرد و گفت: در آخرین اجرایم در خردادماه و در همین سالن، استاد پورتراب حضور داشتند؛ اما امروز ایشان در میان ما نیستند. دوست دارم به‌عنوان شاگرد، یکی از قطعات خودم را با نام‌ «قصه‌ی باران» به ایشان تقدیم کنم.

پس از اجرای این قطعه‌ی کوتاه و حزن‌آلود، روحانی برای یک خداحافظی دلچسب قطعه‌ی شاد «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را نیز اجرا کرد.

از نکات حاشیه‌ای، اما قابل تأمل این اجرای ارکستر سمفونیک تهران، ناهماهنگی‌های پیش‌آمده در تالار وحدت بود. ابتدا کسانی که بلیت تهیه کرده بودند، با حدود یک ساعت تأخیر به سالن راه یافتند، پس از آن‌ها، عده‌ی قابل توجهی از خبرنگاران و افرادی که با بلیت «مهمان» به تالار وحدت آمده بودند، سردرگم مانده بودند. دلیل این سردرگمی نیز شماره نداشتن بلیت‌های مهمان بود، ضمن آن‌که به گفته‌ی مسؤول کنترل بلیت‌ها، تعداد بلیت‌های صادرشده برای مهمانان بسیار بیشتر از تعداد صندلی‌های اختصاص یافته بود و در نتیجه، عده‌ای از افراد ناچار به آوردن صندلی از دیگر طبقات یا تماشای ایستاده‌ی این اجرا شدند.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131