شاهنامه خوانی ناظری از پاریس آغاز شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in کنسرت ها بازدید: 470

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاهنامه خوانی ناظری از پاریس آغاز شد

واحد مرکزی خبر، مهر: در برنامه ای که قرار بود برای نخستین بار دو خواننده از شرق آن هم در یک شب به روی صحنه بروند شهرام ناظری قدم اول را برداشته و بعد از ده سال به وعده خود درباره شاهنامه خوانی جامه عمل پوشاند. شهرام ناظری که دیروز ازفرانسه به وطن بازگشته گفت: سالها بود که می خواستم به کار شاهنامه خوانی بپردازم اما جرأت نمی کردم چرا که استفاده ازاین اثر بزرگ حکیم طوس نیاز به تفکر و بینشی عمیق و برنامه حساب شده ای دارد به ویژه آنکه در  ۱۲۰ سال گذشته که موسیقی ایران ثبت و ضبط شده و به نوعی شکل گرفته است هیچ طرح و اثر جدی و زمینه ای از اجرای شاهنامه وجود نداشته و ندارد. وی به اجرای برنامه اخیرش به همراه فرزندش، حافظ ( و سه تار اصلاحی حافظ) و گروه در سالن" پلیه " اشاره کرد و افزود: من در این تالار که برای اولین بار به موسیقی شرق اختصاص یافته و سالن بسیار بزرگ و معتبری نیز هست تصمیم گرفتم این قدم را (شاهنامه خوانی) بردارم و برایم بسیار جالب بود که  بلافاصله این اجرا اعتماد به نفس خوبی به من داد و انگیزه ام را برای ادامه راه دو چندان کرد. ناظری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی سنتی ما بیشتر حالت تغزلی پیدا کرده است افزود : به طور کلی موزیسین های ما روی منظومه های بلند حماسی و یا عرفانی از جمله آثاری چون شاهنامه حکیم طوس، منطق الطیرعطار، طوطی و بازرگان، پیر چنگی و... کارنکرده اند والبته باید پذیرفت که کار بر روی این منظومه ها که هیچ سابقه و الگویی هم در دست نیست کار بسیار سخت و مشکلی است. ناظری به مشکل بودن سازبندی و ارکستراسیون گروه برای اجرای آثار نو و بدیع بر اساس اشعار شاهنامه و لزوم حمایت دولت برای اجرای این طرح بزرگ ملی اشاره کرد و گفت: در واقع کار و اجرای آثار حماسی و شاهنامه خوانی نیاز به تحقیق و پژوهش گسترده ای دارد و باید از تمامی جنبه ها بویژه از بعد استفاده از سازهای قدیمی و ملی مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار بگیرد اما مهمتر از مشکل سازها طرز بیان و لحن خواننده برای استفاده از شعر شاهنامه است که در فرهنگ موسیقی سنتی ما نمونه اش نبوده و نیست و در حقیقت من به دلیل علاقه شخصی طی دو دهه اخیر روی این موضوع کار کرده ام. 

ناظری در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا با عالم قاسمف برنامه مشترکی را اجرا کرده است یا نه گفت: ما چنین قراری داشتیم که در بین دو برنامه (آنتراکت) مشترکا قطعاتی از موسیقی مقام را اجرا کنیم اما اقای قاسم اف نیمه شب قبل از اجرا به پاریس رسید و در روز اجرا هم به دلیل طولانی شدن تنظیم صدا برداری عملا فرصتی برای فراهم آوردن مقدمات این اجرا پیش نیامد و لذا ما در دوبرنامه جداگانه به روی صحنه رفتیم اما هر دو ابراز امیدواری کردیم که این اتفاق در فرصت دیگری رخ بدهد. در این برنامه حافظ ناظری رسما از ساز جدید خود به نام "حافظ"(سه تار اصلاحی) بهره برداری کرده و پس از اجرای تکخوانی و تکنوازی شهرام ناظری در کنار دیگر نوازندگان از جمله سینا جهان آبادی (کمانچه)، حسین رضایی نیا(دف)، حسین ذهابی و سازهای کوبه ای (دف،دهل دمام) به اجرای قطعات شاهنامه خوانی پرداختند.

سی ام اردیبهشت هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131